Bekijk in première de nieuwe clip van Shht: 'Succes op het internet is oppervlakkig'

06/04/18 om 12:53 - Bijgewerkt om 12:55

De geflipte noiserockers Shht zijn terug met Soup, een prettig gestoorde, maar bloedserieuze single die de internetcultuur op de korrel neemt. 'Iedereen wil zichzelf constant promoten, zo wordt het leven ook écht een soep.'

Bekijk in première de nieuwe clip van Shht: 'Succes op het internet is oppervlakkig'

© Wouter Van Vaerenbergh

Botsauto-synthesizers, het geluid van Johnny rave parties en geflipte harmonieuze experimentjes. Op hun nieuwe single Soup klinkt Shht nog steeds als de verwarrendste groep van het land. Toch heeft het Gentse collectief een duidelijke missie: relativering in het digitale tijdperk.

'Everything is about me / Other people's problems I cannot see'. De eerste regel tekst is een zinsnede die kan tellen, en meteen ook de blauwdruk van Soup. 'Het nummer is een aanklacht tegen het egoïsme en de zelfpromotie op het internet', zegt drummer Wouter Van Asselbergh. 'Soms moet je daar afstand van kunnen nemen om te beseffen waar het leven echt om draait.'

Bovenlaag

Delen

'De eerste keer dat ze een bootvluchteling zien vinden ze het allemaal erg, daarna heeft iedereen op het internet een mening klaar om hun eigen imago te promoten.'

Wouter Van Asselbergh

De song werd door het animatietrio Lion Beach verpakt in een knotsgekke clip die tot in de puntjes is uitgewerkt. 'De serie Xavier: Renegade Angel was een grote inspiratiebron. Het is een surrealistische trip waarbij constant wordt verwezen naar bekende filosofische principes en quotes. Ze lachen ook een beetje met de pijnpunten van de maatschappij. Een soort van Rick and Morty op paddo's', zegt Van Asselbergh.

De personages masturberen op hun eigen beeldmateriaal en nemen selfies met bootvluchtelingen. Uiteindelijk blijken het karakters te zijn uit de bekendste schilderijen ter wereld. Het bewijs dat het dus ook niet de moeite is om op te kijken naar beroemdheden die maar een fractie van zichzelf tonen.

Het concept van de video lijkt dan wel een wirwar aan ideeën, maar het sluit perfect aan bij de boodschap van Soup. 'Mensen geilen letterlijk en figuurlijk op hun eigen, zogezegd goede daden. De eerste keer dat ze een bootvluchteling zien vinden ze het allemaal erg, daarna heeft iedereen op het internet een mening klaar om hun eigen imago te promoten.'

Digitaal geluk

Shht begrijpt dat een nieuwe generatie anders in elkaar zit, maar vind het jammer dat mensen geen echtheid uitstralen. 'De zoektocht naar digitaal geluk is een eindeloos gevecht dat je niet kan winnen. Je creëert een illusie door je geluk te koppelen aan momentopnames. Zelfs wanneer je succesvol bent op sociale media, zal je geconfronteerd worden met de oppervlakkige kant van het internet. Geluk zit in kleine dingen.'

Shht heeft zowel op als naast het podium een losbollig imago, al nuanceert Van Asselbergh dat. 'We zijn ongelooflijk gepassioneerd met onze muziek bezig. Elk detail, elke seconde is voer voor discussie. Wat het publiek en de muziekindustrie van ons verwacht, daar vegen we volledig onze voeten aan. Net daarom past een song als Soup perfect bij ons: we willen juist niet voldoen aan het beeld dat de buitenwereld van onze band heeft.'

Shht speelt op 28 april in de Ancienne Belgique. Tickets vind je hier.

Onze partners