A$ap Rocky op Les Ardentes: snel verdiende peso’s

© Olivier Donnet

Toen A$ap Rocky een uur te laat het podium op liep, hadden de achterste rijen van het publiek dat niet eens door. Ook wij vroegen ons af: hebben ze snel iemand random verkleed als Rocky of was hij het echt?

Want de 27-jarige knaap kwam er gewoon niet door. Wat wel logisch is, aangezien de crew – twee leden van de A$ap Mob en een DJ – constant door de micro stonden te roepen. A$ap Rocky himself heeft ongeveer maar 30 procent van zijn teksten en punchlines afgemaakt. U kunt nu denken dat het gewoon een te groot feestje was en het publiek de teksten in zijn plaats rapte of zong. Maar als u het gezien hebt, weet u dat het aan Rocky’s slordigheid lag.

De weinige volledige rijmpjes over hoeren, drugs en macht die hij dan wel over zijn lippen wist te krijgen, klonken nooit uitdagend, zelfverzekerd of brutaal. Ook wanneer de jonge Harlemite zich aan snellere stukken tekst moest wagen, mompelde hij veel te vaak iets onverstaanbaars, alvorens over te gaan op een luide ‘Ayyyyyyyyyyyyyyy!’ net voor de drop en het refrein. Dat was eigenlijk de enige rol van A$ap Rocky: een publieksanimator die mensen een handje geeft, hen laat klappen, roepen of de twee kanten voor het podium tegen elkaar opzet.

A$ap Rocky op Les Ardentes: snel verdiende peso's
© Olivier Donnet

Maar dat wil niet zeggen dat alles bagger was. Dat Rocky wel iets in zijn mars heeft, bewees hij vooral met ‘Wassup’, een zwoele en atmosferische beat die hem duidelijk energie gaf. ‘I be that pretty motherfucker, Harlem’s what I’m repping’, het klonk behoorlijk fel. Maar dan haalde hij het tempo compleet naar beneden met het trippy ‘L.$.D. (Love x $ex x Drugs)’. Dat steunt op gezongen hippiemelodieën. En dat is natuurlijk moeilijk over te brengen als je niet echt kan zingen.

Gelukkig bestaat er zoiets als playback. Ook nummers als ‘Trilla’, ‘Trillmatic’ en, ondanks de leuke beat, ‘Goldie’ konden niet overtuigen. Hoewel het publiek met momenten wel mee was, maar dat lag eerder aan de diepe bassen en de dansbaarheid, getuige A$ap Ant’s ‘Set dat bitch off’.

Toen Rocky ook nog om een moshpit begon te vragen, zijn we het afgebold. Terwijl we ons naar de laatste twintig minuten van dEUS haastten – merci, A$ap – googleden we nog snel waar die A$ap nu voor staat. ‘Always strive and prosper’, blijkbaar. Oep$.