De unique selling proposition van Stromae

17/10/13 om 09:51 - Bijgewerkt om 09:51

Bron: Knack Focus

Staat Stromae echt op de rand van de grote internationale doorbraak? Met de halve pagina die hij kreeg in de maandageditie van de invloedrijke Amerikaanse kwaliteitskrant The New York Times ben je geneigd te denken van wel. Al is enige nuance op zijn plaats.

De unique selling proposition van Stromae

© Epa

Staat Stromae echt op de rand van de grote internationale doorbraak? Met de halve pagina die hij kreeg in de maandageditie van de invloedrijke Amerikaanse kwaliteitskrant The New York Times ben je geneigd te denken van wel. Al is enige nuance op zijn plaats.

In het verleden kenden we nog Belgen die enige aandacht in de Amerikaanse media genoten, dat omzetten naar albumverkoop of uitverkochte concerten is nog iets anders. Vraag dat maar aan dEUS of The Black Box Revelation.

Het voordeel van Stromae: hij heeft een apart verhaal. Met Alors On Danse brak hij abrupt de poorten open naar internationale roem. Nummer één in liefst vijftien landen. Op zijn tweede album Racine Carrée staat er weer zo een instant hit: Formidable. Ondertussen 32 miljoen keer bekeken op You Tube en opnieuw nummer één in verscheidene landen. In Frankrijk wordt het nummer volgende maand tijdens de Grand Prix Sacem (de Franstalige versie van de MIA's) in de bloemetjes gezet als 'Song van het jaar'.

Dat Stromae zijn tweede album uitbracht bij de Franse vleugel van het invloedrijke label Universal blijkt een gouden zet. De plaat ging -in deze nochtans moeilijke tijden voor de muziekindustrie- al bijna 400.000 keer over de toonbank en deint nu uit naar Canada. Gezien de connectie met de Franstalige gemeenschap is die sprong naar het Noord-Amerikaanse land niet eens zo verwonderlijk. Geslepen zakenman als hij is, voerde Stromae daar zijn dronkenmanskunstje uit de videoclip van Formidable nog eens op tijdens een metroritje door Montréal. Bám, weer zoveel interviewaanvragen en You Tube-hits bij.

Het grote voordeel dat Stromae, of zeg maar de man achter het personage -Paul Van Haver- heeft, is zijn combinatie van artistieke visie en ondernemingszin. Het is een gouden wet in de muzieksector: wil je als 'kleine' Belg een kans maken in het buitenland moet je met iets speciaal op de proppen komen. Gitaarbands, singer-songwriters of knoppendraaiers hebben ze in de VS en Groot-Brittannië al genoeg. Met zijn uitgekiende imagostrategie -daar doet Stromae in interviews ook niet flauw over- springt hij uit de band. Hij denkt na over zijn look, zijn teksten, zijn media-aanpak en is zelfs van plan een eigen kledinglijn uit te brengen.

Maar het belangrijkste: diezelfde duidelijke visie hanteert hij in zijn muziek. Je mag nog zoveel zakelijk instinct hebben als je wilt, als je muziek niet deugt, sta je nergens. Stromae weet uit een mix van eurohouse uit de jaren '90, Afrikaanse ritmes, Franse chanson en hiphop een heel eigen sound te kneden. In dat opzicht heeft de Rwandase Belg een groot voordeel op bijvoorbeeld mannen als Milow (die met Ayo Technology ook even aanklopte bij vrouwe Liberty) of Sioen (die nu in Azië probeert door te breken), beiden evenzeer begiftigd met een bovengemiddeld zakentalent. Bovenop die unieke sound legt hij een haast poëtische schrijfstijl in zijn songteksten. Universele, rake observaties die als barometer voor deze 21ste eeuw fungeren. Stromae bezit als het ware een unique selling proposition.

Het enige wat de Brusselaar nog ontbeert om echt de stap te zetten naar een doorbraak aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is een succesvolle samenwerking met een NAAM. Zet er 'featuring Pharrell Williams' of Timbaland achter en je bent gelanceerd. Dat Stromae niet vies is van een opportune samenwerking, bewijst hij nu door met de Nederlandse topact The Opposites een single op te nemen. Ook in de VS liggen er mogelijkheden: Major Lazer en Will.I.Am van Black Eyed Peas outten zich al als fan 'onze' Stromae. Alors... on danse?

Door Matthias Stockmans

Formidable Franse politici

Onze partners