'Artiesten moeten worden vergoed', maar betalen doen we liever niet

28/06/16 om 16:23 - Bijgewerkt om 16:22

Bron: Belga

Drie kwart van de Belgen (74 %) vindt het belangrijk dat artiesten worden vergoed wanneer anderen hun muziek gebruiken. Niettemin geeft slechts 39 % aan nog te willen betalen voor muziek. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Profacts, in opdracht van auteursrechtenmaatschappij Sabam, die dinsdag is voorgesteld.

'Artiesten moeten worden vergoed', maar betalen doen we liever niet

© Reuters

Sabam-woordvoerder Jérôme van Win merkte op dat de muziekcultuur steeds meer naar een belevenis- of ervaringseconomie evolueert. Zo steeg in 2015 het aantal concerten en ook de ticketverkoop en de daaruit geïnde auteursrechten.

Uit de studie blijkt dus dat 74 procent van de Belgen het belangrijk vindt dat de artiesten worden vergoed, hoewel slechts 39 procent bereid zegt te zijn nog te betalen voor muziek. Ook blijkt dat 57 procent van de Belgen het rechtvaardig vindt dat handelaars een vergoeding betalen aan auteurs, componisten en uitgevers, wanneer ze muziek spelen in hun zaak. De meerderheid van de handelaars (67 procent) is het daar ook mee eens.

Gratis-cultuur

De verkoop van cd's verliest echter terrein ten opzichte van digitale muziekconsumptie. De online verkoop van muziek compenseert die daling niet. Daarnaast herleidt de opkomst van de 'gratis'-cultuur muziek tot een "economisch goed, bijna zonder waarde".

"Er is geen evenwicht tussen het gebruik van muziek en de vergoeding van de artiest", merkte Van Win op. Sabam wil meer duidelijkheid van Europa. "Het Europese directief over e-commerce maakt de service providers niet verantwoordelijk voor de content die een derde op hun platform plaatst, waardoor ze denken dat ze niets moeten betalen. Het feit dat ze juridisch niet verantwoordelijk zijn, mag hen niet vrijstellen van het betalen van een vergoeding wanneer ze reclame plaatsen op content die beschermd is door het auteursrecht, want dat levert inkomsten op."

Aan de online bevraging van Profacts nam een representatief staal van 1.015 Belgen deel. Daarnaast zijn ook 300 ondernemers (zoals kleine handelaars en horeca-zaken) telefonisch bevraagd over muziek in handelsondernemingen. (Belga)

Onze partners