Concert: Kraakpand #4.7 - 24/4 - Handelsbeurs Gent

26/04/10 om 15:51 - Bijgewerkt om 15:51

Bron: Knack Focus

Verslag van de zevende editie dit seizoen van Kraakpand in de Gentse Handelsbeurs. Met Louisa's Daughter, DAAU, Lieven Tavernier en Bruno Deneckere, Pornorama, Mary&Me en Isbells.

Concert: Kraakpand #4.7 - 24/4 - Handelsbeurs Gent

Moeten we u het concept achter Kraakpand nog uitleggen? Waarschijnlijk niet, maar voor de volledigheid doen we het toch maar even: een vijftal bands - sommige onder hen nog nobel onbekend, anderen al bepokt en bemazeld als een doodzieke kleuter - presenteren zichzelf en een vijftal van hun songs Jools Hollandgewijs, ieder om beurten een song dus, aan het sterk gemengde publiek van de Gentse Handelsbeurs.

De formule begint steeds meer succes te krijgen, getuige ook deze editie, die in geen tijd uitverkocht was. Of zou dat te maken gehad hebben met de aanwezigheid van Isbells en DAAU? Presentator Dirk Blanchart, die u misschien nog kent van Luna Twist, stampte de boel in gang. Terwijl alle muzikanten samen Jonathan Richmans Roadrunner speelden, stelde hij de bands van deze Kraakpandavond voor: Isbells, DAAU, Lieven Tavernier en Bruno Deneckere, Pornorama, Mary&Me en Louisa's Daughter.

Het Gentse Pornorama was met hun zware en door moddervette baslijnen aangedreven powerglamrock het buitenbeentje van de avond en stak behoorlijk af tegen de rest van de line-up. Misschien is het mede daardoor dat we hun muziek maar matig konden appreciëren. Zelfs hun Afrekeninghit Pull My Trigger kon daar weinig aan veranderen. Niet dat de songs van zanger Sebastian Omerson en co slecht zijn, maar we hebben ze al te vaak gehoord. Nee: Pornorama doesn't pull our trigger en als we dan toch diep in de Gentse rockton moeten grabbelen, doe ons dan maar Waldorf of Marvelas Something.

Bij Mary&Me wisten we aanvankelijk niet goed wat te denken. Onze eerste gedachte was: dertien in een dozijn en dus verticaal klasseren maar. Tot de band onder leiding van zangeres Elke Andreas en gitarist Pieter-Jan De Waele hun songs zo'n draai wisten te geven dat ze plots toch interessante weerhaakjes kregen. Muziek voor ijskonijnen die ons deed denken aan Arcade Fire, Los Campesinos!, Tori Amos en Björk.

Lieven Tavernier deed zijn reputatie van ongekroonde keizer van de Vlaamse kleinkunst alle eer aan. Het innig verstrengelde gitaargetokkel dat hij samen met gitarist Bruno Deneckere produceerde, vormde een groot contrast met de andere acts van de avond. En hoewel al zijn songs een beetje hetzelfde stramien leken te volgen, verveelden ze geen moment. Toch zouden we het werk van de Gentse bard niet willen aanraden aan mensen met aanleg voor depressies. De meester-songsmid heeft immers een erg nostalgische en melancholische inborst: zou hij altijd zo'n vrolijke Frans zijn?

Revelatie van de avond was Louisa's Daughter. Hun songs straalden een breekbare en rokerige sfeer uit die van ver leek op de atmosfeer waarin de muziek van Tindersticks, Nick Cave en PJ Harvey baadt. Zangeres en violiste Liesa Van der Aa, die ook als theateractrice actief is en tegen 2012 een opera wil schrijven, straalde een grote naturel uit en voelt zich op het podium klaarblijkelijk als een vis in het water. Denk aan An Pierlé die een fikse dosis amfematines door haar neus joeg.

Stel u voor dat u, na een dolle zaterdagnacht, op een regenachtige zondagnamiddag met een kanjer van een kater thuis in uw zetel ligt: de muziek van Isbells vormt daarbij de perfecte soundtrack. De band, die met As Long As It Takes een ongelooflijke hit te pakken heeft, zorgde voor het hoogtepunt van de avond. Met hun prachtige close harmony samenzang, de weidse en atmosferische delay die hun songs kenmerkt en hun op de leest van Bon Iver geschoeide arrangementen, wisten ze het publiek van Kraakpand #4.7 in de Gentse Handelsbeurs moeiteloos in te pakken.

Onder het motto 'Weg met de anarchie, leve de poëzie' kwamen de muzikanten van Die Anarchistische Abendunterhaltung hun nieuwe plaat kracht bij zetten. En met succes: je kon werkelijk een speld horen vallen tijdens hun breekbare en verstilde samenspel. De muziek van DAAU zit ergens tussen klassiek, klezmer, postrock en filmmuziek in, je ziet er dan ook haast vanzelf beelden bij. Maar wat kan je, behalve dan dat hun stukken ons kippenvel bezorgden, eigenlijk nog meer vertellen over een volstrekt unieke band als DAAU?

Editie #4.8 van dit fijne initiatief vindt al binnen een week plaats. Dan kan u kennis maken met Bettie Serveert, Roosbeef, Sienna Dahlen, Société Anonyme en Creature With The Atom Brain.

Hier ziet u Louisa's Daughter-frontvrouw en revelatie van de avond Liesa Van der Aa in de weer met haar viool en een trits effectpedalen tijdens een sessie voor Studio Brussel:

Freek Lauwers

Onze partners