Belgische muziekmarkt tekent voor het eerst in 15 jaar groei

17/02/16 om 11:56 - Bijgewerkt om 11:55

Voor het eerst in vijftien jaar is de verkoop van muziek in België opnieuw gegroeid. Dat is grotendeels te danken aan het toegenomen gebruik van streamingdiensten. Maar ook de fysieke verkoop van muziek hield min of meer stand, mede dankzij de verdere, zij het relatieve, opmars van vinyl.

Belgische muziekmarkt tekent voor het eerst in 15 jaar groei

© gf

Dat maakt de Belgian Entertainment Association (BEA) woensdag bekend.

De Belgische muziekmarkt was in 2015 goed voor een omzet van 107,97 miljoen euro, berekende marktonderzoeksbureau GfK voor BEA. Dat is een stijging van 4,8 pct ten opzichte van 2014. Die groei komt er grotendeels omdat de Belg meer en meer de weg vindt naar de streamingdiensten voor muziek.

De omzet van de streamingabonnementen steeg met 44,1 pct tot 21,9 miljoen euro. Dat gaat grotendeels ten koste van het aantal digitale downloads, dat met bijna 9 pct daalde tot een omzet van 18,22 miljoen euro. De fysieke verkoop blijft met een omzet van 67,85 miljoen euro op grotendeels hetzelfde niveau van 2014.

Vooral de verkoop van muziek op vinyl zet de opmars verder, met een stijging van de omzet tot 4,36 miljoen euro (+36,7 pct). Toch blijft de verkoop van vinyl maar klein bier in vergelijking met de Belgische cd-verkoop. Met 4,41 miljoen verkochte cd's - 57 pct van de totale muziekverkoop, maar wel 4,3 pct minder dan vorig jaar - blijft de Belg vooral trouw aan deze muziekdrager. "De cd is nog niet dood", zegt Olivier Maeterlinck van BEA Music.

In 2015 gingen ongeveer 200.000 vinyls over de toonbank, 30 pct meer dan de 150.000 verkochte stuks in 2014, maar uiteindelijk goed voor bijna 4 pct marktaandeel. Bij het Belgische, maar ondertussen internationale platenlabel PIAS, is het nieuws van de groei welgekomen.

"Dit is goed nieuws, zeker na de lange periode van daling waarin de Belgische muziekverkoop zich bevond", zegt Damien Waselle van PIAS.

Dat de streamingdiensten een groter aandeel binnen de muziekverkoop opnemen, is grotendeels te verklaren door toegenomen bekendheid. "De streamingdiensten steken in België eindelijk van wal en dat is ook zeer goed nieuws."

Iets wat ook geldt voor de vinylverkoop. "Vroeger kon je enkel nog vinyl kopen in indie-platenwinkels. Maar nu heb je zelfs platenafdelingen in grote ketens zoals Media Markt en supermarkt Carrefour. En dan zie je dat meer mensen vinyl kopen omdat het op meer plaatsen beschikbaar is", besluit Waselle. (Belga/DB)

Onze partners