Arctic Monkeys @ Club 69: AMen

Kraagje rechtzetten, vetkuif kammen, gitaar omgorden en Monkey Business! Met een onweerstaanbare cool én met elf nieuwe songs pakten Alex Turner en zijn Arctic Monkeys Club 69 in.

Die nieuwe nummers zijn sinds deze week vereeuwigd op een schijfje: ‘AM’, de vijfde langspeler van het viertal uit Sheffield. Al houden de Monkeys sinds kort het gros van de tijd huis in Californië, en dat hoor je aan ‘AM’. Het is hun meest Amerikaanse release, die haast meer R&B- dan rockplaat is, meer funk dan furie. Hij bulkt van de achtergrondkoortjes, bolle bassen en lome drums.

Ook in Club 69 vormden de stotterende hiphop-beats van drummer Matt Helders – een zelfverklaarde Dr. Dre-fan – het kloppend hart van het concert. In opener en huidige single ‘Why’d You Only Call Me When You’re High?’ bijvoorbeeld, een volbloed popsong met een verslavend refreintje. Of in ‘One For The Road’ en ‘Knee Socks’, stuk voor stuk liedjes die een nieuwe wind door Arctic Monkeys doen waaien. Ze laten Turner toe om vrijer te bewegen. Hij liet zijn gitaar dan ook een halve set lang onaangeroerd, en legde de klemtoon meer op zijn croonende stem. In ‘Knee Socks’ kregen we zelfs voor het eerst zijn falsetto te horen, en dat klonk bepaald indrukwekkend. Even vlekkeloos waren de achtergrondstemmen, mede ingezongen door een vijfde muzikant aan de zijkant van het podium. Er was zelfs nog een zesde: Bill Ryder-Jones, u kent hem misschien nog van The Coral, mocht enkele gitaarpartijtjes op zich nemen.

Er bevindt zich nogal wat FM-rock onder het ‘AM’-materiaal, met op kop ‘Do I Wanna Know?’, een stonerrocker in slow motion, en ‘Snap Out Of It’, een song met glamrock-allures waarvan we na één live-beurt al vermoeden dat het een ‘number one party anthem’ wordt. Voor de variatie zorgden ‘Mad Sounds’, ‘No. 1 Party Anthem’ en ‘I Wanna Be Yours’, die moeiteloos naast ‘505’ of ‘Cornerstone’ passen in het lijstje met klassieke Monkey-ballads. ‘Arabella’ vermengde de hakkelende beats dan weer met op Black Sabbath alluderende rock. Samen met de nog potigere vooruitgestuurde single ‘R U Mine?’ leunde deze song nog het dichtst aan bij de beginperiode van de band.

Uit hun eerder werk werden in Antwerpen overigens enkel een pakkend ‘Cornerstone’, een speels ‘Fluorescent Adolescent’ en een meeslepend ‘Suck It And See’ gepuurd. En we hebben ‘I Bet You Look Good On The Dancefloor’ of ‘When The Sun Goes Down’ niet eens gemist.

Met de nagenoeg integrale uitvoering van ‘AM’ bewezen Arctic Monkeys in het Zuiderpershuis dat ze de apenjaren anno 2013 écht ontgroeid zijn. AMen.

Michael Ilegems

file=flash/2013/09/cc_130911_high_Website_StuBru.flv&skin=http://www.stubru.be/sites/all/themes/stubru/swf/mediaplayer/video/stubru_skin.swf&image=http://www.stubru.be/sites/default/files/article/130911asqsq.jpg&streamer=rtmp://vrt.flash.streampower.be:80/stubru/&controlbar=over

SETLIST: Why’d You Only Call Me When You’re High? / One For The Road / Knee Socks / Snap Out of It / Fireside / No. 1 Party Anthem / Arabella / Cornerstone / Fluorescent Adolescent / Suck It and See / Mad Sounds / R U Mine? / Do I Wanna Know? / I Wanna Be Yours