TINDERSTICKS @ Rivierenhof

© Facebook

Voor een volgelopen Rivierenhof bewees Tindersticks dat er na twintig jaar nog geen enkele sleet zit op hun typische formule.

Er zijn wellicht weinig bands die zo herkenbaar klinken als Tindersticks. De songs van hun laatste album The Something Rain sluiten nog altijd perfect aan bij het debuut uit 1993. Een band van grote vernieuwing is Tindersticks dus allerminst, maar wel een die trouw blijft aan een volstrekt unieke sound. Een aanpak die hen – te zien aan het propvolle Antwerpse amfitheater – ook een hondstrouw publiek heeft opgeleverd.

Met negen albums in twee decennia hebben de Britten heel wat volwassen nummers in voorraad, maar het zijn de jongste die tijdens deze tournee centraal staan. Geen greatest hits dus, want meer dan de helft van de set komt uit hun meest recente album.

Het funky tweetal ‘Show Me Everything’ en ‘This Fire Of Autumn’ zorgt al vroeg voor wat voorzichtige swing, maar wordt snel terug een halt toe geroepen door minder overtuigende uitvoeringen van ‘A Night So Still’ en ‘Medicine’. Het is wachten op het mooie ‘Friday Night’ (uit Staples’ soloplaat ‘Lucky Dog Recordings 03-04’), voor een eerste moment waarop je een speld kunt horen vallen. Staples fluistert zijn microfoon toe met de voorzichtigheid van een hartchirurg, en wordt omringd door een fluweelzachte percussie.

Wanneer gitaren en blazers een voor een weer aansluiten in het meeslepende ‘I Know That Loving’, creëert de groep een sfeer die naadloos aansluit bij die van de nachtelijke omgeving: zacht en zwoel, maar met de voortdurende dreiging van een donderslag. Een beetje jammer dat het net iets te veel bij een dreiging blijft, en Tindersticks op geen enkel moment de grenzen van hun eigen universum opzoekt. Op het experimentele ‘Frozen’ na worden risico’s netjes uit de weg gegaan en blijft alles binnen de voorspelbare verwachtingen. De bliksemschichten die hoog boven het Rivierenhof hingen, werden op het podium wat gemist.

Een wat flauw einde van de set wordt snel door de vingers gezien na een perfecte bisronde, waarin ‘Factory Girls’ voor het absolute hoogtepunt van de avond zorgt. Deze bloedmooie song uit het nochtans lauw onthaalde ‘Falling Down A Mountain’ heeft alles om een Tindersticks-klassieker te worden, zoals het daarop volgende ‘Tiny Tears’ dat al geworden is.

Een onvergetelijk concert gaf Tindersticks niet, daarvoor miste de avond wat verrassingen. Maar de liefhebbers kregen waarvoor ze gekomen waren en gingen naar huis met de bevestiging dat de band nog steeds alle complimenten waard is.

Toon Heylen

Setlist: If You’re Looking For A Way Out / A Man Needs A Maid (Neil Young cover) / Sleepy Song / Say Goodbye To The City / Show Me Everything / This Fire Of Autumn / A Night So Still / Medicine / Friday Night / I Know That Loving / Slippin’ Shoes / Frozen / Come Inside // Factory Girls / Black Smoke / Tiny Tears // She’s Torn