Avi Buffalo @ Botanique: Méér dan een eendagsvlieg

Avi Buffalo © Yvo Zels

Vier jaar geleden viel het catchy ‘What’s In It For?’ ook bij ons niet van de radio weg te branden. Die hit werd meteen het visitekaartje van Avi Buffalo, een band uit Long Beach, Californië die in de Botanique zopas, met veel appetijt, zijn tweede cd ‘At Best Cuckold’ kwam voorstellen.

Avi Buffalo is het speeltje van Avigdor (‘Avi’) Zahner-Isenberg, een inmiddels nog altijd maar 23-jarige zanger, gitarist en liedjesschrijver, die zo gul met talent is toebedeeld dat men hem op het thuisfront enkele jaren geleden al als een wonderkind naar voren schoof. In de groep draait dan ook alles om hem. Sinds haar vorige passage in Brussel herkenden we, behalve de frontman, enkel nog drumster Sheridan Riley. Toetsenspeelster en chanteuse Rebecca Coleman stapte op nadat haar amoureuze relatie met Zahner-Isenberg op de klippen liep en werd dus, net zoals de bassist, vervangen door een nieuwe kracht.

Avi Buffalo beperkte zich tot een vrij korte set die, op drie songs na, volledig in het teken stond van ‘At Best Cuckold’, een plaat vol bitterzoete maar melodieuze Westcoast-indie. Het kwartet grossierde in met zorg geconstrueerde maar gebalde popdeuntjes over eenzaamheid, innerlijke verscheurdheid en een flink door elkaar geschudde hormonenhuishouding. Een andere rode draad was escapisme, want Zahner-Isenberg dagdroomt liever dan zich neer te leggen bij het leven van alledag waarin hem allerlei verplichtingen en verantwoordelijkheden wachten. Als songwriter is de man echter zo slim zijn verhaal slechts voor de helft te vertellen, zodat de luisteraar datgene wat ongezegd wordt gelaten zelf mag invullen.

Die formule blijkt te werken, want de Rotonde van de Botanique liep afgeladen vol. Openers ‘So What’ en ‘Can’t Be Too Responsible’ klonken lekker rammelend en verwezen naar de meest poppy momenten van The Velvet Underground. Maar net zo goed toonde Avi Buffalo zich schatplichtig aan klassieke songwriters zoals Lennon & McCartney en Burt Bacharach.

Heliumstem

Soms was het wel even wennen aan het afgeknepen heliumstemmetje van Avi Zahner-Isenberg, dat in ‘Think It’s Gonna Happen Again’ slechts ternauwernood de hoogste noten van de balk wist te plukken. Tussen het nieuwe werk door viste de groep ook enkele nummers op uit haar titelloze debuut, waaronder ‘Remember Last Time’ en het onvermijdelijke, met een opkrullend gitaartje versierde ‘What’s In It For?’. In ‘Summer Cum’, door emaneer in zijn eentje gespeeld, viel het behendige fingerpickingwerk op. Het was trouwens lang niet de enige keer waarop de frontman van Avi Buffalo liet zien dat hij een méér dan voortreffelijke gitarist is.

Al even sober, en ontwapenend, maar dan akoestisch, kwam hij uit de hoek in ‘Two Cherished Understandings’. Tijdens ‘Overwhelmed With Pride’ , een liedje dat aan het gevoeligste van Wayne Coyne en Flaming Lips herinnerde, voegde de toetsenman denkbeeldige strijkers toe en vanaf het radiovriendelijke ‘Memories of You’ stond weer de hele band op het podium.

De songs van Avi Buffalo liggen vlot in het gehoor. Dat neemt echter niet weg dat Avi Zahner-Isenberg er met een zekere regelmaat weirde zinsneden in verstopt, type “You’ve got magnum desire / I’m a cheeseball on fire” of “Your lips are like little pieces of bacon”. Soms grenst ’s mans verbeelding zelfs aan het surrealistische: “Couple nights ago / I ran over two dogs / Then ate them after / I think it’s gonna happen again”. Rare jongen, zoveel is duidelijk, maar die beelden zorgden er wel voor dat de toeschouwers hun alertheid niet verloren.

Gitaartrip

In het traag evoluerende ‘Won’t Be Around No More’ werd je aandacht getrokken door een zacht spinnend orgeltje. ‘Oxygen Tank’, waarin aanvankelijk de piano het voortouw nam, ging halverwege over in een lange instrumentale jam waarin Zahner-Isenberg nog eens bewees hoe inventief hij op de snaren kan zijn en met hoeveel plezier hij de boel laat derailleren. Zijn gezellen gingen helemaal mee in zijn trip en musiceerden hier met de sensibiliteit van een jazzombo.

Na 55 minuten frisse pop trok het kwartet helaas al de stekker uit het stopcontact. Meer dan één toegift kon er niet af. Beter stoppen vóór het saai was, leek het devies van de Californiërs, en tja, soms valt daar inderdaad iets voor te zeggen. In ieder geval overtuigde Avi Buffalo er ons in Brussel van dat het méér is dan een eendagsvlieg.

DE SETLIST: So What / Can’t Be Too Responsible / Think It’s Gonna Happen Again / Remember Last Time / Summer Cum / Two Cherished Understandings / Overwhelmed With Pride / Memories of You / Won’t Be Around No More / What’s In It For? / Oxygen Tank // She is Seventeen.