© Reuters
Naomi Skoutariotis
Naomi Skoutariotis Redactrice Knack.be

Met een originele show waarin er ook nog eens een flink potje gezongen werd, pakte Katy Perry haar fans helemaal in en deed ze haar reputatie als popprinses alle eer aan.

DA GIG: Katy Perry in Sportpaleis, Antwerpen op 4/3.

HOOGTEPUNTEN: Roar, Hot ‘N Cold, The One That Got Away, Perfect Storm, E.T…

DIEPTEPUNTEN: Toen ze tijdens een intermezzo met de stem van een hysterische Disneyprinses tegen het publiek gilde dat ze stil moesten zijn en zich verontschuldigde met ‘ik heb koffie gedronken voor de show’.

BESTE QUOTE Ik weet dat jullie meer zijn dan wafels en smurfen.

Het album Prism is al uit sinds oktober 2013, de wereldtournee is al enkele maanden bezig, maar woensdagavond is Katy Perry dan toch geland in een uitverkocht Sportpaleis. Haar Prismatic World Tour is volgens het Amerikaanse Pollstar de best verkopende tournee van een vrouwelijke soloartieste en bracht in 2014 al 153 miljoen dollar op. Kinderen, bakvissen, twintigers, mannen van middelbare leeftijd, het was een gevarieerd publiek dat Katy Perry zonder moeite allemaal wist te pleasen.

De popzangeres staat bekend om haar concerten die ze steeds weet te transformeren in een heuse show met glitter, kitsch, animatie en nog meer glitter. Aangenaam entertainment voor het oog, een streling voor oor en als je gelukt hebt dans je er intussen enkele calorieën af. Met 24 nummers en outfits en kapsels die niet op één hand te tellen zijn, stelde Katy Perry haar publiek niet teleur.

Blacklight, Fifty Shades of Katy en voluptueuze mummies

De popprinses brulde haar Prismatic World Tour op gang met Roar, een perfecte binnenkomer. De op het eerste zicht simpele outfit, een zilveren rok en top, was onderdeel van een fluoriserende blacklight show. Net als de lichtgevende helmen en speren van de dansers rond haar, die verkleed waren als wildemannen. Tijdens Part Of Me maakte een klimrek in de vorm van een piramide deel uit van de indrukwekkende 3D-visuals op de achtergrond. ‘I wanna see you moving, screaming, singing’, het was een beetje Fifty Shades of Katy toen ze aan This Moment begon. Dit werd alleen maar bevestigd toen Perry tijdens het knallende Perfect Storm als Cleopatra met een lederen zweep een kameel temde.

Met E.T. werd de show een eerste keer naar een hoger niveau getild (letterlijk dan) toen de zangeres enkele meters boven de grond zweefde. Een act die de tienermeisjes in het publiek nog harder deed springen van enthousiasme en die ervoor zorgde dat ik voor het eerst in mijn leven werd blootgesteld aan mannengegil. De vliegende start van de show ging gepaard met een gênant moment toen de Amerikaanse haar publiek vroeg om Legendarious Lovers mee te zingen en het vervolgens akelig stil bleef. Oeps. Een nieuwe outfit later, een paars-gouden badpak (of was het paars-blauw?) met dito laarzen en een spinnenweb op de achtergrond, shakete ze I kissed a girl op gang. Omgeven door gemummificeerde zangeressen met (valse, uiteraard) rondingen waar zelfs J Lo en Nicki Minaj alleen maar van kunnen dromen. De toeschouwers heupwiegden lustig mee.

Antwerpen, ik hou van jou

Tijdens het intermezzo moesten originele kattenanimaties op R&B muziek het publiek afleiden van de decorwissel. Wellicht een toespeling op de koosnaam die Perry haar fans geeft: Katy Cats. Hot ‘N Cold werd vervolgens op gang getrapt door een tapdansende kat, terwijl de zangeres in een roze kattenpak een zwoele versie van het nummer bracht, met jazzy intro. Tegen dan had het mannengegil plaatsgemaakt voor verbazing. Het succesnummer stak duidelijk af tegen International Smile, dat gezongen werd in een korset met zilveren glitters. Vijfde outfit, trouwens.

Voor het stille moment van de avond viel er op begeleiding van pianomuziek een parachute uit de lucht, die zich ontplooide tot een omgekeerde paraplu met zonnebloemen. ‘I changed into something a bit more sparkly’ verklaarde Perry toen ze het podium opnieuw betrad in een witte cape. Niemand die dacht dat ‘more sparkly’ mogelijk was.

