Recensie ‘Grand Theft Auto V’: Crimineel goed

Grand Theft Auto V

PS3, Xbox 360 ? Rockstar

Gameplay *****

Grafiek ****

Geluid ****

Achtergrond
Ons reviewexemplaar van GTA V arriveerde rijkelijk laat. Achteraf bekeken een luxe, want zo konden we ons oordeel opsparen tot de wereldwijde hype over de release enigszins geluwd was. Dat de game een monstersucces is, staat nu al buiten kijf. Met een gegenereerde omzet van meer dan één miljard dollar in amper drie dagen tijd, is GTA V meteen het snelst verkopende entertainmentproduct uit de film-, muziek-, literatuur- en gamegeschiedenis. Sinds deze week is ook het onlineluik van het spel actief en kunnen gamers van over de hele wereld met of tegen elkaar de straten en omliggende natuurgebieden van Los Santos (een virtuele parodie op LA) onveilig maken. De pret is dus nog maar net begonnen.

Het GTA-team Het spel introduceert niet één maar drie speelbare antihelden. De zwarte Franklin Clinton woont met zijn trouwe hond Chop in een achterbuurt en knapt klusjes op voor een malafide autohandelaar. Michael De Santa is een bankovervaller op rust die een poepchique villa in Beverly Hills betrekt met zijn ontrouwe vrouw en twee emotioneel verwaarloosde kinderen. En dan is er Trevor Philips, een mentaal gestoorde ex-militair annex crystal-methdealer, die een teruggetrokken bestaan leidt in een sjofele caravan. Het lot brengt het trio samen, en het duurt niet lang voor ze als team lucratieve criminele uitstapjes ondernemen. Zo kapen ze een trein, overvallen ze een juwelier en lokken ze een geldtransport in een hinderlaag.

Zigzag
Het hoofdverhaal kronkelt heen en weer tussen de personages. Soms ga je met slechts een van hen op pad, soms deel je de actie met meerdere personages. Bij teamopdrachten – en ook buiten het verhaal, wanneer je vrij de stad verkent – kun je eender waar en wanneer wisselen van speelfiguur. Dat maakt het mogelijk om tijdens overvallen snel en strategisch te switchen van camerastandpunt/personageopstelling en zo steeds de beste posities in te nemen. In de open wereld leiden de personages hun eigen leven en weet je vooraf nooit waar je terecht komt wanneer je een van hen in het keuzemenu selecteert. Voor grote overvallen dien je geregeld extra personeel te rekruteren, dat na afloop een deel van de buit opstrijkt. En uiteraard werk je vaak in onderaanneming voor ongure maffiatypes.

Verdict
GTA V is technisch, grafisch en inhoudelijk de meest geavanceerde episode uit de reeks. Het torenhoge productiebudget knalt van het scherm. De spelwereld is ongezien groot en divers – achter elk hoekje en in iedere straat vallen er wel randactiviteiten te beleven: races, een triatlon, basejumpen, duiken, tennissen, tv-kijken, etcetera. Dat werkt de eerste uren overweldigend en onoverzichtelijk, omdat je amper kunt beslissen waar eerst te beginnen. Het verhaal zuigt je echter steeds dieper de onderwereld van de stad in, terwijl de personages voortdurend evolueren en je door middel van anekdotes en achtergrondinfo een steeds hechtere band met hen opbouwt. GTA V is zonder twijfel de meest imposante en tot de verbeelding sprekende open-worldgame van deze generatie. Believe the hype.

Dimitri Dewever