Eagles of Death Metal doet Werchterse versterkers ontploffen

© Wouter Van Vaerenbergh
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Jesse Hughes en zijn Eagles brachten op Rock Werchter wat we van hen gewoon zijn: een aanstekelijk potje rock-n-lol.

‘I came to make a bang’, schreeuwde Jesse Hughes, de meest duivelse der Eagles of Death Metal, bij het begin van zijn set. En daar leken de gitaarversterkers niet tegen opgewassen te zijn. Een oorverdovend gescheur en gepiep was ons deel. ‘A crazy interception from the gods of rock-‘n-roll’, aldus Hughes. ‘God-ver-domme, that scared the shit out of me’. Het euvel zal zich wat later, tijdens Cherry Cola, nog eens herhalen.

Geen Josh Homme

Verder verliep alles volgens plan. De Eagles – helaas zonder drummer Josh Homme, die er tijdens de huidige Europese tournee wel eens bij was- brachten wat we van hen gewoon zijn: een aanstekelijk potje rock-‘n-lol. Want vergis u niet: ook al is Hughes inmiddels een veertiger, van te veel seriositeit wil hij nog steeds niet weten. Hij shakete z’n dick – zijn woorden, niet de onze – wellustiger dan ooit richting the ladies.

Uit Zipper Down, de begin oktober te verschijnen vierde langspeler van de band, kregen we enkel de funkrocker Complexity op ons bord, een song die Jesse Hughes eerder al onder zijn solopseudoniem Boots Electric uitbracht. ‘Geen hond die er toen naar geluisterd heeft’, dixit de zanger. Dus reanimeerde hij het met de Eagles, weliswaar in een iets geweldadigere gitaarversie.

No nonsense-rock

De publiekslievelingen kwamen dus uit de oude doos: I Only Want You, Whorehoppin’ (Shit, Goddamn) en Speaking In Tongues: het blijven aanstekelijke porties no nonsense-rock. Al kwam er bij die laatste song wel wat te veel gesoleer aan te pas. Is het niet Jesse Hughes zélf die in zijn laatste single zingt: It’s easier without complexity?

De show van Eagles of Death Metal was meer van hetzelfde. Maar ons hoort u, badend in de middagzon met een cherry cola in de hand, niet klagen.

SETLIST: Bad Dream Mama / Don’t Speak (I Came To Make A Bang) / Heart On / So Easy / Cherry Cola / Complexity / I Only Want You / Whorehoppin’ (Shit, Goddamn) / I Like To Move In The Night / Boys Bad News / Speaking in Tongues