Neneh Cherry @ABClub: Een overrompelende come-back

Het is inmiddels een kwarteeuw geleden dat Neneh Cherry voor het eerst de hitlijsten bestormde met haar debuut-cd ‘Raw Like Sushi’. Nu viert ze haar terugkeer met het uitstekende ‘Blank Project’ en een overrompelend concert in de AB.

DA GIG: Neneh Cherry met RocketNumberNine in ABClub, Brussel op 3/3.

IN EEN ZIN: Een minimalistisch maar opwindend concert dat volledig in het teken stond van de groove en de toeschouwers onherroepelijk richting dansvloer zoog.

HOOGTEPUNTEN: ‘Naked’, ‘Spit Three Times’, ‘Weightless’, ‘Cynical’, ‘Out of the Black’…

DIEPTEPUNTEN: geen.

BESTE QUOTE: “Thank you so much for lending us your ears.”

Volgende week wordt ze vijftig. “Yep, the big five-O”, lacht ze. Toch lijkt de tijd op Neneh Cherry nauwelijks vat te hebben. Ze ziet er nog altijd even patent uit als toen ze de voorpagina’s van alle kranten en magazines sierde en niet van de radio weg te slaan was met klassiekers als ‘Buffalo Stance’ en ‘Manchild’, waarin ze hiphop, soul en r&b samensmolt tot een zinnenprikkelend geheel.

Twintig jaar geleden scoorde ze ook een wereldhit met ‘Seven Seconds’, een duet met de Senegalese zanger Youssou N’Dour, maar algauw kwam la Cherry tot de vaststelling dat het leven als popster haar weinig voldoening schonk. “Ik had nood aan authenticiteit”, zegt ze daarover. “Vooral omdat ik een parodie van mezelf dreigde te worden.” Dus zette ze haar carrière op een laag pitje en besloot ze prioriteit te geven aan de opvoeding van haar drie dochters.

Vorige week bracht ze, voor het eerst in achttien jaar, nog eens een plaat uit met haar eigen naam op de hoes. En die naam blijkt nog altijd wonderen te doen: ‘Blank Project’ krijgt nu al méér media-aandacht dan de twee cd’s die de artieste tijdens de noughties uitbracht met CirKus en haar uitstapje met het Scandinavische jazztrio The Thing (een postuum eerbewijs aan haar stiefvader, de jazztrompettist Don Cherry) samen. Ook al staat Neneh Cherry tegenwoordig op kleinere podia dan tijdens haar gloriejaren, de zangeres voelt zich duidelijk goed in haar vel en geniet met volle teugen van de artistieke vrijheid die het leven buiten de schijnwerpers haar heeft opgeleverd. ‘Blank Project’ staat dan ook dichter bij de underground dan bij de mainstream.

Rauw en afgekloven

Neneh Cherry, intussen weer van Londen naar Stockholm verhuisd, schreef de nieuwe songs samen met haar echtgenoot, Cameron McVey, en deed dat thuis op de casio die ze al twee decennia overal meezeult. Vervolgens dook ze de studio in met het Britse avantgardistische elektroduo RocketNumberNine en producer Four Tet, met als resultaat misschien wel het beste werkstuk dat ze ooit heeft afgeleverd. ‘Blank Project’ is een rauwe, afgekloven plaat, zonder tierlantijntjes, waarop zowat alles in het teken staat van de groove. Vorige zomer tekenden Neneh Cherry en haar twee begeleiders al voor één van de absolute hoogtepunten op Couleur Café, en hun passage in de lang vooraf uitverkochte ABClub hoefde daar niet voor onder te doen.

De set was volledig opgehangen aan de nummers uit de nieuwe cd, al werden die in Brussel wél in een lichtjes afwijkende volgorde gespeeld. De sound was kaal, jazzy en gedreven en deed soms een beetje denken aan die op de eerste platen van Lamb en Tricky. Met slechts twee muzikanten op het podium was er sowieso weinig ruimte voor ornamenten. Tijdens opener ‘Across the Water’, dat Neneh Cherry schreef voor haar overleden moeder en haar kinderen, hoorde je enkel haar stem en de drums van Tom Page. In ‘Blank Project’ kwamen daar de overstuurde synths en andere elektronische geluiden van diens broer Ben bij. RocketNumberNine speelde een even koortsige als viscerale vorm van drum & bass en hielp Neneh Cherry terug te keren naar het ‘cutting edge’-geluid van haar vroegere band Rip, Rig & Panic.

‘Spit Three Times’, over bijgeloof, werd gelardeerd met ijle keyboardgeluiden en knarsende industrial, terwijl ‘Cynical’ uit de startblokken schoot dank zij opzwepende drumroffels. Cherry zong uitstekend, sloeg wild aan het dansen tijdens de instrumentale stukken en leek zich op het podium aardig in haar sas te voelen. Ze toonde zich gespeend van sterallures en maakte een bescheiden, sympathieke indruk. “We zijn intussen een kleine familie geworden”, meldde ze over haar groep. En inderdaad: RocketNumberNine speelde hecht en strak. Paradoxaal genoeg deed de muziek tegelijk mechanisch en lichamelijk aan. Bovendien vormden de intens persoonlijke ‘uneasy listening’-teksten nooit een obstakel voor Neneh Cherry’s sensuele voordracht.

Frontlinie

Het iets minder beatgerichte ‘422 (Bullshit)’ was het resultaat van een alliantie met The Child of Lov, een Nederlandse r&b-artiest van West-Vlaamse afkomst die eind vorig jaar op 26-jarige leeftijd overleed. Heel wat kolkender ging het toe in ‘Naked’, waarin kracht op een soulvolle manier werd gekoppeld aan fragiliteit. ‘Out of the Black’, dit keer zonder de gaststem van de Zweedse popzangeres Robyn, was voorzien van aanstekelijke synthmotiefjes en in het geagiteerde ‘Dossier’ bediende Neneh Cherry zich van stemvervormers.

Met de enige bis zette de zangeres het publiek aanvankelijk op het verkeerde been: “Dit nummer hebben we vanmiddag snel bij elkaar geïmproviseerd, en het heet ‘Kiss My Ass’ monkelde ze, om daarna prompt een elektronisch verbouwde versie van ‘Buffalo Stance’ in te zetten. “The past, the future, it’s all connected anyway”, riep ze nog verontschuldigend, en toen was ze verdwenen. Maar de boodschap was duidelijk: Neneh Cherry omarmt weer volop het experiment, en dat leidde in de AB tot opwindende resultaten. Het is trouwens verfrissend dat een artieste van middelbare leeftijd zichzelf durft her uit te vinden en weer resoluut kiest voor een leven in de frontlinie. Weerbarstig? Jazeker, maar het klonk ook ongelooflijk swingend. Laat dit dus een aanzet zijn om ‘Blank Project’ zo snel mogelijk naar uw hofstede te slepen.

Dirk Steenhaut

DE SETLIST: Across the Water / Blank Project / Spit Three Times / Cynical / Weightless / 422 (Bullshit) / Everything / Naked / Out of the Black / Dossier // Buffalo Stance.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content