The Weeknd @ Recyclart: geen zorgeloze triomftocht

Met drie gratis downloadbare mixtapes en evenveel samenwerkingen met rapper Drake op zak trekt de Canadees Abel Tesfaye aka The Weeknd eindelijk de wereld rond. De favoriete R&B-artiest van alle indiezieltjes toonde in een hopeloos uitverkochte Recyclart zijn kunnen, maar een zwak einde van de set wekte twijfel op.

DA GIG: The Weeknd @ Recyclart Brussel op 6 juni 2012

IN EEN ZIN: Een halfuur lang leek er geen vuiltje aan de lucht voor de alternatieve R&B-prins, maar geleidelijk aan zakte het optreden als een pudding in elkaar.

HOOGTEPUNTEN: D.D., Crew Love

DIEPTEPUNTEN: The Knowing, House Of Balloons – Glass Table Girls

BESTE QUOTE: Veel verder dan ‘I love y’all’ en ‘Brussels, make some noise’ kwam Abel Tesfaye niet.

Anderhalf uur voor aanvang van de show stonden de toeschouwers al in een lange sliert aan te schuiven. Hier stond iets te gebeuren. De plaats (een verlaten deel van station Brussel-Kapellekerk) en de tijd (de vooravond van The Weeknds ultieme doorbraak) maakten van dit concert een uniek event voor de fans van het eerste uur. Toen de held een halfuur te laat eindelijk ten tonele verscheen, gingen de camera’s met tientallen de lucht in, om nadien niet meer te verdwijnen. Een legendarisch concert nog voor er een noot was gespeeld.

Lang zag het ernaar uit dat het muzikale luik ook snor zat. Tesfayes muzikanten wisten zijn complexe R&B met verve te reconstrueren. Bij momenten liet The Weeknd hen een genadeloze geluidsmuur optrekken zoals bij opener ‘High For This’, om dan welkome variatie te brengen met trage en sobere versies van ‘Next’ en ‘The Zone’. Het publiek kende haast elk nummer van buiten en brulde uitzinnig mee, met als exponent ‘Crew Love’. Recyclart was even een ontketende festivalweide.

Tesfaye zelf zong in het eerste halfuur goed tot uitstekend. MTV noemde hem eerder al het grootste muzikale talent na Michael Jackson. Tijdens een straffe versie van ‘D.D.’ (Dirty Diana) leek het alsof M.J. nooit die fatale overdosis medicatie had gekregen. Respect, want constant wisselen van kop- naar middenstem is absoluut geen sinecure. Een zorgeloze triomftocht leek in de maak.

Helaas. Naarmate de set vorderde, kreeg de Canadees het steeds moeilijker om de ademhaling onder controle te houden en de hoge noten te halen. ‘The Party & The Afterparty’ leek eerst nog een accident de parcours, niet veel later volgde het absolute dieptepunt. Tijdens ‘The Knowing’ bleef er van Tesfayes stemkunsten bitter weinig over. Ook bij het publiek kwam er voor het eerst de mot in.

The Weeknd herstelde niet meer in de laatste tien minuten, de kleppers uit de eerste mixtape ‘House Of Balloons’ ten spijt. We hadden een beetje genoeg van Tesfayes aanhoudende, golvende gekreun. Aan het einde van de rit bleven we met een wrang gevoel zitten.

Jesse Van Pée

DE SETLIST: High For This / Life Of The Party / Lonely Star / Next / D.D. / Same Old Song / The Birds / Rolling Stone / Gone / Cr ew Love / The Zone / The Party & The Afterparty / Montreal / The Knowing / The Morning / House Of Balloons – Glass Table Girls // Wicked Games

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content