Beady Eye @ Koninklijk Circus: Muzikale valsemunters

Oasis is al enkele jaren dood en begraven, maar met uitzondering van Noel Gallagher hebben de overblijvers zich inmiddels verenigd in Beady Eye. De groep, die vorige zomer verstek liet gaan voor de Lokerse Feesten, speelde uiteindelijk in het Koninklijk Circus. Het werd helaas een saaie bedoening.

DA GIG: Beady Eye in Koninklijk Circus, Brussel op 24/2.

IN EEN ZIN: Het was veelzeggend dat het publiek pas echt wakker schoot toen Beady Eye enkele Oasis-klassiekers van stal haalde.

HOOGTEPUNTEN: ‘Wonderwall’, ‘Cigarettes & Alcohol’ en, met wat goede wil, ‘Face the Crowd’, ‘Four letter Word’ en ‘I’m Just Saying’.

DIEPTEPUNTEN: Zo goed als al de rest. Niet dat de songs per se slecht waren, ze klonken gewoon oeverloos saai.

BESTE (WANT ENIGE VERSTAANBARE) QUOTE van Liam Gallagher, net voor hij het slotnummer inzette: “You’ve been a top crowd. See you lot again next time.”

Dat de broers Gallagher sinds september 2009 elk hun weg gingen, was slecht nieuws voor de Britse roddelbladen. Die hadden aan de scheld- en vechtpartijen van Noel en Liam altijd een vette kluif gehad en moesten nu plots elders naar sappige verhalen op zoek. Maar ook al waren hun wegen nu gescheiden, de onderlinge competitie tussen de Gallaghers bleef bestaan. Onpartijdige waarnemers zullen bevestigen dat Noel, met zijn High Flying Birds, Liam in artistiek en commercieel opzicht voorlopig het nakijken geeft.

Na twee langspelers blijft Beady Eye immers een flauw afkooksel van Oasis: de sound is er wel, maar de songs ontbreken. Hits; die naam waardig, heeft het gezelschap nog niet gescoord en waar het, in zijn vorige incarnatie, uitsluitend grote arena’s of topfestivals aandeed, moet het zich voorlopig tevreden stellen met relatief kleine theaters. Zelfs het Koninklijk Circus wist Beady Eye dit keer niet vol te krijgen.

Een andere ironische vaststelling: de beste muziek die maandagavond in de Brusselse zaal weerklonk, hadden we al gehad nog vóór het eigenlijke concert werd ingezet. Bij wijze van voorprogramma draaide Paul, de oudste telg van de Gallagher-clan, een reeks onverslijtbare klassiekers van onder anderen The Who, The Kinks, Bowie, The Beatles, The Jam, The Stooges en MC5. Zijn dj-selectie gaf precies aan bij welke muziek uit de jaren zestig en zeventig Beady Eye de mosterd had gehaald. Iedere song die uit de luidsprekers spatte, voelde aan als een uppercut. Tot Liams groep zélf op het podium verscheen, tenminste. Want na ‘My Generation’, ‘You Really Got Me’, ‘The Jean Genie’ of ‘1969’ was het niveauverschil behoorlijk pijnlijk.

Weinig verbeelding

Uit ‘Different Gear, Still Speeding’, het debuut van Beady Eye, hadden nog slechts vier songs de setlist gehaald. De meeste nummers waren dus afkomstig uit de vorig jaar verschenen opvolger ‘Be’, die dank zij de productie van David Sitek van TV on the Radio, een veel frissere en veelzijdigere indruk maakte. Van de genuanceerde benadering en het reliëf op die plaat bleef live echter, ook door de bedenkelijke geluidsbalans, niet al te veel meer over. Beady Eye, door de toevoeging van een bassist en een iets te opdringerige toetsenspeler, op het podium opgezwollen tot een sextet, telt met de gitaristen Gem Archer (ex-Heavy Stereo) en Andy Bell (ex-Ride) enkele uitstekende muzikanten in de rangen. Jammer dus van het wel erg middelmatige songmateriaal.

Het is veelzeggend dat de enige momenten tijdens het concert waarop het publiek wakker schoot en enige geestdrift aan de dag legde, samenvielen met ‘Wonderwall’ en ‘Cigarettes & Alcohol’, twee Oasis-klassiekers uit de pen van, jawel, Noel. Onbetwistbare hoogtepunten, zeker, maar ook een teken van bloedarmoede. Want hadden de heren van Beady Eye drie jaar geleden niet in alle interviews vol zelfvertrouwen verkondigd dat ze een nieuw hoofdstuk hadden aangesneden en het juk van Oasis voorgoed hadden afgeworpen?

Nood breekt wet, blijkbaar. Want wanneer je nieuwe groep slechts moeizaam van de grond komt, kun je maar beter enige bescheidenheid aan de dag te leggen. Dat merkte je ook aan de veranderde houding van Liam Gallagher. Vroeger stond de man op het podium met een mengeling van arrogantie, misprijzen en onverschilligheid, terwijl hij dit keer het publiek regelmatig bedankte en bij het begin en einde van de show handjes schudde met de fans op de eerste rijen. De zanger, zoals gewoonlijk stokstijf en met de handen op de rug achter de microfoon, heeft weer wat te bewijzen en mag al dankbaar zijn voor het publiek dat hem trouw is gebleven.

Schaamteloos retro

Veel avontuurlijks hoefde je van Beady Eye niet te verwachten. De band komt schaamteloos retro uit de hoek en speelt al maanden, avond na avond, identiek dezelfde set, met een weinig tot de verbeelding sprekende versie van ‘Gimme Shelter’ van The Rolling Stones als enige bis. Af en toe viel er een opflakkering te noteren, zoals tijdens de potige garagerocker ‘Face the Crowd’, het met psychedelische strijkers-uit-een-doosje versierde ‘Four Letter Word’, het bedaarde ‘Soul Love’ en het door vurige gitaren aangedreven ‘I’m Just Saying’. Maar bij het dreinerige ‘Iz Rite’ konden we een geeuw niet onderdrukken en ‘Start Anew’ inspireerde ons tot de bedenking dat ook een goed gespeelde saaie song een eh… saaie song blijft.

Op de momenten waarop Beady Eye iets overtuigender presteerde, deed ze dat telkens met carbonnetjes van The Stooges (‘Shine a Light’), John Lennon (‘The Roller’) of Little Richard (‘Bring the Light’). “De namaker wordt met dwangarbeid gestraft”, kon je vroeger lezen op Belgische bankbiljetten. Mocht voor muzikale valsemunterij een soortgelijke straf bestaan, dan waren de heren van Beady Eye zonder twijfel gedoemd tot het einde van hun dagen kartonnen dozen te plooien.

DE SETLIST: Flick of the Finger / Face the Crowd / Four Letter Word / Soul Love / Second Bite of the Apple / Iz Rite / Shine a Light / Wonderwall / The World’s Not Set in Stone / I’m Just Saying / Soon Come Tomorrow / Cigarettes & Alcohol / The Roller / Start Anew / Bring the Light / Wigwam // Gimme Shelter.