Band van de Dag #99: Jamie xx

‘Aspire to excellence’ is het motto van de Londense Elliot School, die onder meer Burial, Hot Chip en Four Tet voortbracht. Ook Jamie Smith, beter bekend als Jamie xx, deed hier invloeden en inspiratie op.

Jamie xx forceerde de Grote Doorbraak met twee van zijn schoolkameraden onder de noemer ‘The xx’. In augustus 2009 brachten ze hun eerste – zeg maar fenomenale – debuutalbum ‘xx’ uit. De Londense jonkies kregen meteen de wereld aan hun voeten met hun alternatieve, indie droompop, en gaven niemand de indruk dat die combinaties gekunsteld waren. De plaat werd door menig magazine uitgeroepen tot beste van dat jaar, en ook de fameuze Mercury Prize kaapte het trio weg van onder de neuzen van Dizzee Rascal, Mumford & Sons en Paul Weller.

Daarvóór had Jamie Smith, de geluidsarchitect van de band, zich al tot ‘Jamie xx’ omgedoopt. Het was ook onder dit pseudoniem dat hij FACT Magazine een mixtape bezorgde. Niet zomaar eentje. Het werkstuk was een instantsucces en ging zelfs platinum in de UK. Hierna ging Jamie verder met het remixen van nummers. De bekendste herwerkingen zijn die van Adele, Florence + The Machine en Radiohead.

Gil Scott-Heron
Begin 2011 waagde hij zich aan werk van Gil Scott-Heron, bekend van onder andere ‘The Revolution Will Not Be Televised’. De legendarische dichter, muzikant en schrijver had na een stilte van een dikke vijftien jaar een nieuw album – ‘I’m New Here’ – uitgebracht. Daarop moést Jamie xx wel remixes maken van enkele nummers van zijn idool. De moderne technojasjes van ‘NY is Killing Me’ en ‘I’ll Take Care of U’ werden gesmaakt en rolden over ieders tongen.

Ondertussen verscheen ook ‘Far Nearer’, Jamie’s debuutsingle, dat eveneens op veel bijval kon rekenen. Een tijdje later bracht hij samen met Scott-Heron een remix-album van diens plaat uit: ‘We’re new here’.

BBC sprak van een meesterwerk, A.V. Club gaf het de maximale score. Ook kranten zoals The Guardian en The New York Times waren uitermate lovend. Maar Jamie bleef met beide voeten op de grond: “Ik was al blij dat Gil het goed genoeg vond om uit te brengen.”

De botsing van de gesampelde wijze woorden van een oude (activisten)veteraan en de moderne beats en elektronica van een jonge wolf spraken tot de verbeelding, zoals in ‘Ur Soul and Mine’. De poëtisch-nostalgische klank van Scott-Heron’s stem, die het gedicht ‘The Vulture’ versneden opdraagt, wordt ondersteund door (post-)dubstep-en housebeats en glijdende synthesizersounds.

‘Girl / Sleep Sound’

Jamie xx heeft nog geen volwaardig soloalbum achter zijn naam. Ook al is het voor zijn fans hoog tijd, de visionaire producer en resident dj van BBC Radio houdt het voorlopig bij singles. Onlangs kondigde hij het ‘Girl/Sleep Sound’-project aan, het eerste sinds 2011. Het zal uitgebracht worden bij het non-stop groeiende, onafhankelijke platenlabel Young Turks.

De eerste AA-single ‘Sleep Sound’ – een soort 2-step in combinatie met doo wop-achtige vocals – gooide hij al online. Daarbij komt nu ook ‘Girl’, een perfecte aanvulling, zowel structureel als muzikaal. Vooral de funky bass line, die wel erg hard doet denken aan een vertraagde vorm van Peter Maas’ werk op het nummer ‘I.O.U.’ van funk/dance-band Freeez uit de eighties, is opvallend. Zoals de rest van Jamie xx’s werk smaakt ook dit naar meer. Een album graag. (SR)

Beluister zijn nieuwe track ‘Girl’. Uit op 5 mei bij Young Turks.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content