Bevlogen Novastar ‘geeft gas’ in de ABClub

Joost Zweegers van Novastar © isopix

‘Zó schooooon!’, riep een vrouwelijke fan verrukt, nadat Joost Zweegers in de ABClub weer eens een doorvoelde lovesong had prijsgegeven. En wie waren wij om haar tegen te spreken? Je krijgt Novastar nu eenmaal niet alle dagen in een intieme setting te zien.

HET CONCERT: Novastar in de ABClub, Brussel op 4 mei.

IN EEN ZIN: Joost Zweegers hunkerde naar het podium als een uitgehongerde leeuw die net een antilope in de smiezen had gekregen en samen met zijn uitstekende nieuwe band vuurde hij de ene classic na de andere af.

HOOGTEPUNTEN: teveel om op te noemen. Dit was een set vol energiek gespeelde publieksfavorieten, waar weinig op af te dingen viel.

QUOTE van Joost Zweegers: (plagerig) ‘Ze hebben me verteld dat ik vanavond helaas slechts twaalf nieuwe nummers mag spelen’.

‘Inside Outside’, de vorige langspeler van Novastar, dateert alweer van vier jaar geleden. In oktober zou er nieuw werk van de artiest in de winkelrekken moeten liggen, maar voorlopig blijft zijn entourage karig met informatie. Op nieuwjaarsdag liet Zweegers, vanuit een studio in Brighton, enkel weten dat de toekomst er ‘veelbelovend’ uitzag. Intussen dobbert er wel al een single op de radiogolven en, zoals aangekondigd, zou de Nederlandse Belg tijdens het eerste van zijn twee premièreconcerten in Brussel een extra tipje van de sluier oplichten. Of beter gezegd: vijf tipjes.

In het bovenzaaltje van de AB, kondigde Joost Zweegers ‘een mengelmoes van oud en nieuw werk’ aan.

Novastar had al enkele jaren niet meer in de schijnwerpers gestaan en zoals we in de AB konden vaststellen hunkerde Joost Zweegers naar het podium als een leeuw die al drie weken niets meer achter de kiezen heeft gehad en op het punt staat een jonge antilope te bespringen. Komende zomer mag hij tijdens Rock Werchter het grootste verhoogje beklimmen.

Alleen: een gloednieuwe band in de strijd gooien en kakelverse nummers uitproberen doe je beter op een intiemere plek, omringd door mensen van wie je weet dat ze je gunstig gezind zijn. In het bovenzaaltje van de AB, kondigde de zanger ‘een mengelmoes van oud en nieuw werk’ aan.

Opvallend: Novastar begon zijn set eigenlijk achterstevoren, want de meeste van zijn collega’s zouden onvervalste classics als Wrong of Never Back Down (ooit een hit in Italië, Spanje en Portugal), waarmee in Brussel werd geopend, pas loslaten tijdens de bisronde.

Bommetjes

Zoals hij zelf aangaf wilde Joost Zweegers, die afwisselend gitaar en piano speelde, eerst ‘effe gas geven’. Vaak had je dan ook het gevoel dat de songs een tikje sneller werden gespeeld dan op de platen.

Aan passie en bevlogenheid geen gebrek: Zweegers oogde verbeten en gaf zich voor de volle honderd procent.

Samen met zijn drie begeleiders zette de zanger er alleszins vaart achter, alsof hij vastbesloten was geen seconde van de hem toegemeten tijd op het podium te verspillen. Aan passie en bevlogenheid geen gebrek dus: Zweegers oogde verbeten en gaf zich voor de volle honderd procent. Maar ook zijn medemuzikanten wisten van wanten: vanaf de eerste noot zetten zij een potige, dynamische sound neer, die bruiste van de vitaliteit. Die aanpak werkte bijna overal, behalve in Because, dat last kreeg van ademnood en dat we liever iets soberder hadden gehoord.

Wie voor de hits was gekomen, werd op zijn of haar wenken bediend. Tijdens Lost & Blown Away en When the Lights Go Down On the Broken Hearted hamerde meneer Novastar op het klavier alsof hij er nog een oude rekening mee te vereffenen had en ook het even melodieuze als expressieve gitaarwerk van Reinhard Vanbergen was, zeker in liedjes als Bangor en Closer to You, een absolute aanwinst. De man, die u nog hoort te kennen van Das Pop, beroerde overigens ook op magistrale wijze de pedalsteel in Mars Needs Woman en de viool in het nieuwe Cruel Heart. Tijdens Tunnelvision kroop hij dan weer in de huid van Jonny Greenwood om, net als in Creep van Radiohead, enkele bommetjes onder de song af te doen gaan.

Wie voor de hits was gekomen, werd op zijn of haar wenken bediend.

Van Joost Zweegers is geweten dat hij de harmonieën van The Beatles grondig heeft bestudeerd en prachtige melodieën uit zijn mouw schudt die niet voor die van Crowded House hoeven onder te doen. Voegde je daarbij de volle sound van zijn 12-string in Kabul, dan was de magie nooit veraf. In The Best Is yet To Come klonk de man zo gedreven dat je zou gezworen hebben dat hij werd nagezeten door een bodybuilder met wiens vrouw hij net een scheve schaats had gereden.

Kosmologie

De nieuwe liedjes bleken perfect in het al bekende repertoire te passen, maar grote verrassingen vielen er niet te noteren. Novastar bleef trouw aan zijn bekende idioom.

Geen hiphop-, reggae- of disconummers dus, maar aardige miniatuurtjes als Words Out, Holly of het al vooruitgestuurde Home Is Not Home. ‘There’s a place where time is space / Some call it heaven / More likely it’s another black hole’, zong Zweegers, alsof hij al jaren een stapeltje kosmologische schrijfsels van Albert Einstein en Stephen Hawking op zijn nachtkastje had liggen.

De nieuwe liedjes bleken perfect in het al bekende repertoire te passen.

Tijdens de toegiften bouwde Novastar een solospotje in, wat hem de vrijheid gaf de inspiratie van het moment te volgen. Even hadden we gehoopt op Making Waves, misschien wel het mooiste liedje dat hij ooit had geschreven. Maar Millersan, werd door het publiek net zo goed met open armen ontvangen. En toen de band terugkeerde met Caramia, uit zijn achttien jaar oude debuut, lieten ook wij ons gewillig meedrijven op de golf van melancholie die het bovenzaaltje van de AB binnenrolde.

Een mooie avond dus, met genoeg hits om iedereen tevreden huiswaarts te sturen. Als we ons aan twee voorzichtige conclusies mogen wagen, dan deze: die nieuwe plaat zal wellicht niemand teleurstellen en Novastar heeft dezer dagen ruim genoeg energie in huis om de massa in Werchter moeiteloos om zijn vinger te winden. Neem alvast uw sterrenkijker mee.

Novastar is ook vanavond nog in de AB te zien. Op zondag 8 juli staat hij om 14u10 op de Main Stage van Rock Werchter.

DE SETLIST: Wrong / Never Back Down / Words Out / Because / Mars Needs Woman / Tunnelvision / Lost & Blown Away / Bangor / Kabul / When The Lights Go Down On The Broken Hearted / Cruel Heart / Holly / Closer To You / Home Is Not Home / The Best Is Yet To Come // Millersan / New Song / Caramia.