Ze was goed voorbereid en besprak haar verwarring over onze landstalen even met het publiek: ‘You speak Belgian, French and German, right?’ ‘Laten we het alsjeblieft niet dààr over hebben’, zag je de meerderjarigen in het publiek denken. Alles was echter meteen vergeven en vergeten toen ze met puppy-oogjes en zeemzoete stem ‘Hallo. Ik hou van jou’, zei. Het publiek werd zo extatisch dat Perry als een hysterische Disneyprinses ‘QUIET’ moest gillen. Waar ze zich halfslachtig voor verontschuldigde, ‘ik heb koffie gedronken voor de show’. Na een knuffel en selfie met een jongeman uit het publiek, volgde een bedanknummer voor haar trouwe fans, de Katy Cats.

Getemde tijger met fluwelen stem

Tijdens het stille moment bewees Perry met By The Grace Of God dat ze naast een echte show, ook de juiste noten kan halen. Op haar zilveren glittergitaar tokkelde ze een akoestisch momentje op gang met The One That Got Away. Verkrampte armen werden gestretcht om de smartphones en selfiesticks opniew boven te kunnen halen. Hetzelfde gebeurde met Thinking Of You, een liefdeslied dat alle pubers en achtjarigen ‘Owmygod!’ op hun benen kreeg. Met een Belgische vlag als cape – I know you’re more than waffles and schtroumpfs. But I’m smurfin -zorgde ze met Unconditionally voor de kers op de rustige taart.

Uiteraard kon een ultra-Amerikaans moment niet ontbreken. De Dance Cam en een remix van hits moesten het publiek terug in feeststemming krijgen, met succes. In een geel-zwart gestreepte legging, gele rok en top met twee strategisch geplaatste smileys bereidde de groen gepruikte zangeres zich met Walking On Air voor op het feestgedeelte. This Is How We Do It vrolijkte het sportpaleis op met gigantische ballonnen in de vorm van taart, een smiley en een lachende drol. Er was in ieder geval genoeg variatie. Last Friday Night was het startschot voor een ‘awesome Wednesday night’- feestje. Een volledig groen geklede Perry sloot haar show af met een dubstepversie van Peacock en met haar grote hits Teenage Dream en California Girls. Katy Perry zou Katy Perry natuurlijk niet zijn, als haar bisnummers niet even origineel waren als de rest van haar show.

Knallend einde

Happy Birthday was het eerste bisnummer, waarvoor een jarige Job uit het publiek gevist werd, op een verjaardagstroon mocht plaatsnemen en een selfie cadeau kreeg. De tweede man die Perry uit op het podium haalde, de jaloerse tienermeisjes voelden zich gediscrimineerd. Op een schommel van ballonnen zweefde de zangeres het sportpaleis rond, al betwijfel ik of de heren naast me dat hoogtepunt meegekregen hebben. Voor Happy Birthday was Katy Perry gekleed in een roze blinkend latexpakje, waarop de testosteronbundels naast me letterlijk naar adem hapten. Ze kregen nog net een ‘wauw’ over hun lippen.

Voor bisnummer twee was de dress code een azuurblauwe broek omringd door vuurwerk in de vorm van pluimen, alsof het logo van Firefox rond haar achterwerk gewenteld was. Een voorbode voor de hit waar iedereen nog op zat te wachten: met Firework sloot Katy Perry haar doortocht in Antwerpen letterlijk en figuurlijk af met een knal.

De show eindigde toen bedtijd voor een groot deel van het publiek al voorbij was maar het heeft sommige fans ongetwijfeld zoete dromen bezorgd – door het dansen of door Perry’s outfits, dat laat ik in het midden. De zangeres en haar innerlijke showbeest zijn er in geslaagd om de verwachtingen in te lossen, het was een aangename manier om een doordeweekse woensdagavond door te brengen.

Het concert in cijfers Nummers: 24 Kostuumwissels: 10 Enkel mannen die gilden: 3 keer Enkel kinderen die gilden: 7 keer Pijnlijke momenten: 2

De setlist: Roar / Part Of Me / Wide Awake / This Moment / Love Me / Perfect Storm / E.T. / Legendary Lovers / I Kissed A Girl / Hot ‘N Cold / International Smile / By The Grace Of God / The One That Got Away / Thinking Of You / Unconditionally / Walking On Air / This Is How We Do / Last Friday Night / Peacock / Teenage Dream / California Girls // Happy Birthday // Firework