Låpsley op Rock Werchter: Bass zonder drop

© Wouter Van Vaerenbergh
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

De techniek liet Låpsley in de steek, en die opdoffer kwam ze niet meer te boven.

What’s the fuss?

Vier jaar geleden bezigde Holly Lapsley Fletcher nog slaapkamercovertjes van Kate Nash, Neil Young en Lana Del Rey – wie op ‘Holly Fletcher’ zoekt op YouTube, die vindt -, twee jaar later tekende ze bij XL Recordings, het label van onder andere The xx, FKA twigs en Adele. Met die laatste wordt ze wel eens in één adem genoemd, net als met London Grammar. Is Låpsley ook: een self-made woman, die de volledige controle behoudt over haar werk – voor haar eerder dit jaar verschenen debuut Long Way Home schreef ze alle lyrics, deed ze de productie en wilde ze haar zeg in artwork en foto’s. En dat voor een nog altijd maar 19 jaar jonge deerne uit Liverpool.

Toch niet beter de toog opgezocht?

Tijdens het eerste kwartier was dat sowieso de beste optie. Er schortte wat met de techniek, waardoor Låpsley 15 minuten op zich liet wachten. Toen ze uiteindelijk ten tonele verscheen, bleek het euvel nog niet verholpen. ‘I’m so ready’, zei ze op verontschuldigende toon, terwijl de toetsenist in haar rug zijn apparaat aan de praat probeerde te krijgen. ‘Zal ik het hele spel anders maar a capella doen?’ poogde Låpsley techitchatten.

Toen de apparatuur uiteindelijk dan toch haar medewerking besloot te verlenen, was het kalf eigenlijk al half verdronken. Een schijnbaar nerveuze Låpsley ging tussen de songs door voortdurend met haar drie muzikanten in overleg over de setlist, waar drie geplande songs onherroepelijk uit geflikkerd werden.

Bleven over: Cliff, een kale technotrack die het naliet open te breken; Seven Months en Station, electro-ballads met James Blake-keurmerk; Love is Blind, een hartenbreker waar Adele wel raad mee zou weten, Woman’s Work, een ingetogen Kate Bush-cover, en Station, een hartenbreker die te fragiel bleek voor op een festival. ‘I want you back’, smeekte Låpsley. Tevergeefs, velen onder u waren al afgedropen.

Materiaal voor uw Snapchatverhaal?

Gedoodverfd afsluiter Hurt Me, de singalong van de set en – op een moment dat het eigenlijk al te laat was – de redder van de meubelen. Jåmmer.

Bekijk ook de beelden van het concert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content