Triggerfinger @ ABClub: Als een boksijzer tegen je kin

Officieel wordt het nieuwe album van Triggerfinger pas op 2 mei boven de doopvont gehouden, maar op paasmaandag speelde de groep zich al even warm voor een kleine schare bofkonten in de ABClub.

DA GIG: Triggerfinger in ABClub Brussel op 21/4.

IN EEN ZIN: Het heilige triumviraat ging er tegenaan met de appetijt van een roedel wolven die al een week niets meer achter de kiezen had gekregen.

HOOGTEPUNTEN: ‘My Baby’s Got A Gun’, ‘Camaro’, ‘Let It Ride’, ‘All This Dancng Around’, ‘Without A sound’, ‘Black Panic’…

BESTE QUOTE van Ruben Block: “Dames en heren, het is maandag vandaag, maar geen doordeweekse, want normaal gezien hebt u vandaag niet moeten werken. Ik ben dus vooral benieuwd of u speciaal voor de gelegenheid een paringskreet heeft voorbereid. Zullen we alvast even oefenen?”

Eindelijk is het zo ver: na een hiaat van vier jaar is de nieuwe langspeler van Triggerfinger een feit. Officieel wordt ‘By Absence Of The Sun’ live pas op 2 mei boven de doopvont gehouden, maar op paasmaandag speelde de groep zich al even warm voor een kleine schare bofkonten in de ABClub.

We verklappen u allerminst een geheim als we zeggen dat Triggerfinger een geweldige liveband is. In het voorbije decennium hebben we van het powertrio nog nooit een concert gezien dat als minder dan opwindend kon worden bestempeld. De jongste jaren hebben de heren zowat alle belangrijke Europese podia ingepalmd en mochten ze hun veroveringstocht niet vanuit het Antwerpse maar vanuit Los Angeles hebben ingezet, dan waren ze al minstens zo groot als Queens of The Stone Age. Zoals de zaken er nu voorstaan gaat het wat langzamer, maar niettemin heeft Triggerfinger inmiddels de status van topgroep bereikt. Deze maand prijkt ze trots op de cover van het Nederlandse muziekblad Oor en weldra mag ze gloriëren op festivals als Pinkpop, Rock Werchter en -als mede-opwarmer voor The Stones- op Werchter Classic.

Hun nieuwe cd namen de heren, net als voorganger ‘All This Dancing Around’, op in Hollywood, met producer Greg Gordon. Dat deden ze dit keer in de Sunset Sound studio waar ooit Led Zeppelin nog kampeerde. En ja hoor, ‘By Absence of the Sun’ is weer een hard rockende plaat vol smerige gitaarriffs en knipogen naar de seventies. AC/DC en ZZ Top blijven voor Ruben Block en zijn vrienden vruchtbare inspiratiebronnen. De songs balanceren op een massieve wall of sound en landen als een boksijzer tegen je kin.

Witgloeiend

Triggerfinger maakt muziek die zelfs hardhorigen tot headbangen inspireert en live gaat het heilige triumviraat er tegenaan met de appetijt van een roedel wolven die al een week niets meer achter de kiezen heeft gehad. De chemie tussen Block, drummer Mario Goossens en bassist Paul Van Bruystegem is onmiskenbaar. Op het podium manifesteerde Triggerfinger zich dan ook als een geoliede machine die niet één maal sputterde.

Naar goede gewoonte hadden de drie heren zich in scherp gesneden pakken gehesen en zodra met ‘Game’ het startschot was gegeven, keken ze niet meer om. Zanger-gitarist Ruben Block zocht al meteen de drum-riser op, beklom zijn gitaarversterker en balanceerde, al solerend, vervaarlijk op de rand van het podium. ‘By Absence Of The Sun’ trippelde over witgloeiende bluesrockriffs en ook ‘And There She Was Lying in Wait’ -stotterende gitaar, Gary Glitter-beat- duldde geen tegenspraak.

“We hopen dat u blij bent met uw nieuwe liedjes en ook met die van ons”, monkelde Block en toen even later de huidige Afrekeninghit ‘Perfect Match’ weerklonk, hoorden we in de zaal alleen maar bevestigende kreten. Dit was Triggerfinger zoals we ze graag horen: luid, energiek, rechttoe rechtaan, en zonder moeilijkdoenerij. Aan inzet was er zeker geen gebrek. Er werd overvloedig gezweet op het podium. Vooral dan door Mario Goossens, een man die duidelijk dolgelukkig is achter zijn drums in geen enkele moeite doet om dat te verbergen. ‘On My Knees’, uit het tien jaar oude debuut van Triggerfinger, leek geheel opgetrokken uit gewapend beton, terwijl de elastische baslijnen van Monsieur Paul rechtstreeks uit het boekje van John Entwistle van The Who waren geplukt.

Oplawaai

De tweede helft van de set stond voornamelijk in het teken van ‘All This Dancing Around’, de beste plaat van de groep. Er viel dus weinig op af te dingen. De manier waarop in het broeierige ‘My Baby’s Got A Gun’ de spanning en intensiteit geleidelijk werden opgedreven was meesterlijk, ook toen Ruben Block de “My faith has left me”-passage aanviel zonder microfoon. ‘Camaro’, boordevol echo’s van seventiesbands als Free en Bad Company, werd aangezwengeld door een stevige bassgroove van Van Bruystegem en ‘Let It Ride’ had, met zijn roestige fuzzklanken, iets van een stoomwals. ‘All This Dancing Around’ werd even onderbroken door een drumsolo van Goossens en met ‘First Taste’, dat naadloos overging in het halfgefluisterde ‘Cherry’ kreeg het publiek een laatste, vernietigende oplawaai toegediend.

Met het oog op de eerste bis, greep de drummer naar een klein keyboard en zette Block een beheerste, stilte-voor-de-stormversie in van ‘Without A Sound’. Tijdens de onvermijdelijke Lykke Li-cover ‘I Follow Rivers’ rammelde Goossens met bestek op enkele koffiekopjes en plukte de zanger een vertraagde rockabillysolo uit de snaren. Wie toen nog overeind stond, zou gewis worden gevloerd door ‘Black Panic’, een monster van een nummer dat door Ruben Block werd opgedragen “aan de algehele carrière van AC/DC en iedereen die er deel van heeft uitgemaakt”. We zijn er nog niet uit of de song ooit zal kunnen concurreren met, pakweg, ‘Whole Lotta Rosie’, maar de raw power maakte in ieder geval slachtoffers tot op de achterste rijen.

Een concert als een anderhalf uur durende adrenaline-opstoot, waarbij de wijzertjes meer dan eens in het rood gingen: aan die omschrijving hebben fans van Triggerfinger genoeg om te weten dat het goed was. De groep heeft beloofd tijdens het uitverkochte concert op 2 mei nog veel méér nieuw materiaal te zullen spelen, maar als voorsmaakje was deze clubshow alvast een schot in de roos.

DE SETLIST: Game / Short Term Memory Love / By Absence Of The Sun / And There She Was Lying In Wait / On My Knees / Perfect Match / My Baby’s Got A Gun / Camaro / Let It Ride / All This Dancing Around / First Taste / Cherry // Without A Sound / I Follow Rivers / Black Panic .