Chet Faker: Weldadige aanslag op de heupen

© Wouter Van Vaerenbergh

Chet Faker – alleen al voor zijn pseudoniem verdient hij een prijs- bewees in Werchter dat hij goed is in multi-tasken. Zingen, klavieren bespelen, aan knopjes draaien én het publiek begeesteren: de Australiër had er schijnbaar weinig moeite mee.

De muziek van elektronicamuzikant Nick Murphy laat zich niet zo makkelijk omschrijven: ze drijft op een solide, dansbare groove en wijst beurtelings naar jazz en soul, maar net als, pakweg, How to Dress Well, schrijft hij échte songs met een kop en een staart. Het ene moment stond hij in zijn eentje op het podium en manipuleerde hij allerlei synths, computers en machines; het andere liet hij zich begeleiden door een gitarist en een drummer en op díe momenten werd zijn sound een stuk potiger.

De artiest-producer uit Melbourne, die zich, een beetje tongue-in-cheek Chet Faker laat noemen, covert live wel eens iets van Van Morrison. Geen toeval: de Ier is één van zijn helden en ook de geest van Stevie Wonder waarde soms rond tijdens zijn set. Een andere invloed was de nineties neo-soul van Backstreet. Fakers bekende cover van ‘No Diggity’ kreeg in Werchter, dank zij de pulserende synthbas, de handen van de aanwezigen dan ook moeiteloos op elkaar.

© Wouter Van Vaerenbergh

Murphy putte vooral uit zijn vorig jaar verschenen debuut-cd ‘Built on Glass’. Het trippy ‘Melt’ pleegde een weldadige aanslag op je heupen, terwijl de bedachtzame soulpop van ‘I’m Into You’ en het tussen r&b en elektrosoul zwalkende ‘1998’ aangaf dat Chet Fakers actieradius verder reikt dan de modale dansvloer. De man toonde zich een bevlogen, zij het wat beperkte zanger, maar bewees tijdens het vaag naar gospel wijzende ‘Gold’ dat hij best een prima falset uit zijn keel kan persen. Het solo aan de piano gebrachte ‘Talk is Cheap’ tenslotte, was een slow motion funkballad die door de toeschouwers woord voor woord werd meegezongen.

Fijn concertje dus, van een kangoeroe die we dra nog eens in een iets intiemere omgeving aan het werk zouden willen zien.