FKA twigs @ Pukkelpop: She puts a spell on you

© Wouter Van Vaerenbergh

(17u05, Castello) Zelfs op torenhoge hakken is het een klein, compact pakketje, Thalia Barnett alias FKA twigs, maar wanneer deze dame het op een zingen zet stijgt ze boven alles en iedereen uit.

Plus: Met het kakelverse LP1, waarmee de Londense met Spaanse en Jamaicaanse genen, vorige week debuteerde heeft FKA twigs ons alvast overtuigd. Kramp in de nek, zo reikhalzend keken we uit naar haar optreden. En twigs (met kleine -t) stelde niet teleur.

Het meisje kan zingen. En bewegen. Een opdondertje is het, maar wel een opdondertje met brede schouders, die stevig aan elkaar hangt. Het resultaat van een jarenlange balletopleiding, waar de fotografen in de frontstage haar vanavond erg dankbaar voor bleken. Wij ook, daar gaan we niet flauw over doen. Een klassieke schoonheid is het niet, maar Barnett beschikt over een apart genre sexappeal en ze schrikt er niet voor terug om lijf en leden voluit in de strijd te werpen.

Etherisch en sensueel, krachtig en kwetsbaar; the artist formerly known as twigs balanceert op een dunne koord met haar op een donkere leest geschoeide r&b. Op plaat zit de balans perfect (lees er gerust onze review op na), maar ook in levende lijve wist ze ons te bezweren.

‘Bezwerend’, het is een adjectief dat waarschijnlijk te vaak en te vrijblijvend wordt gebruikt door recensenten, maar FKA twigs mag er van deze jongen gerust een patent op nemen. De temperatuur in de niet als meest verfrissende bekend staande plek op Pukkelpop steeg een graad of tien tijdens haar set in de Castello. Afwisselend als stoeipoes en gekooide panter schreed ze over het podium, omsingeld door drie heren op digitale percussie en synthesizers. Hadden we al gezegd dat het kind kan bewegen? En zingen? Er zijn nog kaartjes voor haar passage in de AB tijdens het najaar. Get them while they’re hot.

Overigens, op de eerste rij stond het duo SX geboeid toe te kijken, en ze zagen dat het goed was.

Min: Kijk, we zetten ook graag onze subwoofers een paar tellen hoger, maar wanneer de doppen uit onze oren dreigen te trillen is dat geen goed teken. Yep, de bassen stonden nog maar eens gevaarlijk luid in de Castello. De hoorapparatenindustrie had er vanavond een paar klanten bij op de eerste rij.

Hoogtepunt: Telkens Barnett de opperste regionen van de toonladder opzocht gingen we nog iets dieper door de knieën. Tijdens het afsluitende Papi Pacify en Two Weeks was de betovering compleet.

Aftermovie-gehalte: 3,2/5

Jonas Boel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content