Rebel Sound (****) versus Rudimental (*) @ Pukkelpop: de roots en het kreupelbos

Rebel Sound © Wouter Van Vaerenbergh

Vier generaties sound system zetten samen de Dance Hall in vuur en vlam met een masterclass rootsmuziek, de ‘nieuwe’ generatie drum’n’bassers haalden hun trukendoos boven op de Main Stage.

Ontdekken. Verrast worden. Daar doen we het voor, festivals, en Pukkelpop in het bijzonder. Vorig jaar liepen we twee dagen op wolkjes na de passage van de Atomic Bomb! Band, het internationaal, gerenommeerd allegaartje met onder meer Money Mark, Zap Mama en leden van Hot Chip, dat de muziek van de Afrikaanse synthesizerpionier William Onyeabor tot leven bracht. ‘Hulde aan Chokri en Eppo Janssen’, schreven we toen.

Deze keer werden we geheel onverwacht omver getackeld door Rebel Sound (22u20, Dance Hall), een vijfkoppig soundsystem traditionele stijl.

Twee van de vijf waren hier in 2012 én 2013 nog headliner: Chase & Status, in gezelschap van hun vaste MC Rage. Shy FX is dan weer een legende in het jungle- en drum’n’basswereldje, zijn Original Nuttah is één van dé klassiekers in het genre. David Rodigan maakt het kwintet compleet.

David wie?

Rodigan, 64 jaar, en een begrip bij iedereen die bij reggae niet enkel en alleen aan Bob Marley denkt. Als sinds de jaren ’60 is de man een gepassioneerd apostel van de Jamaicaanse couleur locale. Hij maakte talloze radioprogramma’s over reggae en alle aanverwanten, en ging in de clinch met de beste soundsystems ter wereld. De man is een wandelende reggae-encyclopedie, en beschikt op z’n gezegende leeftijd nog steeds over het heilige vuur.

De real deal

Vijf mannen die hun stiel kennen, en zo vriendelijk waren om kennis te delen met Pukkelpop. Akkoord, het is ‘maar’ een dj-set, maar de verenigde passie voor de muziek werkte bijzonder aanstekelijk. Van reggae naar dubstep naar grime naar jungle naar dub naar drum’n’bass, en terug, met tussendoor waarschijnlijk nog een paar subgenres die we niet kennen of vergeten. Nooit gedacht dat ik dit zou schrijven, maar toch: respect voor Chase & Status, die hun supersterrenstatus opzij zetten voor een project als dit.

De Dance Hall was dan maar voor de helft gevuld, maar die hele helft zal morgen met gans andere ogen naar Major Lazer kijken. Dit. Was. De. Real. Deal. En Diplo, jongen, je zal héél veel toeters en sirenes nodig hebben om dit feestje te overtreffen. Wicked!

Rudimental
Rudimental© wvv

Elk zijn meug

Ook het kleurrijke gezelschap Rudimental (01h, Main Stage) heeft zijn wortels in de drum’n’bass, maar brak door met de single Feel The Love, als drum’n’bass light vermomde kermismuziek, gezongen door de immer irritante John Newman. En een foute saxofoonsolo.Hun meest recente worp is Blood Stream, featuring de immer irritante troubadour Ed Sheeran. Zegt genoeg?

De breakbeats opgeleukt met flarden soul en funk ging er goed in hoor. Dat heet dan entertainment, geloof ik. Dat mag. Elk zijn meug, maar geef ons maar het origineel in plaats van het doorslagje. Als Rebel Sound de roots waren, is Rudimental het kreupelbos.