A-B-C-Dance: Het grote techno-alfabet

De eerste editie van Hart Festival biedt techno- en houseliefhebbers een alternatief na het verdwijnen van I Love Techno. © Belga

Hoe zit het met uw algemene kennis over techno en andere dancevarianten? Shake mee met ons techno-alfabet.

I Love Techno 2014. Vanavond wordt Flanders Expo weer één grote dansvloer. Voor de beats zorgen onder meer Etienne De Crécy aka Superdiscount 3, Paul Kalkbrenner, Jeff Mills, Gesaffelstein (die de knoppen deelt met zijn landgenoot Brodinski), Pascal Arbez-Nicolas aka Vitalic (die eerder uitzonderlijk achter de draaitafels staat) en Underworld. Zij vieren dit jaar de 20ste verjaardag van haar album “dubnobasswithmyheadman”, een klassieker uit de geschiedenis van de dancemuziek en invloedrijk omdat er een brug geslagen werd tussen dance en rock. Talent van eigen bodem wordt vertegenwoordigd door Mumbai Science, Raving George, Kong en A. Brehme. I Love Techno houdt sinds 1995 de vinger aan de pols van de dance muziek.

Dance en trance, elektrofunk en elektroclash, house en garage, weet u nog waar al die genres vandaan komen? Wij haalden nog eens ons techno-ABC van onder het stof. Shake met ons mee.

ACID HOUSE

Het hallucinerende broertje van de house (zie C). In Groot-Brittannië was acid de soundtrack bij het ontstaan van de rave-scene, die bekend staat als de tweede Summer Of Love. In dezelfde periode gingen ook Britse gitaargroepen als The Stone Roses en Happy Mondays acid- invloeden gebruiken in hun muziek. De overbekende smiley-mascotte haalden de ravers, net als een voorliefde voor hallucinogene drugs, bij de hippies van de jaren 60.

BPM

Bpm staat voor beats per minute, de eenheid waarin de snelheid van een ritme aangeduid wordt. 60 BPM staat voor één beat per seconde. House en techno klokken gemiddeld af op 70 tot 110 BPM, subgenres als drum-‘n-bass (140-190 BPM) en gabber (tot 200 BPM en meer) steken nog een tandje bij.

CHICAGO

Frankie Knuckles.
Frankie Knuckles. © Reuters

House heeft zijn wortels in de gay-scene van Chicago, waar deejay Frankie Knuckles Amerikaanse disco mixte met Europese synthpop in de Warehouse- club. Zijn collega Ron Hardy experimenteerde intussen met tapeloops van de beste instrumentale stukken en hun eclectische platenkeuze werd in de lokale scene omschreven als ‘house music’. Later, met de intrede van synthesizers (zie S) en samplers, pasten producers als Steve ‘Silk’ Hurley, Jesse Saunders en Marshall Jefferson het pionierswerk van Knuckles en co toe op hun eigen releases. Dezelfde ontwikkelingen deden zich rond dezelfde periode voor in Detroit (zie D) en New York. In nachtclubs van de Big Apple sloegen deejay/producers als Larry Levan de brug van disco naar garage, een housevariant met gospelinvloeden, zo genoemd naar de club Paradise Garage.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

DETROIT

The Motor City is de thuisstad van Motown Records en van protopunkers als MC5 en The Stooges, maar ook de geboorteplek van de techno. Dé sleutelfiguur is deejay Charles Johnson alias The Electrifying Mojo. Via zijn radioprogramma Midnight Funk Association beïnvloedde hij The Belleville Three, drie Afro-Amerikaanse jongemannen die beschouwd worden als de founding fathers van de technomuziek (zie J). Johnson draaide in zijn programma Teutoonse elektro van Kraftwerk naast de zwarte funk van Parliament en combineerde de experimentele soundscapes van Philip Glass met Europese newwavebands als New Order. Toen The Belleville Three zelf hun eerste stappen achter de draaitafel zetten was Johnson de eerste om ze een forum aan te bieden. De status van Detroit als bakermat van de techno werd in Europa voor het eerst bevestigd door de compilatie Techno! The New Dance Sound Of Detroit, die in 1988 verscheen op het platenlabel Virgin.

