Pharrell Williams @ Sportpaleis: geoliede entertainmentmachine

25/09/14 om 10:43 - Bijgewerkt om 10:43

Pharrell Williams bracht in het Sportpaleis een mooi geoliede ode aan alle wereldhits waar hij aan heeft meegewerkt in zijn indrukwekkende carrière. Topentertainment, maar zonder verrassingen en (te) veel playbackmomenten.

Pharrell Williams @ Sportpaleis: geoliede entertainmentmachine

Pharrell Williams © Reuters

Da Gig: Pharrell Williams in het Antwerpse Sportpaleis op 24/09.

In een zin: Een aaneenschakeling van wereldhits, getwerk en die typisch Amerikaanse 'O my god, I'm so happy to be here' meligheid. Topentertainment, maar geen muzikaal hoogstandje.

Hoogtepunt: 'If we want to go back to the beginning, we have to go back to... N.E.R.D.' gevolgd door 'Rockstar', 'Lapdance' en 'She Wants to Move'.

Dieptepunt: Het moment waarop er enkele vips het podium opmogen en belachelijk staan te wezen.

Beste quote: Pharrell die de aandachtshoeren - die eventjes op het podium mochten komen - meteen op zijn plaats met: 'It's not picture time, it's N.E.R.D. time.'

Pharrell Williams bracht in het Sportpaleis een mooi geoliede ode aan alle wereldhits waar hij - al dan niet achter de schermen - aan heeft meegewerkt in zijn indrukwekkende carrière. Topentertainment en een puik samengestelde show, zonder echte verrassingen en met een teleurstellend hoog aantal playbackmomenten.

Hij was in Antwerpen om zijn nieuwe cd GIRL voor te stellen en al snel werd duidelijk waarom hij die titel gekozen heeft. Gedurende het hele optreden wordt het vrouwelijk geslacht de hemel ingeprezen; van de meisjes uit het publiek die mogen meedansen op het podium tot zijn achtergronddanseressen die hij The Baes gedoopt heeft. Hij begint dan ook met één van zijn recente hits, maar duikt vrij snel het archief in met Frontin en N.E.R.D-hits zoals 'Rockstar', 'Lapdance' en 'She Wants to Move'. De danseressen mochten ook één voor één hun skills laten zien met een soundtrack die het publiek er moest aan herinneren hoeveel hits hij eigenlijk wel heeft gemaakt. 'Milkshake' van Kelis, 'Slave 4 U' van Britney, 'Shake ya ass' van Mystika om er maar enkele van op te noemen. Ook zijn hits met Snoop Dogg 'Beautiful' en 'Drop it like it's hot' mochten niet ontbreken.

Ondanks zijn aanstekelijk enthousiasme - we zouden hem bijna echt gaan geloven dat hij blij was om er bij te zijn - en het feit dat hij wist dat hij in Antwerpen was - nogmaals geen sinecure voor een Amerikaanse ster - was het soms pijnlijk aan te zien en horen hoe moeilijk het publiek mee te krijgen was. Ook het feit dat het soms meer aanvoelde als een karaokeshow stelde teleur. De fenomenale danseressen en uitstekende band moesten meermaals goedmaken wat Pharrell aan stemgeluid en toonvastheid ontbrak. Nu goed, hij heeft ook één keer zijn t-shirt omhoog gedaan, dus we kunnen het hem wel vergeven.

De show werd afgesloten met 'Blurred Lines' - het kostte Robin Thycke bijna zijn carrière, maar Pharrell lijkt untouchable op dat vlak - 'Get Lucky' en 'Lose Yourself to Dance', zijn samenwerkingen met Daft Punk.

Het laatste bisnummer was uiteraard voorbestemd voor de platgedraaide wereldhit 'Happy'. Zijn melige commentaren tussendoor sloegen niet altijd aan bij het Belgische nuchtere publiek, maar deze keer was het raak. Hij riep op om onze angsten los te laten waarop hij twee rolstoelpatiënten uitnodigde om hem te vergezellen op het podium. Een goedbedachte commerciële stunt of oprechte emotie? Ach, wat maakt het uit. We zien het Kanye of Jay-Z in ieder geval niet snel doen.

Renske De Maesschalck

Onze partners