De kakelverse nummers die tijdens de Belgische live-première van Following Sea in Brussel de revue passeerden misstonden, op één na, niet in het rijtje dEUS-classics.

THE GIG: dEUS in Club 69, Brussel op 15/6.
IN EEN ZIN: Het nieuw materiaal bleef overeind, de oldies zorgden voor een verschroeiende finale.
HOOGTEPUNTEN: ‘Quatre Mains’, ‘Girls Keep Drinking’, ‘Keep You Close’, ‘Instant Street’.
DIEPTEPUNTEN: ‘Hidden Wounds’: te langgerekt en overstuurd door synths .
BESTE QUOTE: ‘Okay go!’

Het mag u niet ontgaan zijn dat dEUS op 1 juni geheel onaangekondigd de nieuwe langspeler ‘Following Sea’ uitbracht, nog geen jaar na het vorige werkstuk ‘Keep You Close’. Het is een verzameling van songs die, dankzij deze snellere werkethiek, een stuk luchtiger, onbevangener en minder beredeneerd klinken, en zo een mooi tegengewicht vormen voor het wat te gepolijste ‘Vantage Point’ en het rijkelijk gearrangeerde ‘Keep You Close’.

Een week na de release, toen het album nog niet eens fysiek in de winkelrekken lag, was ‘Following Sea’ in ons land al goed voor goud. Bovendien kwam de plaat vanuit het niets binnen op één in de Ultratop én voerde dEUS er de iTunes charts mee aan in België, Nederland, Luxemburg, Portugal, Hongarije en Bulgarije. De welvarende economie van de verrassing. Tom Barman en co stellen de plaat dezer dagen via intieme showcases voor aan het Europese publiek. In Club 69 stonden er slechts vier van de tien nummers uit ‘Following Sea’ op de setlist, die daarnaast nog aardig wat ‘Keep You Close’-materiaal en een drietal classics bevatte.

Gierende gitaren

De semi-akoestische opener ‘Sirens’ – een light-versie van ‘Ghost’ – was, mét live handclaps door een stel sympathieke Spanjaarden, een ideale opstap naar het hardere werk. ‘Oh Your God’ klonk te chaotisch, ‘Girls Keep Drinking’ zat er wél knal op. Het is ‘Following Sea’ ten voeten uit: een dwarse maar dansbare jam over het Antwerpse nachtleven die in één ruk op band lijkt te zijn gepleurd, en waar het spelplezier écht van af spat. Opmerkelijk overigens hoe aanwezig Mauro is op deze plaat.

Hij hield zich de jongste jaren toch altijd wat afzijdig, maar drukt op songs als deze echt zijn stempel. Zijn gierende gitaarlicks stuwen ook ‘Quatre Mains’ naar grote hoogten. De Franstalige single is nú al een live-killer: dreigend én opzwepend als vanouds. Toen Barman de kolkende finale van het nummer inluidde door ‘okay go!’ te fraseren, stond de boel op ontploffen.

Gedroomd slotakkoord

Net iets minder overtuigend: ‘Hidden Wounds’, een wat te langgerekt, door overstuurde synths aangedreven experiment dat live minder goed uit de verf komt dan op plaat. Verder geen klachten – we hoorden vlekkeloze versies van ‘Ghost’, ‘Dark Sets In’ en ‘Keep You Close’, en het klassiekerstrio ‘Instant Street’ – ‘Fell Off The Floor, Man’ – ‘Bad Timing’ zorgde voor een gedroomd slotakkoord. Of toch: dat we de mandoline-funk van ‘Crazy About You’ en de hitsingle-in-wording ‘The Soft Fall’ misten. Zet ze op de setlist voor Rock Werchter, meneer Barman. Al was het maar omdat ze zo verdomd zorgeloos en zonnig klinken.

Michael Ilegems

DE SETLIST: Sirens / Oh Your God / Constant Now / Girls Keep Drinking / Ghost / Hidden Wounds / Dark Sets In / Keep You Close / Quatre Mains / Instant Street / Fell Off The Floor, Man // Bad Timing
dEUS speelt op vrijdag 29 juni op Rock Werchter.

file=flash/2012/06/120615_deus_91quatremains_Website_StuBru.flv&skin=http://www.stubru.be/sites/all/themes/stubru/swf/mediaplayer/video/stubru_skin.swf&image=http://www.stubru.be/sites/default/files/article/dEUSartikel.png&streamer=rtmp://vrt.flash.streampower.be:80/stubru/&controlbar=over