Band van de Dag #111: Teho Teardo & Blixa Bargeld

Met het Berlijnse Einstürzende Neubauten bewees Blixa Bargeld dertig jaar lang dat je, met de nodige verbeeldingskracht, uit zowat ieder voorwerp muziek kunt puren. Nu die groep tijdelijk op een waakvlammetje staat, bundelt hij zijn krachten met de Italiaanse componist Teho Teardo.

Bij liefhebbers van leftfieldrock en industriële noise is de 55-jarige Blixa Bargeld (echte naam: Christian Emmerich) al lang geen onbekende meer. Hoewel zijn baanbrekende plaatslagerscollectief Einstürzende Neubauten naam maakte met zijn zelfgebouwde instrumentarium, waarin springveren, drilboren, betonmolens en winkelkarretjes verwerkt zaten, evolueerde de sound van de groep geleidelijk naar een meer introspectieve muziekvorm en dienden platen als ‘Haus der Lüge’, ‘Perpetuum Mobile’ of ‘Alles Wieder Offen’ zich aan als uitgekiende filosofische constructies.

Bargeld maakte ook deel uit van The Bad Seeds, was actief als schrijver, acteur en performance-artiest en hield er, sinds Neubauten voor onbepaalde tijd de pauzetoets indrukte, uiteenlopende muzikale projecten op na. Zo vormde hij, samen met Alva Noto het duo anbb, dat in 2010 de zinnenprikkelende cd ‘Mimikry’ uitbracht. Sinds vorig jaar vormt hij dan weer een tandem met Teho Teardo (47), een multi-instrumentalist die in het verleden muziek maakte met onder anderen Lydia Lunch, Nurse With Wound, Scott McCloud (van Girls Against Boys) en bands als Meathead, Matera en Modern Institute. Sinds 2004 is hij ook als soundtrackcomponist actief. Met Bargeld werkte hij een poosje aan scores voor film en theater en die alliantie bleek zoveel gensters te slaan dat beide heren prompt ‘Still Smiling’ uitbrachten. Die plaat werd door de critici terecht tot een meesterwerk uitgeroepen en behoort tot het allerbeste van wat in 2013 aan ons oor kwam knagen.

Voor wie met het vroegere werk van Bargeld en Teardo vertrouwd is, klinken de songs op ‘Still Smiling’ verrassend melodieus en toegankelijk. Blixa Bargeld zingt afwisselend in het Duits, het Engels en het Italiaans, verkent met zijn stem het hele spectrum tussen croonen, fluisteren, briesen en krijsen en houdt er een dwingende voordracht op na, die perfect past bij zijn poëtische, soms dadaïstische teksten. Tegelijk getuigen de nummers van speelsheid en humor en drijven ze op het contrast tussen ernst en ironie, licht en schaduw, stilte en lawaai.

Zelden hebben we Bargeld zo bedachtzaam, intiem en teder gehoord als in de prachtig gearrangeerde nummers op ‘Still Smiling’, waarin akoestische en elektronische klankkleuren organisch met elkaar versmelten. Blixa Bargeld en Teho Teardo zijn allebei in de weer met gitaren, keyboards, percussie en elektronica, maar minstens even sfeerbepalend zijn de neo-klassieke invloeden die worden binnengesmokkeld door violiste Elena De Stabile, celliste Martina Bertoli en het Balanescu Quartet. De elegisch aandoende maar weelderige strijkers dragen overigens aanzienlijk bij tot het filmische karakter van de muziek.

De songs handelen onder andere over Silvio Berlusconi (‘Come Up and See Me’), de koperdieven die voortdurend het treinverkeer in de war schoppen (‘Buntmetalldiebe’), de twijfels van een zelfmoordterrorist (‘What If’…) of de verveling van muzikanten op tournee (‘Defenestrazioni’). Het naar Brecht & Weill verwijzende ‘Alone With the Moon’ is dan weer geleend van de Britse Tiger Lilies.

In december vorig jaar waren Blixa Bargeld en Teho Teardo al eens in Brussel te zien tijdens het Autumn Falls-festival. Daarbij deed hun passage meer denken aan een performance dan aan een echte live-show. Veel van de muziek werd helaas uit computerfiles geplukt, omdat Bargeld, die in de schijnwerpers stond als een minzame dandy, er om theatrale redenen de voorkeur aangaf zich tot zingen te beperken. Alleen de gitaar, cello en xylofoon werden ter plekke bespeeld. Tijdens hun concert in Brugge zullen beide heren zich echter laten begeleiden door het Shambhala String Quartet, wat alvast meer kleurschakeringen garandeert.

De symbiotische samenwerking tussen Teardo en Bargeld heeft met ‘Still Smiling’ een zinnenprikkelend universum opgeleverd, maar op het podium vallen verrassende extraatjes geenszins uit te sluiten. In Brussel speelde het duo bijvoorbeeld opmerkelijke covers van Caetano Veloso (‘The Empty Boat’) en Tommy James & The Shondells (‘Crimson & Clover’) en deed Bargeld de volledige levenscyclus van de zeepaling uit de doeken tijdens het bijzonder geestige, aan Wikipedia schatplichtige ‘Millions of Eels’.

Avantgarde? Zeker. Maar wél van het onderhoudende type.

Dirk Steenhaut

Teho Teardo & Blixa Bargeld concerteren op zondag 11mei in de Stadsschouwburg in Brugge.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content