Prototype 2: een vermakelijk tussendoortje

‘Prototype 2’ schenkt de speler ongekende superkrachten in een door een weerbarstig virus lamgelegd Manhattan.

Prototype 2

PlayStation 3, Xbox 360 ? Activision

GAMEPLAY 7 ? GRAFIEK 8 ? GELUID 8

VerhaalSurprise, surprise! Alex Mercer, de held uit de vorige game, wordt verantwoordelijk geacht voor de uitbraak van het Blacklightvirus dat New York inmiddels tot een oncontroleerbare puinhoop herschapen heeft. De speler gaat op stap met James Heller, een bonkige marinier die net zijn gezin verloren heeft en het zwaarst geïnfecteerde gebied wil binnendringen om Mercer uit te schakelen.

Shapeshifter

Na een tijdje ontwikkelt Heller genetische gemanipuleerde superkrachten die hem in staat stellen om op gebouwen te rennen, hoog te springen, loodzware voorwerpen op te tillen en zijn armen in allerlei wapens te veranderen. Ook kan hij voorbijgangers vastgrijpen en hun lichaam en herinneringen overnemen – handig om weer op krachten te komen, onopvallend rond te sluipen of aan achtervolgers te ontkomen.

City Trip

De gamewereld is opgedeeld in drie verschillende gebieden die afzonderlijk vrijgespeeld en daarna volledig vrij doorkruist kunnen worden. De green zone is redelijk intact en wordt bevolkt door rijkere inwoners. In de yellow zone voorziet het leger dan weer bescherming op dictatoriale wijze. De red zone, ten slotte, huisvest de meeste geïnfecteerden en gaat richting ondergang.

Verdict

Prototype 2 overklast zijn voorganger op grafisch vlak, voorziet meer leven en variatie in de open spelwereld én serveert een hele rist nieuwe snufjes, zoals de mogelijkheid om mensen en objecten met vleesachtige lianen vast te kleven of uiteen te rijten. Hierdoor is het spel een flink stuk bloediger dan de vorige episode. Verhaal en missies zijn degelijk, maar niet fenomenaal. Een vermakelijk, maar verre van verplicht tussendoortje.

Dimitri Dewever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content