Disclosure op Rock Werchter: geen poeder, wel (een beetje) euforie

Disclosure op Rock Werchter © Rob Walbers

Ze houden van dance maar u zult hen eerder op een appel-kersensapje betrappen dan op een witgepoederde neus. Toch iemand die er zijn verstand bijhoudt.

What’s the fuzz?

De Engelse gebroeders Lawrence – Guy en Lawrence – hebben Britse dance weer op de mainstreamkaart gezet met hun rapsodie van EDM, house, techno, pop en garage. Met dank aan een plejade aan gastvocalisten.

Toch niet beter de toog opgezocht?

Die plejade (Sam Smith! Eliza Doolittle! Gregory Porter! Aluna Francis!) kunt u live wel op uw buik schrijven. Dus: tja. Achterdocht voor dit soort acts is er sowieso altijd: doorgaans is het verdomd moeilijk te bewijzen dat zo’n stel producers niet gewoon play indrukt en zich verder een uurtje lang met Minecraft onledig houdt.

Ik dook de set van Disclosure in toen de Lawrencen net aan de instrumentale romp ervan toekwamen. Dat zal allicht de plotse verzuring van mijn mimiek hebben verklaard. Wat ik hoorde: house omkletst door doffe dreunen, spiraalvormige klanken en geplonk op drumpads, muziek centraal op een brede gemeenplaats. Dat de oudste Lawrence temidden van dat kermisgedruis een echte bas bevingerde (tijdens When A Fire Starts to Burn, met name) volstond niet om mijn mening te ontdooien.

Disclosure was een aardig orgelpunt, zo na middernacht.

En toch gebeurde dat, geleidelijk. Alweer Guy was het die Boss zong, goed bovendien, wat in de toekomst wellicht een kostenbesparing voor Disclosure kan inhouden. Zelfs het met de ingeblikte stem van Gregory Porter de nacht ingestoten Holding On vermocht mij al het woord ‘vet’ te doen noteren. En toen Brendan Reilly in persoon verscheen om het toegankelijke Moving Mountains ter plekke nog eens over te doen, had ik de meeste van mijn bezwaren in de smurrie onder mijn zolen laten zakken. Disclosure was een aardig orgelpunt, zo na middernacht.

Materiaal voor uw Snapchatverhaal?

De toegeknepen ogen en samengevouwen handen waarmee jongste broer Howard vroeg of het publiek luider met Latch zou meezingen dan elk vorig publiek. Not likely: de uittocht na McCartney was al volop ingezet. (K.B.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content