Madonna grijpt op nieuwe plaat terug naar gouden dagen van weleer

30/03/12 om 17:53 - Bijgewerkt om 17:53

Bron: Knack Focus

Haar nieuwste liveshow belooft pracht, praal en spektakel. Fijn zo, maar moest Madonna ons daar zo nodig een ongeïnspireerde lel om de oren als 'MDNA' bij verkopen?

Madonna *

MDNA

pop

Interscope

Madonna grijpt op nieuwe plaat terug naar gouden dagen van weleer

Ook iconen verdienen het om afgerekend te worden op hun laatste werk. Om maar te zeggen: we zijn niet meer of minder kritisch voor Madonna dan voor andere popdiva's als Lady Gaga of Rihanna. La Ciccone mag dan het sjabloon uitgetekend hebben voor alle independent women die over het hedendaagse poptoneel paraderen, precies die indrukwekkende staat van dienst speelt haar soms parten. Zelf de meest rabiate discipel zal het, na enig aandringen, toegeven: muzikaal is de Queen of Pop de relevantie al even voorbij. Wat meer, op MDNA grijpt Madonna zélf opzichtig terug naar de gouden dagen van weleer.

Het openingsgebed in Girl Gone Wild bijvoorbeeld, herkennen we uit de maxiversie van Like A Prayer, net als de tekstflard 'When I hear your voice and I have no choice' in het door Benny Benassi gedrilde I'm Addicted. In Some Girls is sprake van zowel 'a virgin' als 'put your loving to the test' (zie Like A Virgin en Express Yourself), en tijdens de suffe elektrorocker Superstar worden namen als James Dean en Marlon Brando opgevist uit dezelfde revue als Vogue.

De medleys tijdens Madges komende tournee hangen in de lucht. Zo haakt het refrein van cheerleaders Give Me All Your Luvin' verdacht vlot in dat van Hung Up, en met dat oosterse psychedelisch leidmotief vormt I'm A Sinner het gedroomde bruggetje tussen Beautiful Stranger en Shanti/Ashtangi. Madonna ontrafelt zichzelf; dat is haar goed recht, maar waarom slap recycleren wat je zelf al beter hebt gebracht?

Ook William Orbit is opnieuw van de partij. Enkel op de teergevoelige ballade Falling Free benadert de producer de ijzige elegantie die van Ray Of Light Madonna's laatste échte aankoopverplichting maakte. De met violen duellerende banjo die Love Spent inleidt, is best een leuke vondst, maar wordt snel overrompeld door dezelfde eurohousebeats en opgevoerde trancesynthesizers uit Gang Bang, inclusief dubstepbreak.

Martin Solveig tekent voor Turn On The Radio (binnenkort op een braderie near you, in een dj-set van Kelly Pfaff) en I Don't Give A, een luchtige meezinger waarin Nicki Minaj haar guitige raps mag kwekken. 'There's only one queen, and that's Madonna, bitch', besluit het nieuwste tentsletje van de r&b. Haar titel pakt niemand haar nog af, maar op het kroontje zit er sleet.

Jonas Boel

Lees meer over:

Onze partners