Band van de Dag #121: Shlohmo

02/06/14 om 16:05 - Bijgewerkt om 16:05

Bron: Knack Focus

Shlohmo, a.k.a Henry Laufer, is een 24-jarige dj en producer uit Los Angeles, Californië. Na Dour in 2012, zal hij deze zomer zijn abstracte, elektronische r&b- en hiphopbeats op de Pukkelpopweide door de boxen laten knallen.

Band van de Dag #121: Shlohmo

Althans 'knallen', Shlohmos sound verandert constant. Zijn nieuwere releases klinken meer atmosferisch, reflectief en melancholisch. Tegenwoordig gebruikt hij vooral complexe samplelagen en bespeelt op ontzagwekkende wijze zangloops bijna als instrument op zich. De beat verliest hij daarbij nooit uit het oog. "Ik word ouder en de muziek volgt. Maar ik heb het gevoel dat het allemaal van dezelfde plek komt," zegt hij tegen de Boston Globe.

In een interview met PlanetNotion.com vat hij het als volgt samen: "Ja, ik maak elektronische muziek, maar het is door hiphop, r&b en pop gestuurd." Geen wonder dat hij op zijn nieuwste ep 'Laid Out' met How To Dress Well samenwerkte. Ook het producen van het nummer 'Brain' van Banks laat dan weinig wenkbrauwen fronsen.

We did it

Als zoon van een muzikant/producer en een beeldende kunstenares kwam Shlohmo al vroeg in contact met kunst. Samen met enkele schoolvriendjes stichtte hij op 19-jarige leeftijd een eigen label: het Wedidit-collectief. Daarop prijken ook namen als Ryan Hemsworth, RL Grime, GroundIsLava en D33J.

In dat jaar dropte hij ook zijn eerste releases. De Shlo-Fi en Shlomoshun ep's zorgden voor de nodige belichting via het inmiddels praktisch uitgestorven MySpace. Enkele maanden na het uitbrengen van die laatste werd Shlohmo opgepikt door het innovatieve en genreoverschrijdende label Friends of Friends, bekend van Daedalus en Mexican With Guns. Hij was gelanceerd.

Bad Vibes

Nu Daedalus vermeld is en de woorden 'Los Angeles', 'innovatie' en 'genreoverschrijdend' gevallen zijn, denkt u misschien aan Flying Lotus en de legendarische, experimentele Low End Theory-feestjes. En gelijk hebt u, net zoals FlyLo is Shlohmo door de Low End-scene getekend. De twee ep's van 2009 zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Maar ze klinken compleet anders dan zijn latere releases, met name zijn full length debuut Bad Vibes uit 2011 met de Places ep als introductie.

"'Bad Vibes' was een catharsis voor mij. Toen ik die plaat maakte, woonde ik echter al een jaar of twee in San Francisco. Ik voelde me van alles verwijderd," vertelt hij in een interview met PlanetNotion.com. "In tegenstelling tot de Low End-scene was dat een erg slechte hippiescene die rond dubstep draaide. Ik wou daar niets mee te maken hebben en bleef alleen op mijn kamertje zitten. Ik gebruikte wat ik rond me vond en voelde me tegelijk slecht dat ik er zat. Daarom keerde ik terug naar de geluiden van mijn thuisstad. 'Bad Vibes' is dus duidelijk een reactionaire plaat.'

Maar 'Bad Vibes' en 'Places' zijn ook om andere redenen louterend. "Voor het grootste deel was het een zeer persoonlijk proces, waarbij ik aan niets anders dacht dan een gevoelsconcept over te brengen. Ik had gewoon een verlangen om mijn gevoelens te reproduceren. Mijn binnenste in muziek," klinkt het in een interview met SonicRouter.com.

"Toen ik in San Francisco woonde, kwam ik ook net uit een lange relatie, was ik uit mijn opleiding aan de kunstuniversiteit van Californië gestapt en had ik niks te doen. Ik vroeg me af waarmee ik bezig was qua kunst en muziek en of ik er echt wel serieus in was. Ik kwam tot de conclusie van niet, dat alles tot op dat moment mij niet boeide. 'Places' is daarom een soort keerpunt. Ik wou niet meer gewoon cool klinkende dingen maken, maar ook reflecteren en weergeven wat zich in mijn hoofd afspeelt."



Laid Out

Ook zijn nieuwste ep 'Laid Out', die vorig jaar de 'Vacation' ep van 2012 opvolgde, is weer compleet anders en tegelijkertijd ook niet. "Het was eigenlijk een natuurlijke progressie. 'Progressie' is misschien een verkeerd woord. Het gaat hier meer om uitkleden, om demonteren. 'Hoeveel kan ik eruit halen en toch nog een nummer overhouden?', dat is het enige idee erachter. Het heeft nog steeds die emotionele feeling van 'Bad Vibes' en 'Places', maar dan afgeslankt tot de essentie. "

Momenteel is Shlohmo nog bezig met het afwerken van een nieuwe plaat: 'No More'. Dat moet een samenwerking met Jeremih worden, die vaak de volgende R Kelly genoemd wordt. Dat album zal niet alleen op Wedidit verschijnen, maar ook op het gigantische Def Jam-label. Benieuwd wat outsider Shlohmo er binnen de mainstream van zal bakken. (SR)


Onze partners