Bobby Womack is nog steeds the real deal

06/06/12 om 12:27 - Bijgewerkt om 12:27

Bron: Knack Focus

Na zijn tijdelijke job bij Gorillaz snakten alle partijen naar meer, et voilà: met 'The Bravest Man In The Universe' is de eerste plaat van Bobby Womack in twaalf jaar een feit.

Bobby Womack ***The Bravest Man in the Universe
Soul/elektronica
XL Recordings

Bobby Womack is nog steeds the real deal

Bobby Womack (68) is voor de soul wat Keith Richards is voor de rock-'n-roll: een kater met negen levens, en zo langzamerhand toe aan het laatste. Een overwonnen cocaïne- en alcoholverslaving is al niet min. Verjaagde kanker: nou. Maar wat doet de muzikant als zijn geloof in de muziek is weggekwijnd? Toen de zanger-gitarist twee jaar geleden weer onder de mensen kwam - op Gorillaz' Plastic Beach én de bijhorende tournee - was dat dus heuglijk nieuws.

Ongelovigen moeten Bobby Womacks seventieswerk maar checken, of anders de platenhoezen van Aretha Franklin, Janis Joplin of Sly & The Family Stone napluizen. Als oude soulknakker is Bobby Womack the real deal, maar hij moest zelf ook nog willen, natuurlijk. Op The Bravest Man In The Universe - gemaakt met multi-instrumentalist Damon Albarn en XL Recordings-labelbaas Richard Russell - is dat alleszins het geval. Let wel: het neo-soulstraatje slaat dit trio niet in. Want Russell, die ook Gil Scott-Herons laatste wapenfeit inblikte, zorgt voor een digitale hartenklop van beats, bassen en ritmes. Maar de ziel van de plaat hoort Womack toe, met zijn onaangetaste, karakteristieke raspstem.

Dayglo Reflection begint op z'n DJ Shadows: een interviewfragment vol ruis dient als spiritueel infuus voor een sferische, filmische track. 'As a singer grows older, his conception grows a little deeper, because he lives life and he understands what he is trying to say a little more.' Aan het woord is Sam Cooke, soulmonument en Womacks mentor, die in 1964 werd doodgeschoten. Neerdwarrelende strijkers, strakke hiphopbeat, de bas een schouder om op te leunen. Meer heeft onderkoelde diva Lana Del Rey niet nodig om haar filmnoirbijrol perfect te spelen.

Ook Whatever Happened To The Times - met een uit Rod Stewarts Do Ya Think I'm Sexy gebietst riedeltje - is donker en minimalistisch. En Womack mag dan het schurft hebben aan hiphop, If There Wasn't Something There en Stupid (een uithaal naar tv-evangelisten) zijn het ergens wel. Andere koek zijn Deep River (enkel Womack en zijn gitaar maar de gospel gutst eruit), en het wufte, om een houseremix smekende Love Is Gonna Lift You Up.

Iemand moet Albarn en Russell rap het gsm-nummer van Sly Stone of Bill Withers doorspelen.

Kurt Blondeel

Onze partners