ELEkTRO

Ook ‘elektro funk’ genoemd. De missing link tussen hiphop en techno, makkelijk te onderscheiden door de mechanische klank en robotachtige stemmen. In 1982 sampelde hiphoppionier Afrika Bambaataa Trans-Europe Express van Kraftwerk op Planet Rock, een van de eerste elektro-singles. De Mensch Maschines van Kraftwerk creëerden de blauwdruk voor de elektro al eind jaren 70, maar het zijn de Amerikaanse funkinvloeden die het genre zijn huidige vorm gaven. De laatste jaren is het elektrogeluid harder en donkerder geworden, maar een van de populairste artiesten van de oude school is nog altijd actief, The Egyptian Lover, ook wel de ‘Barry White van de elektro’ genoemd.

FUSE

De bekendste technoclub van België. Lokt sinds 1994 met grote namen veel volk naar de Brusselse Blaesstraat. Superstar deejays als Stacey Pullen en Dave Clarke waren er resident.

Oprichter Peter Decuypere stampte in 1995 I Love Techno uit de grond, een dancefestival dat vanuit de Gentse concertzaal Vooruit doorgroeide tot een mega-event verspreid over verschillende verschillende zalen in Flanders Expo.

GIORGIO MORODER

Italiaanse producer en synthesizerpionier die met zijn futuristische aanpak een grote rol speelde in de ontwikkeling van de elektronische dansmuziek. Hij scoorde grote hits met onder meer Donna Summer ( I Feel Love), Blondie (Call Me), Sigue Sigue Sputnik ( Love Missile F1-11) en de filmsoundtracks voor Midnight Express (’78) en Scarface (’83).

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

HELL

Op zijn geboorteakte staat voluit Helmut Josef Geier, maar in technokringen is deze blonde Duitser beter bekend als DJ Hell. Met zijn International Deejay Gigolo-label stond hij begin jaren 90 aan het roer van de elektroclash, een hybride vorm van techno en kitscherige pop die vooral in hippe modekringen een kortstondige deining veroorzaakte. Gigolo lanceerde artiesten als de Canadese DJ Tiga, Miss Kittin en Fischerspooner.

INNER CITY

Het was Inner City dat via MTV, met singles als Big Fun (’87) en Good Life (’88), het grote publiek liet kennismaken met de nieuwe geluiden uit Detroit. Spilfiguur van de groep is dan ook Kevin Saunderson, een van de Belleville Three (zie J).

JUAN ATKINS

Behoort samen met Derrick May en Kevin Saunderson tot The Belleville Three (zie D). Atkins is de uitvinder van de muziekterm ’techno’, en was een van de eerste DJ’s die live drummachines en samplers gebruikte. In 1985 nam hij voor het eerst zelf materiaal op als Cybotron, een elektroproject samen met Vietnamveteraan en geluidstechnicus Rick Davis. Later opereerde hij onder de naam Model 500, wiens No UFO’s (1985) als geboorteakte van de techno beschouwd wordt.

Derrick May had als Rhythm Is Rhythm in 1987 een clubhit met Strings Of Life, Kevin Saunderson haalde de Britse top-10 met Inner City. Tot de tweede generatie technoproducers uit Detroit behoren onder meer Carl Craig, Jeff Mills (zie U) en Joey Beltram.

KOMPAKT

Technolabel uit Keulen. Lieten met hun hippe en luchtige imago een nieuwe wind waaien door de Duitse dance-scene. Spilfiguren: Michael Mayer en Justus Köhncke. Dat de heren niet vies zijn van een streepje pop is te zien aan hun samenwerking met Andreas ‘Fred vom Jupiter’ Dorau.

