Todd Terje & The Olsens @ Pukkelpop: Fiesta trøpical

© Damon De Backer

Met op hetzelfde moment Tyler, The Creator in de Club en Tame Impala in de Marquee had Todd Terje niet bepaald het beste lotje getrokken wanneer het uurrooster van Pukkelpop werd opgemaakt. Maar de Noorse discokadet lokte toch een pak volk naar de Castello.

Terje is een prominent lid van de Scandinavische spacediscobrigade, met onder meer ook Lindstrøm en Prins Thomas. Hij maakt sinds midden jaren 2000 naam met inventieve edits (spoor via YouTube naar zijn vertimmerwerk van Paul Simon, Chaz Jankel, of Arbeid Adelt!), remixes (Joakim, José Gonzalez, Bryan Ferry), en dj-sets, maar scoorde ook clubhits met eigen producties als Inspector Norse, Strandbar en Eurodans. Vorig jaar verscheen zijn albumdebuut, It’s Album Time.

Cocktailmuziek voor gevorderden

‘Goede, dansbare liftmuziek’, omschreef Terje zelf zijn muziek tijdens een radiointerview. Pitchfork omschreef hem in een review als ‘in z’n binnenste, een komiek’. Humor is de producer inderdaad niet vreemd. Want welke Noor verzint nu discodeuntjes met flarden bossa nova, exotica, funk, lounge jazz, en kitscherige Love Boat-arrangementen? Samen met The Olsens – een drummer, een percussionist en een manusje-van-alles op toetsen, saxofoon, gitaar, bas en dwarsfluit (!) – bracht hij zijn cocktailmuziek-voor-gevorderden tot leven, en eenmaal over de eerste schok bleek het Pukkelpoppubliek het muzikale brouwsel nog te lusten ook.

Lag het aan de tropische temperaturen? Want u stond toch maar lekker in vrij grote getale, glunderend 50 tinten bruin te wezen in de Castello, terwijl Terje en z’n kornuiten hun spacey feestje bouwden. Terje zorgde zelf voor de synthmelodieën, de percussionist kon niet op meer belletjes, plankjes en trommels tegelijk timmeren, en de drummer zorgde voor potigheid – en hadden we die dwarsfluit al vermeld? Soms ging het richting Kid Creole & The Coconuts, dan volgde een streep Giorgio Moroder, of leek de Mexicaanse loungekoning Esquivel wel herrezen.

Op papier lijkt Todd Terje niks voor Pukkelpop, en daardoor in de praktijk net weer wel. We leren nog alle dagen bij.