Club K mengt klassiek en modern met Claron Mc Fadden en Stijn

In het kader van KlaraFestivals Club K trappen de Brusselse electroboy Stijn en de Amerikaans-Nederlandse sopraan Claron McFadden tegen ‘heilige huisjes’.

Dat doen ze ook letterlijk, want in het kader van Club K is het duo op 1 september te gast in nachtclub Spirito Martini, een voormalige Anglicaanse kerk in Elsene. McFadden presenteert er haar multimediaal muziektheaterstuk ‘Lilith’. Stijn vrolijkt de boel met plaatjes op.

Elk jaar organiseert KlaraFestival Club K, een avond waarop klassieke muziek en pop in elkaar overvloeien. Nu werd gekozen voor de eigenzinnige sopraan Claron McFadden, die in een smeltkroes van media en muziekgenres haar bewerking van de joodse legende ‘Lilith’ voorstelt. Artistiek directeur Hendrik Storme haalde er Stijn Vandeputte bij. Zijn electromuziek zet de avond in en sluit die ook in feeststemming af.

Ondanks de grote verschillen, zijn er veel raakvlakken tussen beide artiesten. Ze durven grenzen overschrijden en voelen zich in heel wat muziekgenres thuis. ‘Mensen die houden van Clarons muziek, herkennen dingen in wat ik doe’.

Als zoon van een muziekleraar en een zangeres, kreeg Stijn klassieke muziek met de paplepel mee. ‘Ik hou ervan, maar ben er niet veel mee bezig. Daarom vond ik Club K een mooie uitdaging’. McFadden volgde een opleiding als operazangeres, maar ook zij was al vroeg met een mengelmoes van stijlen vertrouwd. ‘Er zijn vandaag zo veel mogelijkheden dat je je pallet van expressievormen moét uitbreiden’.

Een one woman-show

In ‘Lilith’, grijpt McFadden haar kans en maakt ze een joodse mythe actueel. ‘Lilith vertelt over haar oude minnaar Adam, die achter haar op een beeldscherm opdoemt. Ze hebben allebei een nieuw leven opgebouwd, maar kunnen elkaar niet loslaten. Ik vind het vooral mooi dat de pianist als een God de scène dirigeert, maar hij geeft geen oordeel en kiest geen partij.’

‘Lilith’ is McFaddens eerste eigen productie, ‘een one woman-show of theatraal monodrama’, zoals ze het zelf graag noemt. ‘Ik wil een reeks portretten maken van powerchicks uit de literatuur. Lilith is de eerste vrouw in deze cyclus omdat ze alle aspecten van vrouwelijkheid vertegenwoordigt. Ze is sexy, goed, slecht én angstwekkend. Als dit mijn enige voorstelling zal zijn, heb ik de essentie gebracht.’ (lacht)

Met een knipoog naar theatermaker Guy Cassiers wil McFadden op 1 september een voorstelling brengen waarin alle registers van muziek, theater en film worden opengetrokken. Stijn doet met zijn muziek hetzelfde. Beide artiesten maken ‘muziek zonder etiket’ en trappen, eerder onbewust, tegen de ‘heilige huisjes’ van de muziekbusiness.

‘Club K koos met Spirito Martini voor een locatie die perfect aansluit bij ‘Lilith’ en geeft de functie van de kerk een hedendaagse invulling’, aldus Stijn. ‘Mensen kunnen samen zijn, genieten en kijken naar iets wat hen verrast. Je zou dit heiligschennis kunnen vinden, maar met een leegstaande kerk ben je toch niets?’ (AVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content