Bon Iver @ AB

Justin Vernon pakte het groots aan in de AB, hij nam maar liefst acht muzikanten mee op het podium. Laat het duidelijk zijn dat Bon Iver in niets meer lijkt op de band die enkele jaren geleden uit dat blokhutje kwam rollen.

DA GIG: Bon Iver in AB, donderdag 27/10.

IN EEN ZIN: Justin Vernon bracht samen met acht multi-instrumentalisten een overweldigende set.

HOOGTEPUNTEN: ‘Holocene’, ‘RE: Stacks’ en ‘Wolves’ DIEPTEPUNTEN: Geen, behalve dan dat ‘Lump Sum’ niet op de setlist stond.

BESTE QUOTE: “We komen snel terug.” Verlossend nieuws voor de vele fans die geen kaartje konden bemachtigen.

Lang geleden dat de dranghekken nog eens werden bovengehaald aan de Ancienne Belgique. En dat voor een man die begon in een afgelegen blokhut in de Amerikaanse staat Wisconsin. Gisteravond kon je de fans van Justin Vernon, aka Bon Iver, opdelen in twee groepen: zij die een ticket hadden en zij die er geen hadden. De een stond aan te schuiven, de ander te smeken om ook binnen te mogen. De een kreeg een magisch concert, de ander een eenzame rit naar huis met het pancarte ‘One Ticket Please’.

Redenen genoeg om erbij te willen zijn. Van het solo gebrachte ‘RE: Stacks’ tot het indrukwekkende ‘The Wolves’, Bon Iver deed een pretentieloze gooi naar concert van het jaar. Waar de tweede plaat ons niet helemaal kon overtuigen, lukte dat live wel. En hoe. Met negen waren ze, maar er werd een veelvoud daarvan aan instrumenten bespeeld. De nummers leefden op in die gróte live-uitvoering. In ‘Perth’ wekten marcherende drums het dubbele aan kracht op, de saxofoons klonken ruig en schurend, de gitaren dan weer stuurloos maar het viel allemaal op zijn plek, zelfs de samples met inslaande bommen. Of hebben we ons die ingebeeld?

Feit is dat het allemaal goed was. Heel erg goed zelfs, ook de langgerekte, onstuimige sax-intro tot ‘Blood Bank’. Even vroegen we ons af wat er gaande was, maar wat kan die Canadees Colin Stetson een potje blazen. Onwerkelijk wat hij daar aan klanken uithaalde. Ook al kreeg elk bandlid zijn moment de gloire, het is en blijft Vernon waarop het publiek zo enthousiast reageert. Hij mag dan wel ontsnapt zijn uit een blokhut in de bossen van Wisconsin, hij bezit wel een zekere stage presence. Al was het maar een duim die omhoog gaat, iedereen had die duim gezien en werd er wild van. Hij begon met een schuchter ‘hi’, maar dat was slechts schijn, hij genoot duidelijk van de aandacht die hem ruimschoots te beurt viel. Hoe verklaar je anders die lampen die het podium verlichtten aangestuurd door zijn zang? Duidelijk een trucje of twee opgepikt van de samenwerking met Kanye West.

Maar zoveel bombast zou niet eens werken moesten de songs op het kleinste niveau niet wondermooi zijn. Hoewel die blokhut helemaal omver werd geblazen in een nummer als ‘Creature Fear’ of de geslaagde Björk cover ‘Who is it?’, koesteren we toch de stille hoop dat Vernon er snel weer inkruipt voor een derde album. En een nieuwe tour, voor iedereen die geen getuige mocht zijn van dit sterke optreden.

Tinne Strauven

SETLIST: Perth / Minnesota, WI / Holocene / Blood Bank / Flume / Hinnom, TX / Wash / Towers / Creature Fear / RE: Stacks / Who is it? (Björk cover) / Calgary / Lisbon, OH / Beth-Rest / The Wolves (Act I and II) // Skinny Love / For Emma