De headliner die op elk zomerfestival staat? Duurzaamheid

Paradise City speelt al jaren in op de duurzame gedachte. © Wouter Van Vaerenbergh

Festivals zetten in op duurzaamheid, en pakken daar ook graag mee uit. Sommige organisatoren stellen zich wel vragen bij die ecomarketing. ‘Waarom daar reclame rond maken? Het zou de evidentie zelve moeten zijn.’

‘Elk jaar worden onze festivals groener’, staat te lezen op de website van Rock Werchter, met daaronder uitleg over onder meer het eigen waterzuiveringsstation, park&ride-parkings vanwaar je met de fiets naar het festival kan rijden. Wie naar Dour wil carpoolen, kan dat doen via de dienst CovEvent, een primeur voor de festivals. En terwijl de politiek aan een verbod op wegwerpbekers werkt, zijn ze nu al persona non grata op heel wat festivals, zoals Laundry Day en Fire Is Gold.

De meeste van die duurzame intiatieven zijn al een paar jaar oud, maar de festivals spelen ze meer dan ooit uit. Dat ziet ook Gilles De Decker van Paradise City, dat dit weekend voor de vierde keer plaatsvindt in Steenokkerzeel. Het festival zet al van het begin sterk in op duurzaamheid door onder meer gerecycleerde tentjes aan te bieden aan de festivalgangers, een bijna volledig vegetarisch menu aan te bieden en te streven naar CO2-neutraliteit.

‘Het is geweldig om te zien dat ook de grote festivals de stap naar duurzaamheid zetten. Vandaag kan een festival ook trots zijn op zijn inspanningen voor het milieu en het klimaat, terwijl je daar een paar jaar geleden geen bezoekers mee lokte. Het festivallandschap in zijn geheel heeft wel nog veel werk om te staan waar wij staan op dat gebied. Logisch, want we zijn een kleiner festival.’

Schade beperken

Bart Roman, medeorganisator van onder meer het strandfestival Wecandance, is sceptisch voor wat hij ‘ecomarketing’ noemt. Wij zorgen ook voor onze festivalterreinen als goede huisvaders, zonder daar veel reclame rond te maken. Dat is de evidentie zelve.’ Dat vindt ook Peter Decuypere, geestelijke vader van I Love Techno en eventmarketeer. ‘Veel festivals doen fantastische dingen op het gebied van duurzaamheid, maar dat uitspelen in je communicatie is niet ok. Doe het gewoon en sla er je bezoekers niet mee om de oren.’

De headliner die op elk zomerfestival staat? Duurzaamheid
© Wouter Van Vaerenbergh

‘Een festival blijft een mega-event, dat ontegensprekelijk een grote impact heeft op het milieu’,vindt Roman. ‘We hebben nog lang niet voldoende instrumenten om te pretenderen dat dat duurzaam kan zijn. Het begint al met artiesten te laten invliegen van over de hele wereld. Vanaf dat je daarmee begint, komen alle ecologische inspanningen neer op schade beperken.’

‘Wij laten geen artiesten invliegen, ze zijn op tournee in Europa en gebruiken meestal met een hele groep hetzelfde vervoermiddel. Er zijn trouwens heel wat artiesten erg begaan met hoe ze zo duurzaam mogelijk op tournee kunnen gaan’, zegt Nele Bigaré van Rock Werchter. De informatie over duurzaamheid op de site kwam er volgens haar na vragen van onder meer de pers over groene initiatieven. ‘Vandaar dat we dit jaar alles even opnieuw samengevat en via persbericht gedeeld hebben, maar een ticket meer verkopen zullen we door het uitsturen van een persbericht niet doen.’

Dat beaamt Pukkelpop-woordvoerder Frederik Luyten. ‘Maar er is wel een nieuwe generatie komende die veel bewuster omgaat met milieu en duurzaamheid as such’, voegt hij eraan toe, iets dat ook Bigaré toejuicht. ‘Uiteraard merk je dat ook op Pukkelpop. We dokteren daar geen bewuste marketingstrategieën voor uit, maar vinden wel dat iedereen, en dus ook wij als organisatie, verantwoordelijk zijn om het festival te verduurzamen. En ook dat kan je zien als marketing ja, maar ook als iets essentieels. Daar steken wij graag onze nek voor uit, en dat kan ook met humor, zonder het belerende vingertje.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content