De 10 beste soundtracks van 2000 tot nu

18/04/13 om 15:35 - Bijgewerkt om 15:35

Bron: Knack Focus

De filmmuziek van 'The Great Gatsby', met onder andere Florence + the Machine, The xx, Jay-Z, Lana Del Rey en r&b-diva Beyoncé, is alvast veelbelovend. Een terugblik op eerdere sterke soundtracks.

De 10 beste soundtracks van 2000 tot nu

Als Baz Luhrmann's verfilming van 'The Great Gatsby' een fiasco zou worden, dan kunnen we tenminste nog enthousiast zijn over de soundtrack. Luhrmann heeft altijd wel een goed oor voor een passende filmscore, denk maar aan 'Romeo + Juliet' of 'Moulin Rouge'. Voor de prent over Jay Gatsby haalde hij werkelijk alles uit de kast. Zo strikte hij Florence + the Machine, The xx, Jay-Z, Lana Del Rey en r&b-diva Beyoncé.

Helemaal niet zo verwonderlijk, als je weet dat filmmakers al sinds het prille begin van de celluloid onze traanklieren en lachspieren pogen te triggeren door muziek over de montage te draperen. Want net zoals in het echte leven kan het juiste nummer op het juiste moment zorgen voor een onderscheid tussen gewoon of transcendent. Tijd om een overzicht te maken van de 10 beste, relatief alternatieve soundtracks, met als vertrekpunt het jaar 2000.

1. Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001)

Wie Parijs zegt, zegt Amélie Poulain. Regisseur Jean-Pierre Jeunet had voor deze succesvolle feelgoodprent over een dromerige Française, gespeeld door Audrey Tautou, geen betere soundtrack kunnen indenken dan degene die componist Yann Tiersen ervoor realiseerde. Tiersens accordeonspel haalt de levendige steegjes van Montmartre voor de geest, terwijl zijn trage pianonummers -met op kop 'Comptine D'un Autre Été: L'après Midi' en 'La Dispute'- hun uiterste best doen om een nostalgisch gevoel aan te wakkeren. De soundtrack van 'Amélie Poulain', de beroemde parisienne die haar tuinkabouter de wereld rondstuurt en gescheurde fotoautomaatfoto's terug aan elkaar lijmt, ging meer dan 700.000 keer over de toonbank.


2. Marie Antoinette (Sofia Coppola, 2006)

Sofia Coppola, dochter van, weet haar films altijd goed te voorzien van een stevige portie atmosferische rockmuziek. Kwestie van haar historische biografie over de Franse Dauphine Marie Antoinette in een hedendaags jasje te steken, dook ze de jaren '80-platenbak in, en kwam ze terug tevoorschijn met nummers van The Cure, New Order en The Strokes onder haar arm geklemd. Het resultaat is zowel ontroerend (de zonsopgang in Versailles) als speels (het gerollebol in de slaapkamer), maar altijd zorgt een Coppola-soundtrack voor een noemenswaardige climax. Meer van dat? Check zeker ook eens 'The Virgin Suicides' en 'Lost In Translation'
.



3. 500 Days of Summer (Marc Webb, 2009)

Geen modern liefdesverhaal zo tragisch als dat van Tom Hansen en Summer Finn, de fictieve alter ego's van acteur Joseph Gordon-Levitt en duizendpoot Zooey Deschanel. Befaamd is de liftscène waarin Tom hopeloos valt voor Summer, nadat deze haar mede-idolatrie voor The Smiths bekent. 'To die by your side is such a heavenly way to die' is dan ook een zin die elke 500 Days Of Summer-fan bekend in de oren klinkt. Andere hoogtepunten zijn: Tom's cover van The Pixies, het melancholische 'Hero' van Regina Spektor tijdens de 'reality vs expectations' scène, en -hoe kan het ook anders- de halve wereldbevolking die meezingt met Hall & Oates' 'You Make My Dreams Come True'. Verder zijn ook Feist, Carla Bruni en Zooey Deschanel's indie duo She & Him van de partij.



4. Moulin Rouge (Baz Luhrmann, 2001)

Heeft u ook steeds de neiging om na 'All You Need Is Love' van The Beatles 'I Wass Made For Loving You' van Kiss te zingen? Schuldige: de 'Elephant Love Medley' uit de tragische musical 'Moulin Rouge'. Zelden waren we zo'n grote aanhangers van een melige potpourri aan liefdesliedjes, al zal de chemie tussen Nicole Kidman en Ewan McGregor daar wel voor iets tussenzitten. Ook Elton John's Your Song' en 'Come What May', dat origineel gecomponeerd werd voor Luhrmann's andere langspeelfilm 'Romeo + Juliet' , is akelig aangrijpend. Wie verder ook nog meewerkte aan deze soundtrack, zijn Beck, Bowie en Bono.



