De revival van de platenfirma?

In deze hoogtijdagen van digitale muziekdiensten worden plots twee nieuwe Belgische labels gelanceerd: het Antwerpse Starman Records en een nieuw label van voetballer Vincent Kompany.

In deze hoogtijdagen van digitale muziekdiensten worden plots twee nieuwe Belgische labels gelanceerd: het Antwerpse Starman Records en een nieuw label van voetballer Vincent Kompany.

Starman Records

Het nieuwe Antwerpse label Starman Records werd op 24 oktober 2012 uit de grond gestampt en wil zich toeleggen op kwalitatieve re-releases van Belgisch werk uit de jaren ’60, ’70 en ’80. Veel rock ’n roll dus. ‘Belgian Vaults Volume 1’ is meteen de eerste verzamelaar die op het label werd uitgebracht.

Het album bevat zestien beat en psych tracks van Belgische sixties bands waaronder The Sundrops (Gent), The Paramounts (Gent), The Foottappers (Genk), Davy Jr and Guess Who (Antwerpen), The Closed (Luik), Little Jimmy and the Sharks (Gent), The Snakes (Lanaken), The Tellstars, The Garnets (Lochristi), The Pebbles (Antwerpen), Little Chris and the Boumerangs (Kortrijk), The Samo Reds (Brussel) en The Mec Op Singers (Namen).

Naast Starman Records heeft ook Rode Duivel Vincent Kompany grootse muziekplannen. Hij gaat samen met platenbaas Klaas Gaublomme een nieuw platenfirma oprichten dat zich vooral zal richten op jong muzikaal talent. Jasper Erkens zette als eerste zijn handtekening.

Moeten we nu spreken van een revival van de platenfirma? Tekst en uitleg van Dirk Van der Auwera, Marketing Director Classics & Jazz bij Universal Music Belgium/Decca.

Hoe risicovol is het anno 2012 om een platenfirma te lanceren? Van der Auwera: ‘Het is intussen genoegzaam bekend dat de platenindustrie in crisis verkeert, maar volgens mij is er altijd ruimte voor nieuwe initiatieven.’

‘Starman Records zal ongetwijfeld een nichepubliek kunnen aanboren dat op zoek is naar vergeten pareltjes die al lang niet meer op vinyl of cd verkrijgbaar zijn. Dit label heeft het voordeel dat er geen grote investeringskosten gepaard gaan met het heruitgeven van ouder werk.’

‘Dat voetbalmecenas Vincent Kompany zich achter jong muzikaal talent wil scharen, kan ik ook alleen maar toejuichen. Ik ben overigens blij dat hij in zee gaat met Klaas Gaublomme. Die ádemt muziek, en heeft met zijn NoCircus-label nooit voor de gemakkelijkste weg gekozen.’

U ziet deze labels dus niet meteen verdwijnen? Van der Auwera: ‘Dat kan altijd, want een eigen muziekbedrijfje beginnen is een echte modegrill, die morgen misschien alweer overwaait. Maar ik hoop alleszins dat ze kunnen blijven bestaan. Hoe meer concurrentie, hoe gezonder de muziekmarkt. Trouwens: ik verwacht dat Vincent Kompany op een bepaald moment wel toenadering zal zoeken tot een gevestigde structuur, die hem kan helpen bij de marketing en distributie. Universal Music, bijvoorbeeld (lacht).’ (MI/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content