DE REMIXERS GEREMIXT

DAVID en STEPHEN DEWAELE: niets in de handen, niets in de mouwen.

Dertien jaar hebben ze gewacht om nog eens een ‘echte’ groepsplaat te maken, maar toen was het hele ding wel in minder dan een uur in kannen en kruiken, en een maand later is het album klaar voor gebruik. Half werk kennen ze (nog steeds) niet bij Soulwax, versie punt zoveel.

Dertien jaar? Heeft het zolang geduurd? Wel wanneer we tellen vanaf Any Minute Now uit 2004, het laatste album waarop zich een groep-met-een-zanger-en-songs manifesteerde. Toen al had Soulwax er een gedaantewisseling opzitten. Drummer Piet Dierickx, origineel lid van de klassieke rockformatie die ooit debuteerde met Leave the Story Untold (1996), liet zich op Much Against Everyone’s Advice (1998) vervangen door Steve ‘One Man Party’ Slingeneyer. Na de release van Any Minute Now nam Stephane Misseghers, tegenwoordig aan de slag bij dEUS en als producer, plaats op zijn stoeltje, om enkele jaren later opnieuw de rangen te vervoegen, om nog later de sticks – voor even – door te geven aan Bent Van Looy.

En ja, hoor, ook op From Deewee lezen we alweer nieuwe namen. Niet één, niet twee, maar drie slagwerkers telt Soulwax tegenwoordig: Igor Cavalera, bekend van het danceduo Mixhell en samen met broer Max stichtend lid van de Braziliaanse metalband Sepultura, vormt een drumtrio met Blake Davies van de Britse rockband Turbowolf en Victoria Smith, die sessies speelde voor onder meer The xx, M.I.A., en Glasvegas. Ook Cavalera’s wederhelft en Mixhell-collega Laima Leyton sluit zich, op toetsen, aan bij de nieuwe line-up, waarin bassist Stefaan Van Leuven het enige overgebleven lid van het eerste uur is. Naast het broederpaar Stephen en David Dewaele, uiteraard.

Heeft Soulwax zichzelf dan opnieuw uitgevonden? Ja en neen. Soulwax is opnieuw geëvolueerd, heeft zichzelf opnieuw uitgedaagd en daardoor opnieuw iets klaargespeeld wat weinigen hen voordeden.

De 2manydjs-compilatie As Heard On Radio Soulwax, Pt. 2 werd in 2002 terecht internationaal onthaald als een huzarenstukje. Met de website en applicatie Radio Soulwax lag de lat alweer wat hoger: 24 verschillende thematische mixen, goed voor 24 uur muziek, elk voorzien van eigen animaties. Gekkenwerk. Met Part of the Weekend Never Dies (2008) vonden ze de muziekdocumentaire opnieuw uit. Despacio, het dj-project met James Murphy van LCD Soundsystem waarvoor ze een dansvloer en geluidssysteem op maat lieten maken, liet de grenzen tussen discotheek en performance vervagen.

Onderweg werd ook Soulwax zélf een vage entiteit. Band, dj’s, producers, curatoren, van alles en nog wat, maar bovenal: hopeloze perfectionisten die weigeren zich voor één gat te laten vangen.

Met From Deewee, genoemd naar hun platenlabel Deewee, lijkt Soulwax terug te keren naar zijn roots: een liveband. Maar ‘zomaar’ een groepsplaat opnemen was nooit een optie. De twaalf tracks, goed voor net iets meer dan 49 minuten, werden live en in volgorde opgenomen tijdens één sessie. Niets in de handen, niets in de mouwen. Eén take en klaar.

Het geheel mixen nam vanzelfsprekend langer in beslag, ongeveer een maand, maar toch: sterk staaltje ambacht van het septet. Zelfs de jonge Beatles hadden in totaal dertien uur nodig voor hun eveneens ‘live’ ingespeelde debuut Please Please Me (1963), en die hadden maar één Ringo.

From Deewee is geen rockplaat. Herkenbare gitaren pikten we niet op. Nochtans staan in de gedetailleerde materiaallijst op het artwork twee exemplaren vermeld – voor degenen die zichzelf, net als de Dewaeles, zonder schroom gear sluts noemen: een Burns Sonic en een Vox Phantom.

Ritme is koning, dat wordt meteen duidelijk wanneer anderhalve minuut na de spacey synthesizerintro Preset Tense het drumteam een eerste keer de spieren laat rollen in Masterplanned. Mens versus machines, niet enkel muzikaal maar ook thematisch een rode draad: ‘The machine is taking all your cash, all the fun is happening somewhere else’, klinkt het uit de mond van Stephen Dewaele. Ook Missing Wires, inclusief intro waarin de metalroots van Cavalera naar de oppervlakte komen, speelt – muzikaal – met het evenwicht tussen elektronische tovenarij en fysieke inspanning, en – inhoudelijk – met een wereld waarin digitaal en analoog niet langer lijnrecht tegenover elkaar staan.

Kraftwerk voorspelde in 1978 al de Mensch-Maschine, de radioactieve funk van Conditions of a Shared Belief brengt hulde aan de Duitse pioniers. Met de in Ibiza ontsproten gelegenheidsband Die Verboten, goed voor één ep en één album, lieten de Dewaeles hun liefde voor krautund kosmische Musik al eens blijken, een ervaring die is overgevloeid in Soulwax. Transient Program for Drums and Machinery herinnert aan de platen die Giorgio Moroder maakte met Phil Oakey van The Human League, het instrumentale The Singer Has Become a Deejay kan zo naast Beat the Clock van het Britse duo weirdo’s Sparks, eveneens een Moroderproductie. In My Tired Eyes schurken ze dan weer tegen Depeche Mode aan, ook wegbereiders richting het punt waar electronica en rock kruisen. Voor Any Minute Now bivakkeerden ze nog met Depeche Mode-producer Flood in de studio. Nadien besloten de Dewaeles alles zelf te doen, en From Deewee is daar het resultaat van: onder hun eigen voorwaarden zelf opgenomen in hun eigen studio, met hun eigen materiaal, met henzelf aan de knoppen.

Is dit dan de ultieme Soulwaxplaat? In elk geval het album waarmee Soulwax, dat beest met vele koppen, opnieuw tot een (h)echte groep is verveld. De remixers hebben zichzelf geremixt. We hadden zonder Tresspassers en de afsluiter Here Come the Men in Suits, de enige ingetogen noten op het album, gekund, maar een hele plaat het energiepeil en de strakke tempowissels van Is It Always Binary en Do You Want To Get Into Trouble? aanhouden – of aanhoren – zou misschien te veel van het goede geweest zijn. Want From Deewee ísgoed, en de liveshows beloven spektakel. Tot in de AB op 11 of 12 april, en tot op Werchter!

SOULWAX ****

From Deewee

electronica/pop