Band van de Dag #51: The Garden

De natte droom van modedesigners en liefhebbers van verwaande punks met een slag van de molen: The Garden heeft de looks, de attitude en vooral de sound om potten te breken. ‘We hebben maar één regel: elke regel dient om gebroken te worden.’

Alsof ze recht uit een John Waters-prent gestapt komen, de identieke tweeling Wyatt en Fletcher Shears (20) uit Orange County, California. Aangespoord door hun vader en elkaar spelen ze al muziek sinds de lagere school. ‘De eerste show die we speelden, was in de lokale Marywood Church’, zegt Wyatt (de donkere, zanger/bassist) via Skype. ‘Voor een talentenjacht was dat, toen we in het vijfde leerjaar zaten. En neen, we hebben die wedstrijd niet gewonnen.’

Jackpot was het wel toen ze tijdens een optreden in LA door een scout gespot werden en zo in het vizier kwamen van fotograaf en modegoeroe Hedi Slimane, creatief directeur van Saint Laurent en zowat de geestelijke vader van de skinny-jeanslook. Slimane liet het duo vorig jaar overvliegen naar Parijs en deed ze – in navolging van andere rockers als Pete Doherty, Christopher Owens van Girls en Ariel Pink – opdraven op de catwalk, en in de advertenties voor de herfst- en wintercollectie van het befaamde modelabel. Zenuwen of schroom kwamen daar niet aan te pas: ‘Zolang we samen zijn vertoeven we in ons eigen wereldje. We zijn elkaars beste vriend en grootste steun, of we nu muziek maken of moeten poseren voor foto’s.’

The Garden bracht een handjevol releases uit via het cultlabel Burger Records uit Californië, waar ook Ty Segall, FIDLAR en Hunx & His Punx in de discografie staan. Toeren deden ze al uitgebreid en vol overgave. Zo braken Wyatt en Fletcher nét het kot niet af tijdens hun passage vorige maand in het Brusselse café Madame Moustache. ‘We hadden het niet verwacht, de energie en geestdrift waarmee we in Europa werden ontvangen. Yep, dat smaakt naar meer!’ In afwachting van een grote platendeal staat een nieuwe, zes tracks tellende ep in de steigers.

Van die toekomstige ep staan al twee songs online: Crystal Clear en Slice ‘Em. Twee rauwe, primitieve, ranzig tegen Gang of Four, James Chance & The Contortions en Au Pairs aanschurkende lappen postpunk. De productie was in handen van Raw Deal, het verbond tussen Ariel Pink en producer Justin Raisen (Charli XCX, Sky Ferreira). De broertjes hebben een eigen naam voor hun herrie bedacht: vada vada. ‘Vada vada is ons universum’, verklaart Wyatt. ‘Ons eigen abstract genre en onze dance move. Het is ons veto tegen elke vorm van een etiket. Het is onze enige regel: elke regel dient om gebroken te worden.’

Invloeden? ‘Ik kan niet in Fletchers naam spreken, maar wat mij betreft: The Prodigy, voor de meedogenloos harde sound, Fat Boy Slim voor de gladde groove en Del tha Funkee Homosapien, voor de heldere funky stuff. Ook heel erg belangrijk geweest in onze jeugd: de donkere, drijvende kracht van Killing Joke, en natuurlijk Shattered Faith, de punkgroep waar onze vader bij speelde begin jaren tachtig.’ (JB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content