Arsenal @ Film Fest Gent: Dansu Dansu Dansu

© Gert-Jan De Baets
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

De Belgische band Arsenal deed in de Vooruit in Gent een plaat, een film en een concert samensmelten tot één voorstelling, Dance! Dance! Dance! Een bijzondere combinatie.

‘No dancing!’, luidde het op de talrijke bordjes die woensdag in en rond de theaterzaal van de Vooruit in Gent ophingen. En dat voor een concert van Arsenal, een band die voor zover wij weten nooit verlegen heeft gezeten om een feestje. Maar wat we in Gent te zien kregen, was geen doorsnee Arsenalshow, maar een filmvertoning met een livesoundtrack erbij, gedomineerd door – herwerkte – songs uit de jongste Arsenalplaat Furu en ook nieuwe stuff.

Centraal stond Dance! Dance! Dance!, een ‘middellangspeelfilm’ die Hendrik Willemyns in Japan heeft gedraaid met een lokale cast en crew onder leiding van regisseur Ken Ochiai. De prent – gebaseerd op een scenario van Willemyns en Blood Brother Johnny Whitney, getiteld Temul – toont de levensloop van de Japanse dj Furu. Die verruilt het in zijn ogen levenloze dorpje Iwate voor de moderne metropool Tokio, op zoek naar snelheid, succes, bewéging. Daarbij laat hij ook zijn zwangere vriendin Yukino achter.

© MI

Maar ook in Tokio lijkt het Furu niet echt voor de wind te gaan. In de nachtclubs wordt een oud dansverbod heringevoerd – vandaar die no dancing-bordjes, dus -, met zijn love interest Natsuko heeft hij een eerder oppervlakkige verstandhouding, en iedere nacht opnieuw wordt hij van zijn slaap beroofd door een griezelig spooktafereel dat zich aan het raam van zijn appartement afspeelt, waarbij hij Yukino onder water ziet sterven. Ook in Tokio, een stad die voortdurend in beweging lijkt te zijn en waar je door neonpanelen verblind wordt, kan je het gevoel hebben dat je leven niet vooruit gaat.

Met dat spooktafereel opende de voorstelling ook: het beeld van een verdrinkende Yukino, met de skyline van Tokio op de achtergrond en met een live-vertolking van het donkere Temul (Lie Low) als begeleidend deuntje. Tussen de filmbeelden door zag je de silhouetten van de bandleden opduiken, die achter het witte doek geposteerd stonden en traditionele Japanse hertengeweien droegen. ‘Lie low, soak up your shadow’, zong John Roan toepasselijk.

Aan Roans zijde stond een uitgedunde Arsenalbezetting, met enkel Willemyns achter de knoppen en Bruno Fevery – zie ook Kyuss Lives! – op gitaar. Zangeres Leonie Gysel, bassist Mirko Banovic en drummer Dirk Loots, de andere trawanten van de band, keken van op de eerste rijen toe. Dat deed ook Film Fest Gent-juryvoorzitter Bret Easton Ellis, trouwens.

Dance! Dance! Dance! was een zeventig minuten durende roadtrip, met visueel vernuftige, videoclipachtige beelden die vooral het contrast tussen het ouderwetse en het vooruitstrevende Japan blootlegde, vleugjes humor – toen een groepje clubbers aan het hallucineren sloeg na het slikken van Dansu, een middel voor vissen, werd er luidop gelachen in de zaal – en strak getimede muzikale intermezzo’s. Een vurig, overwegend instrumentaal Black Mountain (Beautiful Love) begeleidde een nachtelijke motorritscène in Tokio, en Lotuk zette de weidse landschapsbeelden van Iwate kracht bij. Op die momenten werden de mannen van Arsenal even opgelicht, alsof ze zelf deel uitmaakten van het verhaal.

Ayumi Ito en Dean Fujioka, in de rollen van Yukino en Furu.

Op zichzelf is Dance! Dance! Dance! niet de strafste film die we op deze editie van het Film Fest Gent zagen – de montage had nog net iets strakker gekund, zo bleek ook al toen we de prent een dikke maand geleden in avant-première konden bekijken in hartje Tokio -, maar de combinatie van film, album en concert was niettemin bijzonder. Het is zoals Ayumi Ito, de actrice achter Yukino die speciaal naar België was afgereisd om de voorstelling bij te wonen, het achteraf zei: ‘Ik vond de film al heel goed toen ik hem bij mij thuis op dvd zag, maar met de livemuziek erbij was het helemaal áf.’ En nu dat dansverbod weer afschaffen.

Het filmconcert van Arsenal is dit najaar nog onder meer te zien in de Arenbergschouwburg in Antwerpen (27/11) en de AB in Brussel (18/12).