Kanye West @ Glastonbury: 'And take this, haters'

28/06/15 om 11:17 - Bijgewerkt om 11:17

Hits, provocatie en een lichtinstallatie, experimenten en meebrulmomenten: zij die Kanye West na deze show nog steeds geen headliner vinden kunnen maar beter investeren in een tijdmachine.

Kanye West @ Glastonbury: 'And take this, haters'

Kanye West op het Glastonbury Festival © REUTERS

You should be honored by my lateness

That I would even show up to this fake shit

So go ahead, go nuts, go apeshit

Specially on my Pastel, on my Bape shit

Act like you can't tell who made this

New Gospel homie - take six

And take this, HATERS

De doortocht van Kanye West op Glastonbury moet zowat de meest controversiele show op het festival geweest zijn. Wetende dat het Britse Somerset dit weekend ook al Pussy Riot over de vloer kreeg en er ergens in Green Fields een oude, naakte vrouw kebab zit te eten terwijl de ketchup in haar rimpels druipt en zoiets een performance noemt, is dat heel wat. Maar liefst 130 000 mensen tekenden op voorhand de petitie waarin ze verklaarden dat ze het niet vonden kunnen dat Kim Kardashians echtgenoot zaterdagavond het hoofdpodium zou afsluiten.

Nochtans was er heel wat volk afgezakt naar de kuipvormige Pyramidweide, voldoende om de anticipatie in de lucht te voelen zinderen. Of je nu Graduation op repeat hebt staan, enkel meeknikt met Niggas in Paris of nog nooit van Kanye West hebt gehoord: wanneer een optreden zoveel heisa veroorzaakt, dan wil je kunnen zeggen dat je erbij was. "Yeah he's a twat but we want to see what he's got to wow us", aldus enkele twintigers.

Toen Kanye West (stipt op tijd, overigens) het hoofdpodium op kwam, louter vergezeld van een plafond van spots, hoorde ik een meisje naast me bruusk haar adem inhouden. Plots staat daar die geadoreerde / gehate figuur, helemaal alleen op een podium in een zee van licht, een presence die hem tegelijk ongelofelijk kwetsbaar als ontzettend arrogant deed overkomen. De ene helft van de verzamelde massa wilde ontzettend graag dat hij een dijk van een performance zou neerzetten, de andere helft verkneukelde zich al op de blunders en zowat iedereen verwachtte dat West zijn set zou starten met één van zijn beroemde Kanye-rants, maar de hiphopper trok al van in het begin een muur op en liet de muziek voor zich spreken.

Een foto die door lucymay3 is geplaatst op

Hij sloeg het publiek murw met het trio Stronger / Power / Niggas in Paris en had allicht zijn pletwals nog een versnelling hoger geduwd tijdens Black Skinhead, ware het niet dat zelfverklaard comedian Lee Nelson het podium kwam opgestormd en de set stilgelegd moest. Een ontzettend belegen referentie naar "I'mma let you finish" allicht, en finishen is precies wat de rapper deed.

Na enkele luttele seconden stilte ( "What you think he's doin'?" - "I dunno, wankin' probably") rende hij weer op het podium en raasde hij als een woeste stormram door zijn hitsingle van Yeezus en knalde er meteen All Day achteraan, een song die de BBC en hun geliefde censuurdienst op voorhand al heel wat slapeloze nachten bezorgde, al getuigt het knippen van een opgepompte weide die enthousiast "ALL DAY NIGGA! ALL DAY NIGGA! ALL DAY NIGGA!" meebrult misschien niet van een heel grondige verslaggeving.

Afgezien van wat suggesties uit het publiek ("He should've brought Rihanna with him." - "Rihanna? fuck that, he should've brought Caitlyn Jenner with him!") die hij zeker mag noteren na het lezen van dit verslag, slaagde Kanye West er tijdens de eerste veertig minuten van zijn performance in om het publiek min of meer uit zijn hand te laten eten, of er op z'n minst enthousiast aan te snuffelen, zonder dat hij gebeten werd.

Maar hoewel Yeezy een makkelijk te behappen setlist van meer dan dertig songs voorschotelde, slaagde hij er niet in om zijn eerder opgebouwde muur tussen hem en het publiek af te breken. Jammer, want hoewel meer adrenalinegeladen songs als Clique of No Church In The Wild voldoende voor zich spreken om de massa aan het dansen en brullen te krijgen, had hij toch wat sympathie bij elkaar moeten schrapen voor zijn meer ingetogen werk, waar hij de tweede helft van zijn set mee begon. Zelfs de guest appearance van Bon Iver's Justin Vernon kon het ingekakte publiek niet ontdooien en rondom begonnen de eerste gesprekken over mogelijke midnight snacks.

Pas toen hij abrupt Touch The Sky onderbrak, alles zwart werd en het er niet naar uitzag dat de rapper nog terug zou komen kon hij de aandacht van het publiek weer vasthouden. Drama!

Een theorie was dat West eindelijk genoeg had van de leukerd met een laserpen die het nodig vond om zijn groene lichtje de hele tijd over het gezicht of het kruis van de rapper te laten bewegen, een ander dacht dat zijn megalomane installatie van lichten het eindelijk had begeven. Dat Kanye West plots boybandgewijs in het bakje van een hijskraan over het publiek zou zweven had niemand zien aankomen, maar veel tijd om dit op Instagram te smijten gaf hij zijn massa niet. Het publiek hotste en botste en schreeuwde tegen elkaar op terwijl West zijn meest hits als Touch The Sky, All Of The Lights en Good Life in hun gezicht spuwde.

Een foto die door tendenciasv is geplaatst op

Wie dacht dat Kanye op deze noot zou eindigen en het publiek opgepompt en hongerig naar meer zou achterlaten was eraan voor de hoop. Toen hij weer met beide voeten op de podiumgrond stond zette West zijn tanden in een cover van Bohemian Rhapsody, een zet die een gigantische singalong en een hele serie aan woedende tweets voortbracht. Kanye West mag dan wel softer zijn geworden (een kleine ode aan zijn vrouw Kim Kardashian -overigens aanwezig in de coulissen!- was de enige speech waar hij zijn set voor onderbrak); hij blijft een meester-provocateur. Nadat hij zoals verwacht Gold Digger afleverde als bisnummer kon hij het niet laten om erdoorheen te brullen dat we "naar de grootste levende rockster op aarde" aan het kijken waren, een uitspraak waar enkele oude mannetjes aan de toiletten een half uur later nog steeds niet goed van waren. "Brainwashed" schudden ze hun hoofd. "Absolutely fucking brainwashed."

Katrin Swartenbroux

SETLIST: Stronger / Power / Niggas in Paris / Black Skinhead/ All Day / Cold / Clique / I Don't Like (Chief Keef cover) / Mercy / New Slaves / Blood on the Leaves / Heartless / I Wonder / FourFiveSeconds / Woods (Bon Iver cover) / Lost in the World (met Justin Vernon) / Hold My Liquor (met Justin Vernon)/ No Church In The Wild / Jesus Walks / Diamonds from Sierra Leone / Bound 2 / Runaway / Only One / Touch the Sky / All of the Lights / Good Life / Bohemian Rhapsody (Queen cover) / Can't Tell Me Nothing /// Gold Digger / All Falls Down

Speel de hele festivalzomer lang mee met onze wedstrijden en win unieke VIP-arrangementen.

Onze partners