6 opmerkelijke promostunts van artiesten

05/05/16 om 08:41 - Bijgewerkt om 08:40

De grote onlineverdwijntruc van Radiohead ging niet onopgemerkt voorbij, en de clip bij nieuwe song Burn The Witchdie niet veel later verscheen, werd op een dag tijd meer dan 3 miljoen keer bekeken. Creatieve manieren bedenken om nieuw werk onder de aandacht te brengen, het wérkt. Dat heeft het verleden ook al aangetoond. Zes voorbeelden.

6 opmerkelijke promostunts van artiesten

© .

God Save Queen Elizabeth II

In juni 1977 vierde Groot-Brittannië de silver jubilee van Queen Elizabeth II. Het ideale moment voor een promostunt, vonden de Sex Pistols. Om hun net uitgebrachte nummer God Save The Queen te promoten, huurde manager Malcolm McLaren een boot in en speelde de groep op de 25ste verjaardag van de troonsbestijging van Elizabeth een concert op de Theems. Enkele bobby's onderbraken de show al snel en manager McLaren werd gearresteerd, maar de controversiële song stond in geen tijd wél in de hoogste regionen van de hitlijsten.

De pikante plaatjes van Madonna

Madonna houdt van choqueren, zoveel is duidelijk. In 1992 bracht ze samen met het album Erotica een boek uit met foto's van haar erotische fantasieën: Sex. Enkele uren na de release was het boek al uitverkocht. Naast foto's van de Amerikaanse zangeres verschenen er ook plaatjes van rapper Vanilla Ice, model en actrice Naomi Campbell en het Italiaanse model Isabella Rossellini in het collector's item.

Een straalbezopen Stromae

In mei 2013 doken plots videobeelden op waarin Stromae dronken aan de tramhalte Louiza in Brussel rondhangt. Fans en media reageerden onthutst. Maar het bleek opgezet spel: alles was in scène gezet voor de videoclip van Formidable. Later deed de maestro de stunt nog eens over in een metrostation in Montréal, Canada.

Get lucky op Coachella

In 2013 werd op de eerste dag van het Amerikaanse festival Coachella tussen de concerten door een teaser van het Daft Punkalbum Random Acces Memories getoond op de schermen aan de Main Stage. De weide stond in rep en roer, de fans hoopten op een verrassingsoptreden van het Franse duo. Dat gebeurde niet. Wel verscheen de plaat vijf dagen voor de officiële release plots op iTunes. SingleGet Lucky werd een wereldwijde hit en Daft Punk won dat jaar 'Album of the Year', 'Best Dance/Electronica Album' en 'Best Engineered Album' op de Grammy Awards.

De kracht van de verrassing

Queen B heeft geen promostunts, teasers, previews of interviews nodig om haar werk onder de aandacht te brengen. In december 2013 lanceerde ze zonder aankondiging het album Beyoncé, en zopas deed ze dat kunstje nog eens over met Lemonade. Niet dat Beyoncé de eerste was die zich aan een surprise release waagde: onder meer David Bowie, Frank Ocean en in eigen land dEUS deden het haar voor.

De 'regenboogstunt' van Radiohead

Uiteraard verdient ook Radiohead zélf een plaatsje in deze lijst. Want ook al vóór de recente onlineverdwijntruc toonden Thom Yorke en co. zich innovators in het creatief lanceren van nieuw werk. In 2000 brachten ze hun album Kid A uit zonder dat er songs of clips aan voorafgingen - ze verspreidden enkel wat teasende blips, filmpjes van 30 seconden.

Zeven jaar later boden ze In Rainbows op hun website aan voor een bedrag dat de fans zélf mochten bepalen. Pas twee maanden nadien kwam de fysieke plaat in de rekken.

6 opmerkelijke promostunts van artiesten
Opvolger The King of Limbs kreeg dan weer een verrassingsrelease, en ging gepaard met een 'newspaper edition' in beperkte oplage.

Ook frontman Thom Yorke zelf houdt wel van een promostunt. Hij verkocht zijn tweede soloalbum Tomorrow's Modern Boxes via BitTorrent (en daarna ook via Bandcamp) voor ongeveer 4,5 euro.

(EL)

Lees meer over:

Onze partners