Zo vieren ze Midsummer op Graspop

© Wouter Van Vaerenbergh

Het Zweedse In Flames heeft een lange Graspop-geschiedenis. Sinds 1998 verblijdt het vijftal regelmatig het Desselse publiek met een snoeihard optreden. Naar aanleiding van hun jongste album Siren Charms mocht In Flames opnieuw bewijzen waarom hij al bijna 25 jaar garant staat voor energieke shows.

In Flames

Mainstage 2

21.10u-22.25u

(****)

Bekijk de foto’s gemaakt door Wouter Van Vaerenbergh

Terwijl Slash toch niet de meest subtiele gitarist is, deed de eerste mokerslag van In Flames ons toch even twijfelen. De twee bands zijn natuurlijk niet te vergelijken, maar de geluidsmuur die de Zweden met hun gespierde metalsound al vanaf seconde één optrokken, moest niet onder doen voor de Muur uit Game Of Thrones. Het duurde dan ook niet lang voordat Anders Fridén, de imposante frontman en provocateur van de band, het publiek aanzette om de koude (uit the north?) te verdrijven door te moshen en te crowdsurfen op het nieuwe nummer Everything’s Gone en de golden oldie Bullet Ride.

Het publiek luisterde massaal naar Fridéns overtuigende redevoering. Naar eigen zeggen hadden ze tijdens hun vorige passage in 2013 net naast het record van aantal crowdsurfers gegrepen en ze wilden niet naar huis voordat ze dit verbroken hadden. Met behulp van hun frontmans aanstekelijk bindteksten, regisseerde In Flames moeiteloos massahysterie vlak voor het podium. Ook in de veiligere zones werd er duchtig me geknikt, of geheadbangd voor zij die langer haar hadden. Geen enkel biertje of wijntje (ja, metalheads drinken dat ook) was veilig voor rondvliegende haren.

In Flames was vrijdagavond onvermoeibaar in Dessel. Een dik uur lang werd het publiek getrakteerd op een samengebalde set die oud en nieuw werk tot één vuist versmolt. Terwijl iedereen in zijn thuisland Midsummer vierden, een belangrijke feestdag in Zweden, spendeerde In Flames deze mooie avond in de kempen. En mooi was ie!

Johannes De Breuker