Broken Social Scene in Trix: ode aan een ongebreidelde gemeenschapsgeest

© Persfoto

Zeven jaar was het geleden sinds de Canadese indie-supergroep Broken Social Scene nog iets van zich had laten horen, maar Kevin Drew en de zijnen zijn weer helemaal terug. Op 7 juli verschijnt hun nieuwe cd ‘Hug of Thunder’ en hun come-backshow in Trix klonk al even overweldigend.

DA GIG: Broken Social Scene in Trix, Antwerpen op 28/5.

IN EEN ZIN: Broken Social Scene vierde in Antwerpen het leven en deed dat met een imposante wall of sound, waartegen je als toeschouwer met plezier te pletter liep.

HOOGTEPUNTEN: Stars and Sons, KC Accidental, Hug of Thunder, 7/4 (Shoreline), Anthems For a Seventeen Year Old Girl, Backyards…

QUOTE van Kevin Drew: “Jullie willen méér? Oké, dan blijven we gewoon doorspelen. Dat is tenslotte waarvoor we de oceaan zijn overgestoken.

Canada mag dan door velen als het kleine broertje van de VS worden beschouwd, op muzikaal vlak hoeft het land niet onder te doen voor het rijk van Uncle Sam. Het interessantste gebeurt op het Constellation-label in Montréal, met Godspeed You! Black Emperor als grote voortrekker, en op het Arts + Crafts-label in Toronto. Staat daar ook op payroll: Broken Social Scene, een losvast gezelschap opgericht door Kevin Drew en Brendan Canning dat, zowel in de studio als op het podium, tot vijftien leden kan tellen.

Ten tijde van zijn debuut, Feel Good Lost uit 2001, was Broken Social Scene nog een overwegend instrumentaal ambient-duo, maar met het oog op hun optredens lieten Drew en Canning zich almaar vaker bijstaan door zangers, zangeressen en muzikanten uit bevriende bands zoals Feist, Metric, Stars, The Apostle of Hustle, k-os en Do Make Say Think.

Uiteindelijk zou deze ‘big band uit de underground’ een eigen leven gaan leiden, wat niet alleen memorabele concerten opleverde, maar ook een meesterlijke langspeler als You Forgot It In People, waarop de imposante wall of sound van de Canadezen bij momenten herinnerde aan die van gitaarbands als Sonic Youth en Dinosaur Jr. Tegelijk incorporeerde Broken Social Scene echter ook blazers, strijkers en keyboards en experimenteerde het gezelschap met dub-elementen, een rijk palet aan stemmen en een intrigerende onderwaterproductie, wat een volstrekt unieke, maximalistische sound opleverde.

Uiteindelijk waren het de terroristische aanslagen van november 2015 in Parijs die Kevin Drew ertoe overtuigden de draad weer op te nemen.

Dat een band met zo’n uitgebreide bezetting vroeg of laat voor onoverkomelijke logistieke problemen komt te staan, hoeft niet te verbazen. Na Forgiveness Rock Record uit 2010 werd het steeds moeilijker de individuele agenda’s op elkaar af te stemmen en te vermijden dat het schip financieel op de klippen zou lopen. Daarbij kwam nog dat de leden inmiddels ouder waren geworden en het zich, door hun gezinssituatie, niet langer konden veroorloven de intercontinentale podia af te schuimen.

Positivisme

Producer Joe Chiccarelli deed er alles aan om de groep weer de studio in te lokken, maar uiteindelijk waren het de terroristische aanslagen van november 2015 in Parijs die Kevin Drew ertoe overtuigden de draad weer op te nemen. ‘Ik had het gevoel dat de wereld wel wat positivisme kon gebruiken’, zei hij daarover. Uiteindelijk was Broken Social Scene altijd al een grote familie geweest die met haar muziek het leven vierde en een ongebreidelde gemeenschapsgeest uitdroeg.

Het even epische als panoramische Hug of Thunder geeft precies het gevoel aan dat de muzikanten aan de reünie over hielden: de vriendschapsbanden zijn nog altijd even hecht als vroeger, maar de wrijving tussen zoveel verschillende ego’s brengt onvermijdelijk ook vuurwerk met zich mee.

In Antwerpen kreeg het gezelschap alvast een zeer warm onthaal en dat lag niet alleen aan de sauna-achtige temperaturen, die het publiek langzaam maar zeker naar het smeltpunt brachten. De muzikanten speelden bevlogen, maar waren slim genoeg om de power die achter hun nummers schuilging niet in bombastische overdaad te doen ontaarden. Leslie Feist, momenteel op tournee om haar nieuwe cd Pleasure te promoten, was er dit keer niet bij, en ook Amy Milan van Stars viel nergens te bespeuren. Zo bleven de vocale gastbijdragen beperkt tot die van Emily Haines (van Metric) en Ariel Engle.

In Antwerpen kreeg het gezelschap een zeer warm onthaal en dat lag niet alleen aan de sauna-achtige temperaturen.

Iedere set van Broken Social Scene is een evenwichtsoefening. Met meer dan tien muzikanten op het podium en een rist instrumentenwissels, deden de leden hun uiterste best om elkaar niet voor de voeten te lopen en hun grillige popsongs van het nodige reliëf te voorzien.

Op het menu stonden niet minder dan zeven songs uit het inmiddels veertien jaar oude You Forgot It in People, tot dusver nog altijd onze favoriet. Er werd geopend met Cause = Time en daarna volgde de ene classic de andere op: het energieke Stars and Sons, het veerkrachtige Kc Accidental, het ingetogen Shampoo Suicide.

De band putte echter ook regelmatig uit de rest van zijn oeuvre, wat aanleiding gaf tot een onstuimig 7/4 (Shoreline), het door withete gitaren overwoekerde Superconnected en publiekslievelingen als Texico Bitches en Ibi Dreams of Pavement, waarin zowaar een geïmproviseerd stukje uit Total Eclipse of the Heart van Bonnie Tyler opdook. Meestal nam gitarist Kevin Drew vocaal het voortouw, maar tijdens de nummers uit de nieuwe cd – slechts vier in totaal, waaronder het door Feist geschreven Hug of Thunder en het dwarse Protest Song – hadden vooral de dames het voor het zeggen.

‘Onze rol als band is voor het publiek mooie herinneringen te produceren’, sprak Kevin Drew tot afscheid. ‘Maar dat hebben jullie vanavond ook voor u0026#xF3;ns gedaan.’

Emotionele lading

Broken Social Scene was zijn Europese tournee in Manchester begonnen, op de avond na de bomaanslag op de plaatselijke Arena. Het iconische Anthems for a Seventeen Year Old Girl, als eerste bis gezongen door Emily Haines, kreeg daardoor een extra emotionele lading. Aangevuurd door een geestdriftig publiek, schoot de groep de ene toegift na de andere af, om uiteindelijk in opperste schoonheid te eindigen met een sober, akoestisch Backyards (uit Bee Hives), gebracht als duet tussen Drew en Haines.

‘Onze rol als band is voor het publiek mooie herinneringen te produceren’, sprak Kevin Drew tot afscheid. ‘Maar dat hebben jullie vanavond ook voor óns gedaan. We kunnen dus niet wachten om zo snel mogelijk naar Antwerpen terug te keren.’ Naar de reacties van de toeschouwers te oordelen, was het genoegen absoluut wederzijds. Want méér nog dan voor een concert, zorgde Broken Social Scene voor een onvergetelijk evenement. U kunt er volgende keer dus maar beter bij zijn.