LAURENT GARNIER

Franse DJ/producer. Garnier was een van de eersten om Amerikaanse techno en house te draaien op Europese bodem. Als werknemer van de Franse ambassade in Londen begon hij zijn muzikale loopbaan in Engeland, waar hij onder meer achter de draaitafels stond in de legendarische club The Hacienda in Manchester. Schreef met Acid Eiffel (’98) en The Man With The Red Face (’00) zelfs enkele klassiekers op zijn naam.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

MINIMAL

Minimalistisch subgenre waarin techno ontdaan wordt van alle franjes. Kenmerken zijn de claustrofobische toon en verschillende lagen van subtiele samples. Minimal techno kende de laatste jaren een flinke opstoot dankzij de populaire Zuid-Amerikaanse producer Ricardo Villalobos en de Canadees Richie Hawtin.

NEW BEAT

De Belgische bijdrage aan de elektronische dansmuziek. Volgens de legende ontstond new beat eind jaren 80 in de Gentse discotheek Boccaccio, toen de huis-DJ’s elektro- en acidplaten op 33 i.p.v. 45 toeren afspeelden. Belgische bands als A Split Second en Front 242 waren ook van invloed. Hun muziek werd omschreven als Electronic Body Music (EBM), een industriële vorm van new wave. De Belgische sound scheerde internationale toppen met Pump Up The Jam (’89) van Technotronic, een studioproject van producer Jo Bogaert. Andere bekende Belgische newbeatacts zijn Erotic Dissidents, Lords Of Acid (met Maurice Engelen van Praga Khan) en The Confetti’s, die het geluid op commerciële wijze aan de man brachten met singles als The Sound of C.

OORDOPJES

Geen overbodige luxe voor DJ’s en regelmatige bezoekers van technofuiven. Verversen wanneer ze het kleur krijgen van een gebruikte sigarettenfilter.

PLASTIC DREAMS

Een van de grootste houseklassiekers, uitgebracht in 1993 op R&S (zie R) door de Nederlander Robin Albers onder de naam Jaydee. Niet te verwarren met Jay Dee, de Amerikaanse hiphopproducer die eerder dit jaar overleed.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Q-CHASTIC

Nooit van gehoord, zegt u? Misschien doet de naam Polygon Window wel een belletje rinkelen, of AFX? Het zijn de alter ego’s van het Britse fenomeen Richard D. James alias Aphex Twin. De excentrieke kluizenaar maakt zowel dromerige klanktapijten als oorverdovende acid house en breakbeats. Volgens de legende lijdt James aan het synesthesiesyndroom, een zeldzame afwijking die hem in staat stelt kleuren te ervaren als geluid en vice versa. Via zijn Rephlex-label brengt hij materiaal uit van gelijkgestemde zielen als Squarepusher, µ-zig en Luke Vibert.

R&S RECORDS

Legendarisch Belgisch dancelabel, opgericht door Renaat Vandepapeliere en Sabine Maes. Veel grote namen uit de technowereld vonden bij R&S een thuis. Kleppers als Juan Atkins (Model 500), Aphex Twin, Joey Beltram, de Japanner Ken Ishii en CJ Bolland stuurden allen via dit label hun muziek de wereld in.

SYNTHESIZER

De ontwikkeling van elektronische muziekinstrumenten gaat hand in hand met de geschiedenis van moderne dansmuziek. Vooral de drummachines van de Japanse fabrikant Roland Corporation vallen in de smaak bij de eerste generatie producers. De klankeffecten in de Roland TB-303 zijn geliefkoosd in de acidhousebeweging en Juan Atkins gebruikte de Roland TR-909 om zijn DJ-sets extra cachet te geven. De vroegste synthesizerpioniers moeten echter elders gezocht worden. Er is natuurlijk Kraftwerk, maar ook de transseksueel Wendy Carlos, die baanbrekend werk verrichtte met zijn, of liever haar Beethoveninterpretaties op een analoge Moogsynthesizer voor de Kubrickfilm A Clockwork Orange (’71). Stevie Wonder maakte vroeg in de jaren 70 al handig gebruik van de ARP 2000, Brian Eno zat aan de knoppen van een VCS 3 ten tijde van Roxy Music en de New Yorkse punks van Suicide maakten zichzelf buitenbeentjes door in 1977 enkel met synthesizers op het podium te staan.

