Shellac forever, forever Shellac! Dit was dag 2 van Primavera

02/06/18 om 18:16 - Bijgewerkt op 03/06/18 om 22:43

'Shellac. And 249 other bands', staat er op de officiële T-shirts van Primavera. En ja hoor, Steve Albini en co. gingen als bezetenen tekeer in Barcelona, waar Father John Misty zich verder als een volwaardige festival-act ontpopte, en Charlotte Gainsbourg het met méér peper en saus deed dan onlangs in de Botanique.

Wie la primavera viert in Barcelona, doet dat aan een ander tempo. De Catalanen worden pas echt wakker na hun siësta en werken wat langer door, intussen laat de zon weinig stress toe. Ook op het festival beginnen de eerste artiesten er pas aan na het eerste aperitief. Als die dan ook nog eens West-Afrikaanse ambiance mee brengen, zit de sfeer meteen goed. Oumou Sangaré is een legende in Mali, een kindsterretje dat onder de vleugels van Ali Farka Touré uitgroeide een grande dame, vijftig intussen. Ze bracht een groep mee die netjes verdeeld was in Europeanen (drums, bas, keyboards) en Afrikanen (gitaar, achtergrondzangeressen, kora). Scheen de avondzon niet in onze rug, dan werden we wel verwarmd door de stralende glimlach van de twee zangeressen rechts van het podium, die op blote voeten het publiek opzweepten. Met labels als Awesome Tapes From Africa, Soundway, Luaka Bop, Analog Africa en Honest Jon's, is muziek uit het moedercontinent meer dan ooit beschikbaar voor de Europese liefhebber. Veel lokale en buitenlandse hipsters aan het podium van Sangaré, dus. En die zagen hoe er een pittige cocktail van Westerse invloeden en Afrikaanse traditie werd gebrouwen. Wie zijn mondhoeken niet van oor tot oor voelde uitdijen wanneer Sangaré haar hoge hakken uitschopte en pirouetten begon te draaien, heeft een donkere ziel. Uiteindelijk kreeg deze vijftigjarige mevrouw evenveel mensen aan het springen dan Vince Staples de avond voordien, op hetzelfde podium, en dat was heel mooi om naar te kijken. Heel mooi, indeed.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen