Marble Sounds @ Trix: De kortste weg tussen weemoed en vervoering

29/01/16 om 13:21 - Bijgewerkt om 13:20

Ze lieten al even in hun kaarten kijken tijden EuroSonic in Groningen, maar de officiële presentatie van hun nieuwe cd 'Tautou' bewaarden de heren van Marble Sounds voor het podium van Trix. Het werd een allerfijnst concert, waarvoor de groep het gezelschap kreeg van een zangeres en twee blazers.

Marble Sounds @ Trix: De kortste weg tussen weemoed en vervoering

© GF

DA GIG: Marble Sounds in Trix, Antwerpen op 28/1.

IN EEN ZIN: Marble Sounds toonden in Trix dat ze zich muzikaal blijven ontwikkelen zonder hun identiteit te verliezen en bewezen andermaal dat ze tot het beste behoren van wat de Europese indiepop momenteel te bieden heeft.

HOOGTEPUNTEN: 'These Paintings Never Dry', 'Sky High', 'The Little Lows', 'Tout et partout', 'My Friend', 'The Time To Sleep', 'If You Stay Then I Can't Go'...

DIEPTEPUNTEN: geen.

QUOTE van Pieter Van Dessel, tegen het einde van de set: "Ik was vooraf een beetje zenuwachtig: nieuwe liedjes en zo. Maar ik heb mij geweldig geamuseerd en hoop van jullie hetzelfde."

"Changes on the horizon" waarschuwt voorman Pieter Van Dessel al tijdens het openingsnummer van de cd. En inderdaad, Marble Sounds laten op hun derde langspeler een ander geluid horen dan we tot dusver gewend waren. De zanger heeft zijn gitaar opzij geschoven en beroert nu hoofdzakelijk een piano, terwijl er dit keer ook een prominente rol is weggelegd voor strijkers en blazers.

Een carbonnetje van 'Leave A Light On', dat een onverwachte hit werd toen het eind 2013 door Studio Brussel als campagnelied van De Warmste Week werd gebombardeerd, staat er gelukkig niet op: Marble Sounds zijn als de dood voor routine. Want waarom zou je steeds dezelfde muzikale bestemming kiezen, als je weet dat je aan één mensenleven nooit genoeg zult hebben om alle mooie plekken op de aardbol te exploreren?

Ook als songwriter heeft Van Dessel het roer enigszins omgegooid. Hij graaft minder in de eigen ziel en zoekt de inspiratie voor zijn liedjes nu steeds vaker buiten zichzelf. De nieuwe plaat dankt bijvoorbeeld haar titel aan Audrey Tautou, de Franse actrice die een onvergetelijke indruk maakte in films als 'Le fabuleux destin d'Amélie Poulain' en 'L'écume des jours'.

Maar op de cd zelf staan nog méér bijzondere vrouwen centraal. De teksten klinken helderder dan ooit en staan vaak in het teken van een nieuw begin en een voorzichtig gecultiveerd zelfvertrouwen. Is 'Tautou', zoals de muzikanten van Marble Sounds zelf beweren, écht het beste wat ze tot nu toe hebben gemaakt? Daarover laten we liever de tijd oordelen. Wél konden we in Antwerpen vaststellen dat het nieuwe materiaal zijn live-vuurdoop met glans doorstond en dat de toeschouwers opvallend geestdriftig reageerden, ook al werden vorige langspelers van de band slechts mondjesmaat aangeraakt.

Barok

De weemoedige indiepop van Marble Sounds drijft al jaren op gelaagde, meeslepende melodieën en is pakkend in zijn eenvoud. Dat gold ook voor het in ijle keyboardklanken gewikkelde 'Present Continuous', meteen het eerste nummer van de avond waaraan zangeres Renée Sys haar stem leende. Vanaf het strijdlustige 'Set the Rules' doken twee blazers op -we herkenden Rozanne Descheemaeker van Float Fall op hoorn- die de song van een barok randje voorzagen en de hele set lang fraaie bijdragen uit het koper toverden.

Het gedreven 'These Paintings Never Dry', één van de twee nummers op 'Tautou' waarin Jacqueline Roque, de laatste vrouw en muze van Pabo Picasso, de hoofdrol speelt, heeft alles om een popklassieker te worden en is op ons landgoed nú al een joekel van een hit. Gianno Marzo, het geheime wapen van Marble Sounds, speelde in de nieuwe songs zelden gitaarsolo's in de traditionele zin, maar legde doorgaans subtiele, atmosferische accenten. Dat nam niet weg dat tijdens 'The First Try', waarin drummer Mattijs Vanderleen een xylofoontje in stelling bracht, enkele euforische uitbarstingen waar te nemen vielen.

Een van de hoogtepunten uit de set was het bitterzoete liefdesduet 'Tout et partout', waarin de stemmen van Pieter Van Dessel en Renée Sys organisch met elkaar leken te versmelten. Marzo liet zijn gitaar hier ingehouden kermen, zodat de song zich nog dieper in je hart boorde. Het zacht voorbij schuifelende 'Ten Seconds to Count Down', op de cd in een intrigerende Sparklehorse-sfeertje ondergedompeld, klonk ons op het podium echter net iets te vlak in de oren en ook de pianoballad 'The Ins & Outs', voorlopig het buitenbeentje in het universum van Marble Sounds, was aan ondergetekende niet besteed. De doorgaans zacht voor zich uit mijmerende Van Dessel klonk hier iets te gezwollen en verkende een 'no go area' waar lieden als Elton John en Coldplay de scepter zwaaien.

Gespierd

Gelukkig reikten Marble Sounds ons een warme mantel der liefde aan met enkele oudere nummers, zoals het fragiele 'Sky High', het rond een sample van Guided By Voices gebouwde 'My Friend' en het eveneens uit debuut-cd 'Nice Is Good' afkomstige 'The Time To Sleep', dat voorzien werd van een gespierde postrock-coda. Uit 'Dear Me, Look Up' plukte de groep dan weer het zelden gespeelde maar onlangs herontdekte 'The Little Lows', het intimistische wiegeliedje 'Leave A Light On', en, met de finish in zicht, de stevige indierocker 'Dance Clarence Dance', waarin Marzo de snaren alweer een verbluffend motiefje ontlokte.

Met het toepasselijke '(How It's Going To) End' als slotgeneriek trokken Marble Sounds een sierlijke streep onder hun concert en gaven ze aan dat ze nu echt wel klaar zijn om de omliggende buitenlanden te veroveren. Gisteren raakte alvast bekend dat 'Tautou' weldra in Duitsland uitkomt.

Uiteraard drong het publiek aan op enkele extraatjes en zo werd het getrakteerd op het bloedmooie, in zichzelf verzonken 'If You Stay Then I Can't Go' (uit 'A Painting Or A Spill', de allereerste EP van Marble Sounds). Tijdens het ook al erg fraaie 'K.V.', over Katherine Virginia Switzer, die in 1967, tegen de heersende regels in, als eerste vrouw deelnam aan de marathon van Boston, kreeg de groep versterking van de Nederlandse zanger Kim Jansen. "So many evenings have saved the day", klonk het in Trix, net voor d muzikanten definitief het podium verlieten. Onze avond kon in ieder geval niet meer stuk.

We toeteren het al jaren: Marble Sounds is een streling voor het oor. En naar de belangstelling voor het concert te oordelen, zijn steeds meer mensen die mening toegedaan. De wereld is dus nog niet helemààl om zeep.

DE SETLIST: Present Continuous / Set The Rules / These Paintings Never Dry / The First Try / Sky High / Ten Seconds To Count Down / The Ins and Outs / The Little Lows / My Friend / Leave A Light On / Tout et partout / The Time To Sleep / Dance Clarence Dance / How It's Going To End // If You Stay Then I Can't Go / K.V. / Evenings.

Marble Sounds is de komende weken nog te zien in Leuven (Het Depot, 18/2), Brugge (Cactus, 26/2) en Gent (Vooruit, 15/3)

Onze partners