Recensie: Channel Zero @ AB

© Piet Goethals

Na de buitengewoon succesvolle reünieconcerten (zes in totaal!) anno 2010 in AB, vervolgde de Belgische metaltrots Channel Zero zijn tweede leven vrij snel met de nieuwe plaat ‘Feed ‘em With A Brick’.

Vrijdagavond stond het kraakverse ‘Kill All Kings’ centraal. Maar voor Franky De Smet-Van Damme (kortweg Franky DSVD) en zijn troepen het podium bestormden, brachten de gitarist Mikey Doling, bassist Tino De Martino en Franky DSVD centraal in de zaal een akoestische versie van ‘Angel’ (‘Heart Stop’) als eerbetoon aan de in augustus vorig jaar overleden drummer Phil Baheux. Een ingetogen moment dat door de paar duizend aanwezigen fel werd gesmaakt en dan ook met een overdonderend applaus werd onthaald. Het leek trouwens de perfecte aanzet voor het vinnige geweld dat erop volgde.

Hoe je het ook draait of keert: de trash en groove metal van Channel Zero is niet echt vernieuwend. De band heeft wel een reeks aanstekelijke en uitstekende songs op zijn repertoire staan. En ‘Kill All Kings’ klinkt stukken venijniger en gebalder dan de vorige plaat. Live is Channel Zero overweldigend. De spreekwoordelijke pletwals, quoi. De bandleden hadden er duidelijk zin en Franky zwierf als een gekooid roofdier over het podium, headbangde als een bezetene op de razendsnelle loops van Doling en schopte vrolijk flesjes water het publiek in.

De band liet er gisteren geen twijfel over bestaan: de tot de nok gevulde AB zou door het dak gaan en daar was inderdaad geen extra noot voor nodig. Alle duizend vuisten gingen vlotjes in de lucht en er werd luidkeels meegebruld met onder meer: ‘Help’, ‘Hot Summer’ en ‘Black Fuel’ (de enige toegift). De band ploegde zich onstuimig door hun snijdende set.

De pauzemomenten waren schaars. Franky bedankte StuBru en de fans meerdere malen en liet de zaal zelfs een ‘happy birthday’ meezingen voor een jongen die in zijn rolstoel het concert vanop het balkon volgde. Het hart zit op de goede plaats bij die jongens van Channel Zero. Doling nam dan weer de tijd om de nieuwe drummer Roy Mayorga (samen speelden ze bij Soulfly) voor te stellen en Phil B nog eens in de bloemetjes te zetten. Na hun passage in StuBru’s Club 69 deze week en het gespierde optreden in AB gisteren, lijkt de band klaar om de wereld te veroveren. Het is hen van harte gegund! (PG)