2 Belgen-zanger Rembert De Smet overleden

Meersschaert, Alex Rambaut, Rembert Smet en Patrick Riguelle tijdens de afscheidsceremonie voor Walter De Buck in 2013 © BELGA

Rembert De Smet is overleden, zo meldt Het Nieuwsblad zaterdag op gezag van de familie. Met 2 Belgen had hij in de jaren tachtig hits als ‘Lena’ en ‘Operation Coup de Poing’. Hij werd 63 jaar.

Herlees hier het laatste Knack-interview met Rembert De Smet: ‘New Beat is best lollig, maar thuis zou ik zoiets nooit draaien’.

Rembert De Smet mag gerust een belpop-legende genoemd worden. Met 2 Belgen tekende hij voor ‘Opération Coup de Poing’ en ‘Lena’, twee nummers die in het muzikale geheugen van elke Belgische popliefhebber gegrift staan en nog regelmatig voorbijkomen op de radio. Ook ‘Queen of Mine’ van medio jaren 80 was een grote hit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De Smet mag zich ook één van de pioniers van de new beat noemen. Hij werkte onder meer samen met het Praga Khan van Maurice Engelen. De voorbije jaren was hij nog actief met Esta Loco, een flamenco-popgroep. De Smet kwam uit Gent, een grote liefde van hem. Hij was één van de bezielers van de Walter De Buck-band.

Volgens Het Nieuwsblad had De Smet nog maar zes weken geleden te horen gekregen dat hij kanker had.

“Heeft de kracht van dansmuziek ontdekt”

“Ik heb Rembert De Smet altijd één van de meest originele artiesten gevonden”, reageert belpop-kenner Gust De Coster (Nostalgie). “Terwijl Arno met TC Matic in de jaren tachtig en later dEUS het meest belangrijk waren voor de uitstraling van belpop in het buitenland, is Rembert de drijvende kracht geweest achter een van de meest originele bands die ons land kende.”

De Coster zag 2 Belgen voor het eerst op de Rock Rally begin jaren tachtig. “Wat je toen te zien kreeg, was een onwaarschijnlijke ‘wall of sound’ door twee gekgeklede artiesten. Achteraf ontdekte ik hoe dat kwam: de gitaar hing aan een soort synthesizer en het drumtoestel bestond uit duizend-en-een spulletjes die allemaal een aanvaardbaar geluid maakten. Maar de kracht van Rembert was een zeer originele sound, in een soort dialect, eigenlijk waren zij op alle vlakken, zowel uithoudelijk, als muzikaal-technisch en visueel één van de meest originele bands die België kende.”

Hoewel Rembert in de jaren tachtig new wave maakte, ontdekte hij als één van de eersten de impact van dansmuziek. “Zijn tweede versie van Lena was samen met ‘Oh la la la’ van TC Matic de eerste Belgische floorfiller op dat moment. Hij heeft de kracht van dansmuziek ontdekt om een hit te lanceren, niet alleen via de pers of de radio. Vandaar dat hij ook beschouwd wordt als één van de grondleggers van de new beat, één van de meest vernieuwende genres ontstaan in België en vooral bestemd voor de dansvloer.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content