5. Juno (Jason Reitman, 2007)

Regisseur Jason Reitman had geen enkel idee welke soundtrack hij op zijn Academy Award-winnende film 'Juno' zou plakken, en schakelde daarom de hulp in van actrice Ellen Page, die het zwangere tienermeisje vertolkte. Op de vraag 'naar welke muziek zou Juno luisteren?' antwoordde zij 'The Moldy Peaches!' En zo geschiedde. Toen de bevallige eindscène met een live-cover van 'Anyone Else But You' werd ingeblikt in de straten van Vancouver, zou The Moldy Peaches-zangeres Kimya Dawson zelfs hebben gezegd dat Michael Cera en Ellen Page het nummer beter brengen dan zijzelf. En wie minder fan is van zo'n liefdoenerij, kan ook gewoon genieten van Sonic Youth, Belle & Sebastian of Cat Power.


6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)

Een wispelturige, blauwharige Kate Winslet die haar ex-lief Jim Carrey letterlijk uit haar geheugen wil wissen, welke soundtrack past daarbij? Regisseur Michel Gondry opteerde duidelijk voor melodramatische, instrumentale muziek, gecomponeerd door de Amerikaanse (film)muzikant Jon Brion, die nog samenwerkte met onder andere Elliott Smith en Fiona Apple. Brions steeds terugkerende pianothemaatjes zijn van een pakkende sentimentele aard, en zijn collaboratie 'Everybody's Got to Learn Sometime', die hij samen met Beck op poten zette, is om de vingers bij af te likken.




7. The Perks of Being a Wallflower (Stephen Chbosky, 2012)

Films waarin mixtapes worden uitgewisseld en spacecake wordt verorberd, dat zien wij graag. Combineer dat met nummers van XTC, Sonic Youth, The Moody Blues en Cocteau Twins, en menig hipster kan zijn geluk niet meer op. Stephen Chosky, die zowel het boek als de film van 'The Perks of Being a Wallflower' voor zijn rekening nam, weet perfect welke muziek past bij de tijdsgeest van de film. En als we dan toch een specifieke scène moeten uitlichten, wordt het de tunnelrit met Bowie's 'Heroes' op de achtergrond.

8. Into the Wild (Sean Penn, 2007)

En dan nog te bedenken dat Eddie Vedder eigenlijk niet zoveel zin had om een soundtrack te schrijven. Regisseur Sean Penn bleef echter aandringen, en nadat Vedder 'Into the Wild' had gezien, kreeg de Pearl Jam-frontman plots veel meer inspiratie. Gelukkig maar, want we kunnen ons geen betere soundtrack indenken voor deze film over vrijheidsstrijder Alexander Supertramp: mandolines, ukeleles, charmante gitaartokkels, de hese zware stem van Vedder, en teksten die de werking van de gemeenschap aan de kaak stellen. Folk op zijn best.




9. Submarine (Richard Ayoade, 2010)

Alex Turner, de frontman van Arctic Monkeys, presenteerde met 'Submarine' zijn eerste solo-ep, die helemaal anders klinkt dan wat we van hem gewend zijn. Turner's soundtrack voor het Britse coming of age-drama piekte in 2008 vluchtig op de 35ste plaats in de UK Album Chart. Terecht, denken wij hier dan, want de rocker presenteerde een knappe bundeling van zes zorgeloze, akoestische nummers. Of het trouwens toeval is dat hoofdrolspeler Oliver Tate op Alex Turner lijkt, weten we niet.


10. Nick & Norah's Infinite Playlist (Peter Sollett, 2008)

Regisseur Peter Sollett stelde voor 'Nick & Norah's Infinite Playlist' een soundtrack samen met "muziek van New Yorkse bands die je nog niet kent." In 2008 waren dat blijkbaar Vampire Weekend, The Submarines, We Are Scientists, Takka Takka, Devendra Banhart en Band of Horses. De film zelf draait ook grotendeels rond muziek. Zo zoeken hoofdpersonages Nick en Norah de geheime locatie waar hun favoriete band 'Where's Fluffy' zal optreden, en is er ook een seksscène in de bekende New Yorkse Electric Lady Studios, waar zowel Madonna als Lou Reed nog een plaat hebben opgenomen, te zien. Meer heeft een mens niet nodig, toch?



Eervolle vermeldingen: 'Black Swan', 'Revolutionary Road', 'Avatar', 'Tron', 'Harry Potter', 'The Hours', 'Lord Of The Rings' (JD)

Onze partners