Dirk Steenhaut over Luc De Vos: 'Veel meer dan Mia'

29/11/16 om 10:00 - Bijgewerkt om 10:08

Het is exact twee jaar geleden dat Luc De Vos overleed. Knack Focus-muziekjournalist Dirk Steenhaut over de impact die De Vos heeft gehad op de Nederlandstalige rock, en waar we hem, behalve Mia, om moeten herinneren.

Dirk Steenhaut over Luc De Vos: 'Veel meer dan Mia'

Luc De Vos © BELGA

'Wat opviel aan Luc De Vos, was dat hij als verlegen volksjongen op zijn 27ste zijn rock-'n-rolldroom heeft waargemaakt. Zijn actieradius bleef, omwille van zijn keuze voor Nederlandstalige muziek, beperkt tot Vlaanderen en Nederland, maar we moeten hem nageven dat hij heel wat klassiekers heeft voortgebracht.

Iedereen heeft het altijd over 'Mia', maar dat was slechts een van zijn vele goeie nummers. Hij werd onterecht vastgepind op dat ene nummer, alsof hij niks anders verwezenlijkt heeft. Zo bulkt de debuutplaat van Gorki, toen nog met een y, van de topnummers. Ook de tien platen die volgden en alle nevenprojecten onderstrepen van zijn talent. Dat niet al zijn liedjes klassiekers werden, komt doordat Luc De Vos zichzelf, in muzikaal opzicht, ook vaak herhaalde.'

Rock-'n-roll pur sang

'Luc was een echte rock-'n-rollartiest. Hij besefte heel goed dat het niet enkel gaat om wat je zegt in je tekst, maar ook hoe het klinkt. Klankmatig zitten zijn nummers dan ook heel goed in elkaar. Wanneer ze gezongen worden door hem, in zijn versie, zijn ze top.

Ik associeer Luc De Vos altijd met het triumviraat van generatiegenoten waar hij met Gorki toe behoorde. De andere twee zijn Stijn Meuris van Noordkaap en Frank Vander linden van De Mens. Ze zijn erin geslaagd om, elk op hun manier, de Nederlandstalige rock geloofwaardig te doen klinken.'

Sympathiek en toegankelijk voor iedereen

'Luc was als persoon heel toegankelijk en sympathiek. Hij kwam overeen met iedereen en sprak iedereen aan. Ik kwam Luc ook regelmatig tegen op concerten. Hij was namelijk heel nieuwsgierig naar wat er in heel uiteenlopende genres van de muziek gebeurde. Ook jonge groepen, die net begonnen, ging hij bekijken en beluisteren.'

De verwarde adolescent

'In zijn muziek schemerde vaak een soort kinderlijke naïviteit door. Luc bekeek de wereld in zijn nummers door de ogen van een kind. Veel nummers zijn geschreven vanuit het standpunt van de adolescent die in de war is en op zijn kamer zit te mijmeren.

Ook kon hij heel enthousiast uit de hoek komen. Denk maar aan een plaattitel als Eindelijk vakantie!.'

Gelaagd

'Dat Luc een goede songschrijver was, kun je zien aan de gelaagdheid in zijn teksten. Hij hanteerde een eigen soort poëzie en had ook literaire talenten. Zijn teksten varieerden van bijna stripachtig surrealisme en zelfs absurdisme zoals in Tom & Jerry, naar de stijl van jongensboeken.'

'Ook zat er soms een politieke laag in die het nummer in een protestlied deed transformeren. Zo kan je de zinsnede 'Weg met de winter', uit Leve de lente bijvoorbeeld letterlijk nemen. Maar je moet ook weten dat het werd geschreven in de tijd dat het Vlaams Blok grote verkiezingsoverwinningen behaalde. Zijn liedjes zijn niet wat ze op het eerste gehoor lijken. En dat maakt ze net zo goed.'

Ironisch

'Toen Gorki in 2011 zijn laatste plaat Research & Development uitbracht, werd die, tot grote frustratie van Luc, niet gedraaid door Studio Brussel. Mia bleven ze wel spelen, maar de nieuwe nummers kregen geen kans. Ik noem dit weleens 'het leeftijdsfascisme van de media'. Nadat Luc De Vos overleden is, brengen ze, ironisch genoeg, hommages aan hem, maar ze hadden hem beter geëerd toen hij nog leefde. Een en ander laat bij mij een wrange nasmaak na.'

'Toen Gorki in 2000 op Rock Werchter stond, ten tijde van Eindelijk Vakantie, werd de groep om 12 u 's middags in de Marquee geprogrammeerd. Ondanks dit ondankbare tijdstip, speelden De Vos en co. de tent plat. Iedereen zong uit volle borst mee en kende ook het recentere werk duidelijk heel goed. Opvallend is dat dit ook het moment was dat Luc zijn platencontract bij Sony kwijtspeelde, omdat de plaat niet goed verkocht. Mensen kochten de plaat niet, maar downloadden ze illegaal. Dat is een drama voor artiesten in Vlaanderen. Hun verkoop ligt sowieso al niet hoog, omdat we in een klein gebied leven. Dat deze artiesten, die heel populair zijn, een mes in de rug krijgen omdat mensen niet betalen voor hun platen, is voor hen een ramp.'

Altijd lachen

'Mede door zulke tegenslagen was Luc De Vos ook op nevenprojecten aangewezen. Hij schreef boeken en werd regelmatig gevraagd als gast voor tv- en radioprogramma's. Het was dan ook altijd lachen geblazen met Luc. Hij zorgde steevast voor leuke quotes. Maar achter die façade ging een soort gevoeligheid schuil. Luc werd soms opgevoerd als mascotte, maar hij was naast gevoelig ook heel intelligent en had over veel dingen iets te vertellen.'

Zelfsabotage

'Soms saboteerde Luc zichzelf op het podium. Zoals je kan lezen in het concertverslag van zijn optreden uit 2011 in de AB, had hij enkele tics die vermoeiend konden zijn. Het was een goed concert, maar Luc relativeerde zichzelf soms kapot. De tussenwerpsels zoals 'joepie' of 'here we go' konden wel eens enerveren. Zijn zelfrelativering, hoe gezond ook, speelde niet altijd in zijn voordeel.

Van vele markten thuis

'Tot slot wil ik nog benadrukken dat Luc De Vos een heel veelzijdige artiest was. Hij wordt altijd met Gorki geassocieerd, maar ook met de Engelstalige band Automatic Buffalo, met Axl Peleman, was hij schitterend. Hun plaat is een beetje in de vergetelheid geraakt, maar bevat zeker enkele goede nummers.'

'Verder bracht Luc een solo-ep uit, waarop hij, naar aanleiding van het Wilem Ellsschotjaar, enkele gedichten van de schrijver op muziek zette.'

'De nummers van Luc De Vos duiken overal op. Denk maar aan het programma 'Alleen Elvis blijft bestaan', wat een rechtstreeks citaat is uit Mia, en de Award Show de MIA's. De sporen die Luc De Vos nalaat, zijn dus werkelijk onuitwisbaar.'

(LP)

Lees meer over:

Onze partners