AB viert 100 jaar jazz in 2017: ‘We willen de sfeer van de jaren twintig en dertig oproepen’

Thundercat © gf

Op 7 maart 2017 is het precies honderd jaar geleden dat de allereerste jazzplaat, ‘Livery Stable Blues’ van The Original Dixieland Jass Band, in de rekken kwam. Aanleiding genoeg voor de Ancienne Belgique om jazz een heel jaar lang in de spotlights te zetten.

Kendrick Lamar en Kamasi Washington, Flying Lotus, BadBadNotGood, David Bowie, in eigen land Stuff. en De Beren Gieren: nooit eerder experimenteerden er zoveel popartiesten met jazz. Het honderdjarige jubileum van het genre had dus op geen beter moment kunnen vallen. Dat beseft ook artistiek AB-directeur Kurt Overbergh, die in 2017 een heel jaar lang jazz zal programmeren in de Brusselse rocktempel.

‘Er gebeuren op dit moment waanzinnig veel interessante dingen in de jazzwereld, een echt godsgeschenk voor ons’, vertelt hij. ‘Maar los daarvan is jazz ook gewoon een tijdloos genre: net zoals we nu nog steeds naar Beethoven luisteren, zullen ook de liedjes van Ella Fitzegerald of Billie Holiday nog honderden jaren meegaan.’

Overbergh is zelf een gepassioneerd jazzfanaat. Enkele jaren geleden nog maakte hij voor Radio 1 een roadmovie over Billie Holiday. ‘Ik ben toen naar New York getrokken om er letterlijk in haar voetsporen te treden. Ik ben ook een jazz-dj – onder andere op Gent Jazz – en een bevlogen collectioneur van jazzplaten. Vooral door figuren uit de jaren dertig, veertig en vijftig ben ik enorm geïmponeerd. Kind of Blue van Miles Davis, Giant Steps van John Coltrane en natuurlijk ook de platen van Cole Porter en Ella Fitzgerald: het zijn voor mij echte klassiekers.’

Kurt Overbergh
Kurt Overbergh© Belga

En dus krijgen in 2017, het jaar waarin de eerste jazzplaat Livery Stable Blues honderd jaar bestaat, zoveel mogelijk hedendaagse jazzmuzikanten een platform in de AB. Van eigen bodem zal Stuff. al zeker van de partij zijn, en ook Jef Neve komt zijn nieuwe plaat voorstellen. Daarnaast staan onder meer Gregory Porter, Snarky Puppy en Thundercat op het – voorlopige – programma. Maar er is meer: er zullen ook documentaires over bekende jazzlegendes getoond worden, er komen enkele coproducties met Flagey en elke show zal beginnen met 78 toeren-dj’s. Overbergh: ‘We willen echt de sfeer van de jaren twintig en dertig terug oproepen. Ook zijn we van plan klassieke jazzhoezen in de AB op te hangen, zodat de concertgangers met de klassiekers van die tijd geconfronteerd worden. We beschouwen het als onze rol om mensen met die jazztaal te laten kennismaken.’

Jazz is immers niet voor iedereen het meest evidente genre. ‘Stel dat iemand uit Mars mij vraagt welke plaat van Adele of U2 hij moet beluisteren, dan zal ik daar meteen op kunnen antwoorden. Maar welk album van John Coltrane of Miles Davis hij als eerste moet opleggen? Da’s een moeilijke, want die artiesten hebben minstens vijftig platen uitgebracht, de liveplaten nog buiten beschouwing gelaten. Jazz is een taal waar je je helemaal in moet onderdompelen.’ Toch zal ook de jazzleek zijn gading in het AB-programma van 2017 kunnen vinden, denkt Overbergh. ‘Wie nog niet veel van jazz kent, zou ik zeker aanbevelen om naar Mulatu Astatke te gaan kijken. Hij is de grootvader van de Ethiopische jazz en een absolute ontdekking. Ook de avond met Thundercat is een aanrader. Hij laat horen hoe jazz anno 2017 kan klinken.’

Eline Van Lancker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content