TRANCE

De meest commerciële technovariant, vooral populair in megadiscotheken in België, Nederland en Duitsland. Herkenbaar aan de eindeloze crescendo’s en vele breaks. De bekendste afgevaardigde is de immens populaire DJ Tiësto. Op hippie-enclaves in India werd een hallucinogene paddenstoelenvariant ‘Goa trance’ gedoopt.

UNDERGROUND RESISTANCE

Pseudorevolutionair technocollectief uit Detroit, opgericht door DJ Jeff Mills en ex-Parliament-bassist ‘Mad’ Mike Banks. Lieten zich in het begin van hun carrière nooit herkenbaar fotograferen en schuwen het commerciële succes. Via hun muziek preken ze een fel doorgedreven doe-het-zelfethiek en politieke bewustwording.

VICKS VAPORUB

Een van de vele accessoires die in clubland een nieuwe functie toebedeeld kregen. Vicks werd door clubbers gebruikt om hun high te versterken, soms werd het aan de binnenkant gesmeerd van de witte stofmaskers waarmee sommigen zich uitdosten. Andere gadgets zijn (of waren) fopspenen, fluorescerende glowsticks, bodypaint, fluitjes en lasbrillen.

Het Aphex Twin-logo.
Het Aphex Twin-logo.© gf

WARP

Invloedrijk Brits elektrolabel. Heeft met artiesten als Autechre, Aphex Twin, Nightmares On Wax en Anti Pop Consortium zowel abstracte techno als atmosferische dub en experimentele hiphop onder dak. Vanwege het dwarse en creatieve van vele Warp-acts werd hun muziek met het etiket Intelligent Dance Music bedacht.

XTC

De eerste technoparty’s in de VS waren strikt drugs- en alcoholvrij, maar toen het fenomeen overwaaide naar Europa kregen we er een nieuw begrip bij: partydrugs! Het wegens zijn lage prijs erg populaire MDMA (straatnaam: ecstasy of XTC) verspreide zich in pilvorm via de Britse rave-scene razendsnel over het vasteland. Andere veel voorkomende roes- of pepmiddelen zijn amfetamines (speed), cocaïne en het paardenmiddel ketamine, ook Special K genoemd.

YELLOW MAGIC ORCHESTRA

De Japanse Kraftwerk. Het trio Haruomi Hosono, Yukihiro Takahashi en Ryuichi Sakamoto verwerkte moderne elektronica in oriëntaalse volksmuziek. De single Technopolis (’79) was een van de eerste nummers met het woord ’techno’ in de titel. Na de split maakte Sakamoto naam als componist van filmsoundtracks zoals die voor Merry Christmas, Mr. Lawrence (’83) en The Last Emperor (’87). De Duitse producer Uwe Schmidt draaide de rollen om toen hij onder het pseudoniem Señor Coconut het album Yellow Fever! uitbracht, vol tracks van YMO in een Latijns-Amerikaanse bewerking. Eerder paste hij hetzelfde procedé toe op Kraftwerk met El Baile Aleman (2000).

ZOMBIE NATION

Technoproject rond de Duitse producer Florian Senfter. De single Kernkraft 400 (’99) werd een wereldwijde hit, sindsdien veel gehoord tijdens sportmanifestaties overal ter wereld. Ook in Belgische voetbalstadions weergalmt het tekstloze refrein geregeld.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content